„Ida” w Ameryce. Estetyka, tożsamość i artyzm w antyfilmie
Abstrakt
W lutym 2015 r. polski reżyser Paweł Pawlikowski odebrał Oscara za swój refleksyjny film o ciszy i kontemplacji, a przyjmując statuetkę – przed rozemocjonowaną hollywoodzką widownią i 36 milionami widzów przed telewizorami – błyskotliwie nazwał tę produkcję filmem „anty-kinowym”. Ida, z narracją utrzymaną w stylistyce dzieł Ozu i sfotografowana w uwodzicielskiej czerni i bieli, rozgrywa się w Polsce 1962 r. i opowiada o 18 letniej zakonnicy w nowicjacie oraz o jej ciotce, stalinowskiej prokurator, która wyjawia jej, że jest Żydówką. Razem wyruszają w podróż, by poznać losy swej rodziny. Oscarowy wieczór stał się dla Pawlikowskiego kulminacją blisko dwuletniego okresu prezentowania filmu na festiwalach i prywatnych pokazach, udzielania wywiadów, a także rozmaitych eksplikacji ze strony samych twórców. Był to również czas publicznego poruszenia, ponieważ Ida, film anty-kinowy, jest także filmem anty-modernistycznym posługującym się takim symbolizmem i estetyką, które są rzadko spotykane na Zachodzie, a które odsyłają do pewnych duchowych kwestii w obrębie kontekstów historycznych. W swym artykule Skaff porównuje recepcję Idy z odbiorem kilku współczesnych filmów pokazywanych ostatnio w Nowym Jorku, takich jak Wałęsa. Człowiek z nadziei, Pokłosie, Miasto 44, Powstanie Warszawskie czy nominowany do Oscara dokument Joanna. Autorka odsłania powody, dla których Ida spotkała się z tak dużym uznaniem na świecie, a zarazem tłumaczy, jak film, który spolaryzował polską widownię, mógł zyskać bezprecedensowe poparcie widzów i krytyków w Stanach Zjednoczonych.
Słowa kluczowe:
Paweł Pawlikowski, Oscar, widownia amerykańska, prasa zagranicznaBibliografia
Denby, D. “„Ida”: A Film Masterpiece”. The New Yorker Magazine 27.05.2014.
Google Scholar
Hoberman, J. “„ Ida” Wins: The Count is Now 20 out of 23”. Tablet Magazine 22.02.2015
Google Scholar
Janicka, E. Ogon, który macha psem. http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/film/20131125/janicka-ogon-ktory-macha-psem
Google Scholar
Lucca, V. “Interview: Pawel Pawlikowski”. Film Comment 29.04.2014.
Google Scholar
Pulver, A. “Polish nationalists launch petition against Oscar-nominated film „Ida””. The Guardian 22.01.2015.
Google Scholar
Autorzy
Sheila Skaffkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Nowojorski Stany Zjednoczone
Profesor na Uniwersytecie Nowojorskim; jej zainteresowania badawcze obejmują kino międzynarodowe, dziennikarstwo i literaturę XX oraz XXI w. Wykładała także filmoznawstwo i literaturę porównawczą na Columbia University w Nowym Jorku, University of Texas w El Paso oraz University of Michigan w Ann Arbor. Autorka książki The Law of the Looking Glass: Cinema in Poland, 1896-1939 (2008). Propagatorka filmu polskiego w Nowym Jorku.
Statystyki
Abstract views: 70PDF downloads: 48
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Sheila Skaff
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.