Wychodząc z kina
Abstrakt
Esej Rolanda Barthes’a, pierwotnie opublikowany w czasopiśmie „Communications” (1975, nr 23), określa „sytuację kinową” jako „prehipnotyczną”. Autor analizuje warunki specyficzne dla sali kinowej, a także stan psychiczny widza przed wejściem do kina i po wyjściu z niego. Według Barthes’a ciemność sali kinowej w połączeniu z doświadczeniem wspólnotowym, a zarazem indywidualnym stanowi o specyfice kina. Autor artykułuje różnicę między kinem a telewizją, która kojarzy się z życiem rodzinnym i nie wywołuje takiej fascynacji jak kino. Zgodnie z podejściem psychoanalitycznym Barthes zachęca czytelnika do zatracenia się w doświadczeniu kinowym, ale ważny jest dla niego także dystans między widzem a ekranem. Autor zwraca uwagę na ideologiczny wymiar odbioru filmu w kinie, w efekcie czego zaprasza czytelnika do „zakochania się w dystansie”.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym. (Materiał nierecenzowany).
Słowa kluczowe:
sala kinowa, widz, śnienie, Realne, Wyobrażone, SymboliczneBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Roland Bartheskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Francja
Ur. 1915, zm. 1980; wpływowy francuski krytyk literacki i kulturalny, teoretyk i czołowy przedstawiciel semiotyki; autor kilku ważnych artykułów z dziedziny filmoznawstwa. Był związany przede wszystkim z École des Hautes Études en Sciences Sociales i Collège de France. Do jego najbardziej znanych prac należą: Mitologie (1957), S/Z (1970), Przyjemność tekstu (1973), Fragmenty dyskursu miłosnego (1977) i Światło obrazu. Uwagi o fotografii (1980). Jako teoretyk kina opublikował następujące artykuły: Problem znaczenia w filmie (1960), Trzeci sens. Poszukiwania na podstawie kilku fotogramów z filmów S. N. Eisensteina (1970), Wychodząc z kina (1975). W swoich tekstach zacierał różnice między stylem naukowym a poetyckim.
Statystyki
Abstract views: 757PDF downloads: 520
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Roland Barthes
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.