Wyprawa kina (i kultury) w stronę wirtualności
Abstrakt
Recenzja książki Matyldy Szewczyk W stronę wirtualności. Praktyki artystyczne kina współczesnego (2015). W tekście znalazły się przede wszystkim uwagi na temat konstrukcji omawianej publikacji, jej głównych tematów oraz tego, jak układają się one w spójny wywód. Szewczyk skupia się zwłaszcza na wybranych praktykach artystycznych Petera Greenawaya, Lynn Hershman Leeson oraz Mike’a Figgisa, które stają się dla niej okazją do szerszej refleksji kulturowej. Jej wywód obejmuje rozważenia na temat niejednoznacznej kategorii wirtualności, ontologii obrazu filmowego, znaczenia figury artysty, cyberkultury czy statusu kina w dobie nowych mediów. Autorka, świadoma trudności semantycznych towarzyszących używaniu kategorii współczesności oraz wirtualności, wybiera tę drugą jako kluczowe narzędzie teoretyczne służące do opisu przemian dokonujących się we współczesnej kulturze. Książka Szewczyk to inspirujący, cenny wkład w dzisiejszą refleksję filmoznawczą, medioznawczą i kulturoznawczą.
Słowa kluczowe:
Peter Greenaway, Lynn Hershman Leeson , Mike FiggisBibliografia
Szewczyk, Matylda, „W stronę wirtualności. Praktyki artystyczne kina współczesnego” (2015).
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.2291
Google Scholar
Autorzy
Kamil Jędrasiakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Doktorant w Zakładzie Mediów Elektronicznych Uniwersytetu Łódzkiego. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajdują się tematy związane z popkulturą, kulturą konwergencji, mediami (zwłaszcza nowymi mediami) oraz awangardą. Autor tekstów krytycznych, naukowych i publicystycznych o kulturze - głównie kinie i grach wideo. Aktywnie związany z działalnością w kołach naukowych, obecnie w Kole Naukowym Badaczy Gier UŁ, Kole Badaczy Nowych Mediów UŁ oraz Kole Naukowym Filmoznawców UŁ. Twórca i koordynator projektu eduGRAcja oraz współredaktor bloga Krytyk.com.pl.
Statystyki
Abstract views: 56PDF downloads: 45
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Kamil Jędrasiak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.