Między zniszczeniem a nadzieją. Wizja apokalipsy w „Drodze” Johna Hillcoata
Abstrakt
Autorka artykułu, wpisując swe rozważania w nurt antropologii filmu, podejmuje zagadnienie obrazu apokalipsy w filmie Johna Hillcoata Droga (2009), będącego adaptacją powieści Cormaca McCarthy’ego o tym samym tytule. Wizja końca świata w opisywanym dziele jest realistycznym przedstawieniem niepokojów eschatologicznych tkwiących we współczesnej świadomości. Jeśli przyjąć za Erichem Auerbachem, że realizm jest „odsłonięciem rzeczywistości”, być może uzasadniony będzie wniosek, iż Droga odpowiada na współczesne poczucie „kryzysowości”. W filmie Hillcoata obecny jest też jednak opisywany przez Jacoba Taubesa apokaliptyczny paradoks – napięcie między zniszczeniem a nadzieją na to, co być może przynosi zniszczenie.
Słowa kluczowe:
John Hillcoat, Cormac McCarthy, apokalipsa, eschatologiaBibliografia
Bielik-Robson, Agata. Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia. Kraków: Universitas, 2004.
Google Scholar
Bielik-Robson, Agata. Apokalipsa: objawienie i zniszczenie. W: Scenariusze końca, red. D. Czaja. Wołowiec: Czarne, 2015.
Google Scholar
Davies, Christopher i in. “Constrainsts from material properties of the dynamics of Earth’s core”. Nature Geoscience 8 (2015).
DOI: https://doi.org/10.1038/ngeo2492
Google Scholar
Jordan, Thomas. “„I’m not a retard”: Intellectual Disability and Human Comminuty in Cormac McCarthy’s “The Road””. The Explicator 3 (2001).
Google Scholar
Kermode, Frank. Znaczenie końca, tłum. O. i W. Kubińscy. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2010.
Google Scholar
Paryż, Marek. „Cormac McCarthy: „Nie ma czegoś takiego jak życie bez rozlewu krwi””. W: Cormac McCarthy, red. M. Paryż. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323515487.pp.7-16
Google Scholar
Softing, Inger-Anne. “Between Dystopia and Utopia: The Post-Apocalyptic Discourse of Cormac McCarthy’s “The Road””. English Studies 6 (2013).
DOI: https://doi.org/10.1080/0013838X.2013.815390
Google Scholar
Taube, Jacob. Zachodnia eschatologia. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2016.
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Sokołowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Antropolog kultury, doktorantka w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Statystyki
Abstract views: 56PDF downloads: 65
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Małgorzata Sokołowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.