Władysława Szpilmana sygnał czołówki Polskiej Kroniki Filmowej (1951)

Maciej Gołąb

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

Przedmiotem rozważań autora jest skomponowany w 1951 r. przez Władysława Szpilmana sygnał czołówki Polskiej Kroniki Filmowej – jeden z najpopularniejszych w peerelowskiej audiosferze, nierozerwalnie związany z polskim kinem przez cztery dekady PRL i w początkach III RP. Gołąb przywołuje zachowane w wywiadach wypowiedzi kompozytora na temat okoliczności powstania utworu. Celem poznawczym artykułu jest krytyka, analiza i interpretacja źródeł znajdujących się w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Analiza formy i muzycznych treści mini-poloneza dokonuje się najpierw na podstawie rękopiśmiennego zapisu partytury, a następnie obu źródłowych zapisów fonograficznych (z 1951 oraz 1970 r.). Autor odpowiada na pytania: jakie cechy zaważyły na mistrzostwie tej krótkiej kompozycji? czym różnią się pod względem wykonawczym oba jej historyczne nagrania? i dlaczego, również polonezowy, sygnał peerelowskiego Dziennika Telewizyjnego autorstwa Wojciecha Kilara ustępuje pod względem wartości sygnałowi Szpilmana?


Słowa kluczowe:

Władysław Szpilman, Polska Kronika Filmowa, audiosfera

Blaukopf, Kurt. Musiksoziologie. Eine Einführung in die Grundbegriffe mit besonderer Berücksichtigung der Soziologie der Tonsysteme. Köln: Verlag Kiepenheuer, 1952
  Google Scholar

Cieśliński, Marek. Polska Kronika Filmowa. Podglądanie PRL-u. Lesko: Wydawnictwo BOSZ, 2016
  Google Scholar

Kuryło, Edward. Taniec ludowy, dworski i towarzyski. In Taniec, edited by M. Gliński. Nakładem miesięcznika „Muzyka”. Warszawa, 1930
  Google Scholar

Nowak, Tomasz. Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany. Warszawa: Instytut Muzykologii UW, 2016.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Gołąb, M. (2017) „Władysława Szpilmana sygnał czołówki Polskiej Kroniki Filmowej (1951)”, Kwartalnik Filmowy, (97-98), s. 278–293. doi: 10.36744/kf.2100.

Autorzy

Maciej Gołąb 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Muzykolog, studiował na Uniwer­sytecie Warszawskim pod kierunkiem prof. Józefa M. Chomińskiego; obecnie profesor zwyczajny, dyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Specjalizuje się w historii, teorii i estetyce muzyki XIX i XX w., a także w problematyce chopinologicznej i metodo­logii badań muzykologicznych. Autor ponad 160 prac naukowych, w tym kilkunastu książek, publikowa­nych w Polsce, RFN i USA. Do ostatnich należą: Józef Koffler. Compositional Style and Source Docu- ments (2004), Spór o granice poznania dzieła mu­zycznego (2012), Muzyczna moderna w XX wieku. Między kontynuacją, nowością a zmianą fonosystemu (2011), Twelve Studies in Chopin. Style, Aesthetics and Reception (2014). Publikował w Polsce m.in. w „Muzyce”, „Kwartalniku Filozoficznym” i „Pamiętniku Teatralnym”.



Statystyki

Abstract views: 45
PDF downloads: 34


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Maciej Gołąb

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.