Zagubione w strumieniu. Internetowa dystrybucja filmów latynoamerykańskich współfinansowanych przez fundusze europejskie – zarys
Bolesław Racięski
boleslawracieski@gmail.comUniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1908-9039
Abstrakt
Celem artykułu jest ocena wpływu stale rozwijających się internetowych serwisów SVoD i VoD na dostępność filmów z Ameryki Łacińskiej, współfinansowanych przez Hubert Bals Fund i World Cinema Fund. Filmy te są prezentowane przede wszystkim na prestiżowych festiwalach międzynarodowych, ale niezwykle rzadko docierają do krajów, w których powstały. Ten brak lokalnej dystrybucji jest znacznym problemem, tym bardziej że fundusze otwarcie wyrażają chęć wspierania lokalnych branż filmowych. Po krótkim przedstawieniu sytuacji usług streamingowych w Ameryce Łacińskiej autor przygląda się platformie Unleashed, powiązanej z Hubert Bals Fund, analizuje stosowane przez nią metody przedstawiania wybranych filmów, aby określić, jak są one pozycjonowane w kontekście warunków produkcji, a następnie bada, w jaki sposób Netflix może służyć jako kanał dystrybucji dla kina niszowego, posługując się studium przypadku filmu Gorączka (A febre, reż. Maya Da-Rin, 2019) i jego dystrybucji podczas pandemii COVID-19. Zastosowane tu podejście badawcze opiera się na metodach jakościowych, w szczególności wywiadach, i czerpie z rozwijającej się dziedziny streaming studies. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Lost in the Stream: An Overview of Online Distribution of Latin American Films Co-funded by European Film Funds]
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Europejskie fundusze filmowe, kinematografie latynoamerykańskie, Hubert Bals Fund, streaming, dystrybucjaBibliografia
Aguilar, G., Lacunza, M., Thornton, N. (2017). Latin American Film in the Digital Age. In: M. D’Lugo, A. López, L. Podalsky (eds.), The Routledge Companion to Latin American Cinema (pp. 358-374). London: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315720449-25
Google Scholar
Andrew, D. (2004). An Atlas of World Cinema. In: S. Dennison, S. H. Lim (eds.), Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film (pp. 19-29). London: Wallflower Press.
Google Scholar
Arnold, S. (2016). Netflix and the Myth of Choice/Participation/Autonomy. In: K. McDonald, D. Smiths-Rowsey (eds.), The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century (pp. 49-62). New York: Bloomsbury Academic.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501309410.ch-004
Google Scholar
Chan, F. (2011). The International Film Festival and the Making of a National Cinema. Screen, 52 (2), pp. 253-260.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/hjr012
Google Scholar
Falicov, T. (2019). Latin American Film Industries. London – New York: Bloomsbury.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781911239376
Google Scholar
Gaw, F. (2012). Algorithmic Logics and the Construction of Cultural Taste of the Netflix Recommender System. Media, Culture and Society, 44 (4), pp. 706-725.
DOI: https://doi.org/10.1177/01634437211053767
Google Scholar
Goldsmith, J., Wu, T. (2006). Who Controls the Internet?: Illusions of a Borderless World, Oxford: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195152661.001.0001
Google Scholar
Grater, T. (2018, January 29). Rotterdam Launches Streaming Platform with Jarmusch, Payne, Arnold Titles. ScreenDaily.com. https://www.screendaily.com/news/rotterdam-launches-streaming-platform-with-jarmusch-payne-arnold-titles/5126021.article
Google Scholar
The Hubert Bals Fund Annual Report 2021-2022 (2022). Iffr.com. https://iffr.com/en/annual-report-2021-2022/hubert-bals-fund-0
Google Scholar
Introducing the Dutch Film Sector (2012). CatalogusBoekman.nl. https://catalogus. boekman.nl/pub/P12-0354.pdf
Google Scholar
Iordanova, D. (2010). Rise of the Fringe Global Cinema’s Long Tail. In: D. Iordanova, D. Martin-Jones, B. Vidal (eds.), Cinema at the Periphery (pp. 23-45). Detroit: Wayne State University Press.
Google Scholar
Lobato, R. (2022). Ways of Seeing Netflix. Studies in World Cinema, 2 (1-2), pp. 1-3.
DOI: https://doi.org/10.1163/26659891-02010001
Google Scholar
Lotz, A. D. (2017). Portals: A Treatise on Internet-distributed Television. Ann Arbor: Michigan Publishing – University of Michigan Library. https://doi.org/10.3998/mpub.9699689
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.9699689
Google Scholar
Macnab, G. (2016, January 31). IFFR Unleashes VoD Initiative. ScreenDaily.com. https://www.screendaily.com/rotterdam/iffr-unleashes-vod-initiative/5099587.article
Google Scholar
Mateo, J., Gomero, G. (2018). Independent Films and Streaming Platforms: Access Difficulties for Peruvian Filmmakers. In: A. Rocha, C. Ferrás, A. Méndez-Porras, E. Jimenez Delgado (eds.), International Conference on Information Technology and Systems (pp. 562-571). Cham: Springer.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-96293-7_47
Google Scholar
Parvulescu, C., Hanzlík, J. (2021). The Peripheralization of East-Central European Film Cultures on VoD Platforms. Iluminace, 22 (2), pp. 5-25.
DOI: https://doi.org/10.58193/ilu.1700
Google Scholar
Rouvroy, A. (2020, March 27). Algorithmic Governmentality and the Death of Politics. GreenEuropeanJournal.eu. https://www.greeneuropeanjournal.eu/algorithmic-governmentality-and-the-death-of-politics/
Google Scholar
Shaw, D. (2007). Contemporary Latin American Cinema: Breaking into the Global Market. Lanham: Rowman and Littlefield Publishers.
Google Scholar
Streaming: El Pampero Cine liberó casi toda su filmografía, incluida “La Flor”, de Mariano Llinás (2020). OtrosCines.com. https://www.otroscines.com/nota?idnota=15584
Google Scholar
Thornton, N. (2022). Bridges, Streams and Dams: The Multiple Negotiated Strategies of Distribution and Access in Latin American Cinema. In: S. Baschiera, A. Fisher (eds.), World Cinema on Demand: Global Film Cultures in the Era of Online Distribution (pp. 47-67). New York – London: Bloomsbury.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501348624.ch-003
Google Scholar
World Cinema Fund Supported Films 2004-2021 (2022). KulturstiftungDesBundes.de. https://www.kulturstiftung-des-bundes.de/fileadmin/user_upload/content_stage/ world_cinema_fund/wcf_booklet_2022_web.pdf
Google Scholar
Autorzy
Bolesław Racięskiboleslawracieski@gmail.com
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-1908-9039
Adiunkt na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik projektu „W poszukiwaniu autentyczności. Badania problematycznych relacji między filmowcami z Ameryki Łacińskiej a europejskimi funduszami filmowymi”, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.
Statystyki
Abstract views: 179PDF downloads: 169
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Bolesław Racięski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.