Kino Trzeciej Kultury. Nowe inspiracje współczesnego amerykańskiego science fiction

Andrzej Gryz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Przez ostatnią dekadę amerykańskie kino science fiction przeszło drastyczną zmianę konceptualną. Ekspansja wysokobudżetowych adaptacji komiksów superbohaterskich doprowadziła w efekcie do konieczności tematycznej i formalnej redefinicji samego gatunku. Przełomowe dokonania współczesnej nauki okazały się świeżym punktem odniesienia dla filmowców północnoamerykańskich. Czerpiąc inspirację od współczesnych popularyzatorów nauki działających pod egidą Trzeciej Kultury, filmowcy starali się podejmować w swoich dziełach problematykę odnoszącą się do bieżących dyskusji fizyków, filozofów i neurobiologów. Autor stara się wyodrębnić główne wyróżniki amerykańskiej kinematografii Trzeciej Kultury oraz prześledzić istotne intelektualne koncepcje w nich zawarte.


Słowa kluczowe:

science fiction, komiksy superbohaterskie, Trzecia Kultura

Bordwell, David, Kristin Thompson. Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2009.
  Google Scholar

Brockman, John. Powstaje Trzecia Kultura. W: Trzecia Kultura. red. J. Brockman. Warszawa: Wydawnictwo CIS, 1996.
  Google Scholar

Bryson, Joanna J. Robots Should Be Slaves, http://www.cs.bath.ac.uk/~jjb
  Google Scholar

Chalmers, David J. The Singularity: A Philosophical Analysis. „Journal of Consciousness Studies” 17 (2010)
  Google Scholar

Elsaesser, Thomas. The Mind-Game Film. W: Puzzle films. Comples storytelling in contemporary cinema. red. W. Buckland. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444305708.ch1   Google Scholar

Gendler, Jason. The Perils and Paradoxes of Restricted Time Travel Narration. „Nebula” 3.4 (2006)
  Google Scholar

Łupkowski, Paweł. Test Turinga. Perspektywa sędziego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010.
  Google Scholar

Maner, Jon K., C. Nathan DeWall, Roy F. Baumeister, Does Social Exclusion Motivate Interpersonal Reconnection? Revolving the „Porcupine Problem”. „Journal of Personality and Social Psyhology”, t. 92, nr 1 (2007)
DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.1.42   Google Scholar

Ortner, Sherry B. Against Hollywood. American independent film as a critical cultural movement. „HAU: Journal of Etnographic Theory” 2 (2012)
DOI: https://doi.org/10.14318/hau2.2.002   Google Scholar

Putnam, Hilary. Wiele twarzy realizmu i inne eseje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998
  Google Scholar

Searle, John Rogers. Umysł. Krótkie wprowadzenie. Poznań: Rebis, 2010.
  Google Scholar

Vinge Vernon. The Coming Technologiacl Singularity, http://www-rohan.sdsu.edu/faculty/vinge/misc/singularity.html
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Gryz, A. (2016) „Kino Trzeciej Kultury. Nowe inspiracje współczesnego amerykańskiego science fiction”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 100–113. doi: 10.36744/kf.2235.

Autorzy

Andrzej Gryz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa Uni­wersytetu Jagiellońskiego, obecnie doktorant na tej uczelni; przygotowuje dysertację doktorską o południowokoreańskim kinie gatunkowym. In­teresuje się współczesną kinematografią USA i Azji, filozofią umysłu, nauką i muzyką. Publi­kował w „Ekranach”, „KZ” i „Hattaku”.



Statystyki

Abstract views: 84
PDF downloads: 97


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Andrzej Gryz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.