Muzycy Zygmunta III w dobie rokoszu Zebrzydowskiego

Recenzowany

Barbara Przybyszewska-Jarmińska


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9625-7366

Leszek Jarmiński


Warszawa (Polska)

Abstrakt

Niewykorzystywany dotąd do badań kapeli Zygmunta III rękopiśmienny rejestr przychodów i rozchodów skarbu nadwornego z l. 1606–07 przynosi przede wszystkim informacje związane z podróżami króla i jego dworu w czasie rokoszu Zebrzydowskiego. Zapisywano w nim dworzan, w tym muzyków, którym przedzielono konie i furmanów w związku z przemieszczaniem się królewskiego orszaku, a rzadziej także wypłaty pieniędzy na utrzymanie i pensji. Wymieniono nazwiska lub imiona niektórych instrumentalistów i śpiewaków, polskich i włoskich, oraz najpewniej wszystkich zatrudnianych w tym czasie przez króla trębaczy i bębnistów.



Słowa kluczowe:

Zygmunt III, rokosz Zebrzydowskiego, kapela królewska, włoscy muzycy królewscy, Asprilio Pacelli, Vincenzo Bertolusi, polscy muzycy królewscy, królewscy trębacze skandynawscy, królewscy bębniści, podróże dworu królewskiego

Chybiński, Adolf. Słownik muzyków dawnej Polski do roku 1800. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1949.
  Google Scholar

Cilli, Alessandro. Historia buntów możnowładczych w Polsce w latach 1606–1608, Historia Moskwy, przekł. Anna Broczkowska-Nguyen, opr. i wyd. Janusz Byliński, Włodzimierz Kaczorowski. Opole: Wydawnictwo i Drukarnia Św. Krzyża, 2012.
  Google Scholar

Dobrowolska, Wanda. „Do dziejów dworu królewskiego w Polsce”. Kwartalnik Historyczny 48, nr 2 (1934): 319–336.
  Google Scholar

Feicht, Hieronim. „Przyczynki do dziejów kapeli królewskiej w Warszawie za rządów kapelmistrzowskich Marca Scacchiego”. W: Hieronim Feicht, Studia nad muzyką polskiego renesansu i baroku, red. Zespół, 243–289. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1980.
  Google Scholar

Głuszcz-Zwolińska, Elżbieta. Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988 (= Muzyka Polska w Dokumentacjach i Interpretacjach).
  Google Scholar

Hammerich, Angul, Catharinus Elling. „Die Musik am Hofe Christian’s IV. von Dänmark”. Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft 9, nr 1–2 (1893): 62–98.
  Google Scholar

Kadzik, Dominik. Dwór polski Stefana Batorego. Dysertacja doktorska, Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
  Google Scholar

Krawczuk, Wojciech. Wierni królowi. Szwedzi i Finowie na uchodźstwie w Rzeczpospolitej Obojga Narodów w pierwszej połowie XVII wieku. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, 2019.
  Google Scholar

Maciszewski, Jarema. Wojna domowa w Polsce 1606–1609. Cz. 1, Od Stężycy do Janowca. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1960.
  Google Scholar

Moe, Bjarke. „Italian Music at the Danish Court during the Reign of Christian IV. Presenting a Picture of Cultural Transformation”. Danish Yearbook of Musicology 38 (2010–2011): 15–32.
  Google Scholar

Patalas, Aleksandra. De Asprilio Pacello ac illius musica Conterfectum adhuc non perfectum. Warszawa: Sub Lupa, 2021 (= Fontes Musicae in Polonia, B/VI).
  Google Scholar

Pawłowska-Kubik, Agnieszka. Rokosz sandomierski 1606–1609. Rzeczpospolita na politycznym rozdrożu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
  Google Scholar

Poliński, Aleksander. Dzieje muzyki polskiej w zarysie. Lwów–Warszawa: H. Altenberg, E. Wende i Spółka, 1907.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. Muzyczne dwory polskich Wazów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2007.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „Muzyka i finanse. Nieznane źródła do dziejów życia muzycznego na dworze królewskim polskich Wazów, I”. Muzyka 44, nr 1 (1999): 83–100.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „W poszukiwaniu dawnej świetności. Glosy do książki Anny i Zygmunta Szweykowskich Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów”. Muzyka 43, nr 2 (1998): 91–115.
  Google Scholar

Slaktarebenck, czyli krwawe jatki księcia Karola Sudermańskiego, przekł. i opr. Wojciech Krawczuk. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, 2017 (= Źródła do Dziejów Relacji Polsko-Szwedzkich 3).
  Google Scholar

Słownik muzyków polskich, red. Józef Chomiński. T. I. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1964.
  Google Scholar

„Spis dworzan zmarłego króla polskiego Stefana Batorego”, wyd. Dominik Kadzik. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Historyczne 143, zesz. 1 (2016): 185–212.
  Google Scholar

Szweykowska, Anna. „Przeobrażenia w kapeli królewskiej na przełomie XVI i XVII wieku”. Muzyka 13, nr 2 (1968): 3–21.
  Google Scholar

Szweykowska, Anna, Zygmunt M. Szweykowski. Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów. Kraków: Musica Iagellonica, 1997.
  Google Scholar

Tomkowicz, Stanisław. „Do historii muzyki w Krakowie”. Rocznik Krakowski 10 (1907): 187–208.
  Google Scholar

Wrede, Marek. Itinerarium króla Zygmunta III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2019.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-10-07

Cited By / Share

Przybyszewska-Jarmińska, B., & Jarmiński, L. (2025). Muzycy Zygmunta III w dobie rokoszu Zebrzydowskiego . Muzyka, 70(3), 147–166. https://doi.org/10.36744/m.4581

Autorzy

Barbara Przybyszewska-Jarmińska 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-9625-7366

Autorzy

Leszek Jarmiński 

Warszawa Polska

Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Leszek Jarmiński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.