Historia kina nie musi być historią arcydzieł
Grzegorz Fortuna Jr.
grzegorz.fortunajr@gmail.comUniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0647-8710
Abstrakt
Książki Jacka Rokosza Stracone dusze (2017) oraz Nadzy i rozszarpani (2021) szczegółowo opisują historię amerykańskiego kina eksploatacji lat, odpowiednio, 1929–1959 i 1960–1980. Autor ukazuje kontekst społeczny, polityczny i kulturalny omawianego kina, a także drobiazgowo opisuje produkcyjne i dystrybucyjne uwarunkowania powstających wówczas filmów. Dwutomowa, licząca ponad siedemset stron, utrzymana w duchu Nowej Historii Kina publikacja jest monografią pionierską na polskim rynku wydawnictw filmoznawczych, bowiem porusza tematy niechętnie podejmowane przez rodzimych filmoznawców.
Słowa kluczowe:
kino amerykańskie, kino eksploatacji, blaxploitation, produkcja filmowa, dystrybucja filmowaBibliografia
Hoberman, J., Rosenbaum, J. (2011). Midnight Movies. Seans o północy (tłum. M. Oleszczyk). Kraków: Korporacja Ha!art.
Google Scholar
Kletowski, P. (red.) (2016). Europejskie kino gatunków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Kletowski, P. (red.) (2021). Europejskie kino gatunków 3. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Kletowski, P., Peplinski, M. (red.) (2020). Europejskie kino gatunków 2. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
DOI: https://doi.org/10.4467/K7305.23/21.21.15568
Google Scholar
Łuczyńska, K., Stańczyk, M. (red.) (2016). Poszukiwacze zaginionych znaczeń. Perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Pabiś-Orzeszyna, M. (2013). Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część pierwsza: bedeker oraz pogodne wołanie o historię teorii i historię historiografii. Ekrany, (6), ss. 50-55.
Google Scholar
Pabiś-Orzeszyna, M. (2014). Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część druga: rewidowanie rewizjonistów. Ekrany, (1), ss. 55-60.
Google Scholar
Rokosz, J. (2017). Stracone dusze. Amerykańska eksploatacja filmowa 1929-1959. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera.
Google Scholar
Rokosz, J. (2021). Nadzy i rozszarpani. Amerykańska eksploatacja filmowa 1960-1980. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera.
Google Scholar
Sawicki, P. (2011). Odrażające, brudne, złe. 100 filmów gore. Wrocław: Wydawnictwo Yohei.
Google Scholar
Autorzy
Grzegorz Fortuna Jr.grzegorz.fortunajr@gmail.com
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0003-0647-8710
Doktor na wydziale filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Laureat nagrody im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2016) i stypendium doktoranckiego Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2017). Publikuje w „Ekranach” i „Kinie”, a także na stronach film.org.pl i Kinomisja.pl. Współzałożyciel firmy dystrybucyjnej Velvet Spoon oraz Pracowni badań produkcyjnych i Nowej Historii Kina Uniwersytetu Gdańskiego. Członek kolektywu VHS Hell i współtwórca Octopus Film Festival w Gdańsku. Miłośnik polskiej popkultury przełomu lat 80. i 90., dawnego włoskiego kina gatunkowego i filmu grozy. Zainteresowany wszystkim tym, co zapomniane lub niedocenione.
Statystyki
Abstract views: 437PDF downloads: 469
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Grzegorz Fortuna Jr.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.