Muzycy Zygmunta III w dobie rokoszu Zebrzydowskiego
Barbara Przybyszewska-Jarmińska
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9625-7366
Leszek Jarmiński
Warszawa (Polska)
Abstrakt
Niewykorzystywany dotąd do badań kapeli Zygmunta III rękopiśmienny rejestr przychodów i rozchodów skarbu nadwornego z l. 1606–07 przynosi przede wszystkim informacje związane z podróżami króla i jego dworu w czasie rokoszu Zebrzydowskiego. Zapisywano w nim dworzan, w tym muzyków, którym przedzielono konie i furmanów w związku z przemieszczaniem się królewskiego orszaku, a rzadziej także wypłaty pieniędzy na utrzymanie i pensji. Wymieniono nazwiska lub imiona niektórych instrumentalistów i śpiewaków, polskich i włoskich, oraz najpewniej wszystkich zatrudnianych w tym czasie przez króla trębaczy i bębnistów.
Słowa kluczowe:
Zygmunt III, rokosz Zebrzydowskiego, kapela królewska, włoscy muzycy królewscy, Asprilio Pacelli, Vincenzo Bertolusi, polscy muzycy królewscy, królewscy trębacze skandynawscy, królewscy bębniści, podróże dworu królewskiegoBibliografia
Chybiński, Adolf. Słownik muzyków dawnej Polski do roku 1800. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1949.
Google Scholar
Cilli, Alessandro. Historia buntów możnowładczych w Polsce w latach 1606–1608, Historia Moskwy, przekł. Anna Broczkowska-Nguyen, opr. i wyd. Janusz Byliński, Włodzimierz Kaczorowski. Opole: Wydawnictwo i Drukarnia Św. Krzyża, 2012.
Google Scholar
Dobrowolska, Wanda. „Do dziejów dworu królewskiego w Polsce”. Kwartalnik Historyczny 48, nr 2 (1934): 319–336.
Google Scholar
Feicht, Hieronim. „Przyczynki do dziejów kapeli królewskiej w Warszawie za rządów kapelmistrzowskich Marca Scacchiego”. W: Hieronim Feicht, Studia nad muzyką polskiego renesansu i baroku, red. Zespół, 243–289. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1980.
Google Scholar
Głuszcz-Zwolińska, Elżbieta. Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988 (= Muzyka Polska w Dokumentacjach i Interpretacjach).
Google Scholar
Hammerich, Angul, Catharinus Elling. „Die Musik am Hofe Christian’s IV. von Dänmark”. Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft 9, nr 1–2 (1893): 62–98.
Google Scholar
Kadzik, Dominik. Dwór polski Stefana Batorego. Dysertacja doktorska, Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
Google Scholar
Krawczuk, Wojciech. Wierni królowi. Szwedzi i Finowie na uchodźstwie w Rzeczpospolitej Obojga Narodów w pierwszej połowie XVII wieku. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, 2019.
Google Scholar
Maciszewski, Jarema. Wojna domowa w Polsce 1606–1609. Cz. 1, Od Stężycy do Janowca. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1960.
Google Scholar
Moe, Bjarke. „Italian Music at the Danish Court during the Reign of Christian IV. Presenting a Picture of Cultural Transformation”. Danish Yearbook of Musicology 38 (2010–2011): 15–32.
Google Scholar
Patalas, Aleksandra. De Asprilio Pacello ac illius musica Conterfectum adhuc non perfectum. Warszawa: Sub Lupa, 2021 (= Fontes Musicae in Polonia, B/VI).
Google Scholar
Pawłowska-Kubik, Agnieszka. Rokosz sandomierski 1606–1609. Rzeczpospolita na politycznym rozdrożu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Google Scholar
Poliński, Aleksander. Dzieje muzyki polskiej w zarysie. Lwów–Warszawa: H. Altenberg, E. Wende i Spółka, 1907.
Google Scholar
Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. Muzyczne dwory polskich Wazów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2007.
Google Scholar
Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „Muzyka i finanse. Nieznane źródła do dziejów życia muzycznego na dworze królewskim polskich Wazów, I”. Muzyka 44, nr 1 (1999): 83–100.
Google Scholar
Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „W poszukiwaniu dawnej świetności. Glosy do książki Anny i Zygmunta Szweykowskich Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów”. Muzyka 43, nr 2 (1998): 91–115.
Google Scholar
Slaktarebenck, czyli krwawe jatki księcia Karola Sudermańskiego, przekł. i opr. Wojciech Krawczuk. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, 2017 (= Źródła do Dziejów Relacji Polsko-Szwedzkich 3).
Google Scholar
Słownik muzyków polskich, red. Józef Chomiński. T. I. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1964.
Google Scholar
„Spis dworzan zmarłego króla polskiego Stefana Batorego”, wyd. Dominik Kadzik. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Historyczne 143, zesz. 1 (2016): 185–212.
Google Scholar
Szweykowska, Anna. „Przeobrażenia w kapeli królewskiej na przełomie XVI i XVII wieku”. Muzyka 13, nr 2 (1968): 3–21.
Google Scholar
Szweykowska, Anna, Zygmunt M. Szweykowski. Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów. Kraków: Musica Iagellonica, 1997.
Google Scholar
Tomkowicz, Stanisław. „Do historii muzyki w Krakowie”. Rocznik Krakowski 10 (1907): 187–208.
Google Scholar
Wrede, Marek. Itinerarium króla Zygmunta III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2019.
Google Scholar
Autorzy
Barbara Przybyszewska-JarmińskaInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-9625-7366
Autorzy
Leszek JarmińskiWarszawa Polska
Statystyki
Abstract views: 2PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Leszek Jarmiński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Leszek Jarmiński, Hymn „Omni die dic Mariae” w kontekście zabiegów z początków XVII wieku o kanonizację Kazimierza Jagiellończyka , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)
- Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Informacje ze źródeł augustiańskich o życiu muzycznym w warszawskim kościele św. Marcina w XVII wieku oraz o działających w tym czasie muzykach królewskich , Muzyka: Tom 65 Nr 2 (2020)
- Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Tradycje śląskiej kultury muzycznej, t. XIV, cz. 1–2, red. Anna Granat-Janki i zespół, Wrocław 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Jerzy Morawski (9 IX 1932–26 II 2023) , Muzyka: Tom 69 Nr 1 (2024)
- Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Marek Bebak, „Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki”, Kraków 2018 , Muzyka: Tom 66 Nr 4 (2021)