Kino Trzeciej Kultury. Nowe inspiracje współczesnego amerykańskiego science fiction
Abstrakt
Przez ostatnią dekadę amerykańskie kino science fiction przeszło drastyczną zmianę konceptualną. Ekspansja wysokobudżetowych adaptacji komiksów superbohaterskich doprowadziła w efekcie do konieczności tematycznej i formalnej redefinicji samego gatunku. Przełomowe dokonania współczesnej nauki okazały się świeżym punktem odniesienia dla filmowców północnoamerykańskich. Czerpiąc inspirację od współczesnych popularyzatorów nauki działających pod egidą Trzeciej Kultury, filmowcy starali się podejmować w swoich dziełach problematykę odnoszącą się do bieżących dyskusji fizyków, filozofów i neurobiologów. Autor stara się wyodrębnić główne wyróżniki amerykańskiej kinematografii Trzeciej Kultury oraz prześledzić istotne intelektualne koncepcje w nich zawarte.
Słowa kluczowe:
science fiction, komiksy superbohaterskie, Trzecia KulturaBibliografia
Bordwell, David, Kristin Thompson. Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2009.
Google Scholar
Brockman, John. Powstaje Trzecia Kultura. W: Trzecia Kultura. red. J. Brockman. Warszawa: Wydawnictwo CIS, 1996.
Google Scholar
Bryson, Joanna J. Robots Should Be Slaves, http://www.cs.bath.ac.uk/~jjb
Google Scholar
Chalmers, David J. The Singularity: A Philosophical Analysis. „Journal of Consciousness Studies” 17 (2010)
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. The Mind-Game Film. W: Puzzle films. Comples storytelling in contemporary cinema. red. W. Buckland. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444305708.ch1
Google Scholar
Gendler, Jason. The Perils and Paradoxes of Restricted Time Travel Narration. „Nebula” 3.4 (2006)
Google Scholar
Łupkowski, Paweł. Test Turinga. Perspektywa sędziego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010.
Google Scholar
Maner, Jon K., C. Nathan DeWall, Roy F. Baumeister, Does Social Exclusion Motivate Interpersonal Reconnection? Revolving the „Porcupine Problem”. „Journal of Personality and Social Psyhology”, t. 92, nr 1 (2007)
DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.1.42
Google Scholar
Ortner, Sherry B. Against Hollywood. American independent film as a critical cultural movement. „HAU: Journal of Etnographic Theory” 2 (2012)
DOI: https://doi.org/10.14318/hau2.2.002
Google Scholar
Putnam, Hilary. Wiele twarzy realizmu i inne eseje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998
Google Scholar
Searle, John Rogers. Umysł. Krótkie wprowadzenie. Poznań: Rebis, 2010.
Google Scholar
Vinge Vernon. The Coming Technologiacl Singularity, http://www-rohan.sdsu.edu/faculty/vinge/misc/singularity.html
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Gryzkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, obecnie doktorant na tej uczelni; przygotowuje dysertację doktorską o południowokoreańskim kinie gatunkowym. Interesuje się współczesną kinematografią USA i Azji, filozofią umysłu, nauką i muzyką. Publikował w „Ekranach”, „KZ” i „Hattaku”.
Statystyki
Abstract views: 79PDF downloads: 93
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Andrzej Gryz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.