Wychodząc z kina

Materiał nierecenzowany

Roland Barthes



Abstrakt

Esej Rolanda Barthes’a, pierwotnie opublikowany w czasopiśmie „Communications” (1975, nr 23), określa „sytuację kinową” jako „prehipnotyczną”. Autor analizuje warunki specyficzne dla sali kinowej, a także stan psychiczny widza przed wejściem do kina i po wyjściu z niego. Według Barthes’a ciemność sali kinowej w połączeniu z doświadczeniem wspólnotowym, a zarazem indywidualnym stanowi o specyfice kina. Autor artykułuje różnicę między kinem a telewizją, która kojarzy się z życiem rodzinnym i nie wywołuje takiej fascynacji jak kino. Zgodnie z podejściem psychoanalitycznym Barthes zachęca czytelnika do zatracenia się w doświadczeniu kinowym, ale ważny jest dla niego także dystans między widzem a ekranem. Autor zwraca uwagę na ideologiczny wymiar odbioru filmu w kinie, w efekcie czego zaprasza czytelnika do „zakochania się w dystansie”.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym. (Materiał nierecenzowany).

Słowa kluczowe:

sala kinowa, widz, śnienie, Realne, Wyobrażone, Symboliczne

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-01-13

Cited By / Share

Barthes, R. (2022) „Wychodząc z kina”, Kwartalnik Filmowy, (116), s. 219–226. doi: 10.36744/kf.1005.

Autorzy

Roland Barthes 

Ur. 1915, zm. 1980; wpływowy francuski krytyk literacki i kulturalny, teoretyk i czołowy przedstawiciel semiotyki; autor kilku ważnych artykułów z dziedziny filmoznawstwa. Był związany przede wszystkim z École des Hautes Études en Sciences Sociales i Collège de France. Do jego najbardziej znanych prac należą: Mitologie (1957), S/Z (1970), Przyjemność tekstu (1973), Fragmenty dyskursu miłosnego (1977) i Światło obrazu. Uwagi o fotografii (1980). Jako teoretyk kina opublikował następujące artykuły: Problem znaczenia w filmie (1960), Trzeci sens. Poszukiwania na podstawie kilku fotogramów z filmów S. N. Eisensteina (1970), Wychodząc z kina (1975). W swoich tekstach zacierał różnice między stylem naukowym a poetyckim.



Statystyki

Abstract views: 199
PDF downloads: 167


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Roland Barthes

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym” i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy jego ponownym wykorzystaniu.
Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
UMOWA LICENCYJNA DO POBRANIA