Sigismund III’s Musicians at the Time of Zebrzydowski Rebellion

Peer-reviewed

Barbara Przybyszewska-Jarmińska


Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9625-7366

Leszek Jarmiński


Warsaw (Poland)

Abstract

The handwritten royal court treasury revenue and expenditure ledger of 1606–07, previously not studied in the context of Sigismund III’s music ensemble, mostly contains data concerning the travels undertaken by the king and his retinue during the Zebrzydowski Rebellion. The ledger lists musicians to whom horses and carters were assigned in connection with the royal retinue’s journeys, and also, more rarely, expenditure on salaries and maintenance. The surnames or first names of some of the Polish and Italian instrumentalists and singers are given, as well as probably all the trumpeters and drummers employed by the king in those years.



Keywords:

Sigismund III, Zebrzydowski Rebellion, royal ensemble, Italian musicians at the royal court, Asprilio Pacelli, Vincenzo Bertolusi, Polish royal musicians, royal trumpeters from Scandinavia, royal drummers, royal court travels

Chybiński, Adolf. Słownik muzyków dawnej Polski do roku 1800. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1949.
  Google Scholar

Cilli, Alessandro. Historia buntów możnowładczych w Polsce w latach 1606–1608, Historia Moskwy, przekł. Anna Broczkowska-Nguyen, opr. i wyd. Janusz Byliński, Włodzimierz Kaczorowski. Opole: Wydawnictwo i Drukarnia Św. Krzyża, 2012.
  Google Scholar

Dobrowolska, Wanda. „Do dziejów dworu królewskiego w Polsce”. Kwartalnik Historyczny 48, nr 2 (1934): 319–336.
  Google Scholar

Feicht, Hieronim. „Przyczynki do dziejów kapeli królewskiej w Warszawie za rządów kapelmistrzowskich Marca Scacchiego”. W: Hieronim Feicht, Studia nad muzyką polskiego renesansu i baroku, red. Zespół, 243–289. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1980.
  Google Scholar

Głuszcz-Zwolińska, Elżbieta. Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988 (= Muzyka Polska w Dokumentacjach i Interpretacjach).
  Google Scholar

Hammerich, Angul, Catharinus Elling. „Die Musik am Hofe Christian’s IV. von Dänmark”. Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft 9, nr 1–2 (1893): 62–98.
  Google Scholar

Kadzik, Dominik. Dwór polski Stefana Batorego. Dysertacja doktorska, Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
  Google Scholar

Krawczuk, Wojciech. Wierni królowi. Szwedzi i Finowie na uchodźstwie w Rzeczpospolitej Obojga Narodów w pierwszej połowie XVII wieku. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, 2019.
  Google Scholar

Maciszewski, Jarema. Wojna domowa w Polsce 1606–1609. Cz. 1, Od Stężycy do Janowca. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1960.
  Google Scholar

Moe, Bjarke. „Italian Music at the Danish Court during the Reign of Christian IV. Presenting a Picture of Cultural Transformation”. Danish Yearbook of Musicology 38 (2010–2011): 15–32.
  Google Scholar

Patalas, Aleksandra. De Asprilio Pacello ac illius musica Conterfectum adhuc non perfectum. Warszawa: Sub Lupa, 2021 (= Fontes Musicae in Polonia, B/VI).
  Google Scholar

Pawłowska-Kubik, Agnieszka. Rokosz sandomierski 1606–1609. Rzeczpospolita na politycznym rozdrożu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
  Google Scholar

Poliński, Aleksander. Dzieje muzyki polskiej w zarysie. Lwów–Warszawa: H. Altenberg, E. Wende i Spółka, 1907.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. Muzyczne dwory polskich Wazów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2007.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „Muzyka i finanse. Nieznane źródła do dziejów życia muzycznego na dworze królewskim polskich Wazów, I”. Muzyka 44, nr 1 (1999): 83–100.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „W poszukiwaniu dawnej świetności. Glosy do książki Anny i Zygmunta Szweykowskich Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów”. Muzyka 43, nr 2 (1998): 91–115.
  Google Scholar

Slaktarebenck, czyli krwawe jatki księcia Karola Sudermańskiego, przekł. i opr. Wojciech Krawczuk. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, 2017 (= Źródła do Dziejów Relacji Polsko-Szwedzkich 3).
  Google Scholar

Słownik muzyków polskich, red. Józef Chomiński. T. I. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1964.
  Google Scholar

„Spis dworzan zmarłego króla polskiego Stefana Batorego”, wyd. Dominik Kadzik. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Historyczne 143, zesz. 1 (2016): 185–212.
  Google Scholar

Szweykowska, Anna. „Przeobrażenia w kapeli królewskiej na przełomie XVI i XVII wieku”. Muzyka 13, nr 2 (1968): 3–21.
  Google Scholar

Szweykowska, Anna, Zygmunt M. Szweykowski. Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów. Kraków: Musica Iagellonica, 1997.
  Google Scholar

Tomkowicz, Stanisław. „Do historii muzyki w Krakowie”. Rocznik Krakowski 10 (1907): 187–208.
  Google Scholar

Wrede, Marek. Itinerarium króla Zygmunta III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2019.
  Google Scholar


Published
2025-10-07

Cited by

Przybyszewska-Jarmińska, B., & Jarmiński, L. (2025). Sigismund III’s Musicians at the Time of Zebrzydowski Rebellion. Muzyka, 70(3), 147–166. https://doi.org/10.36744/m.4581

Authors

Barbara Przybyszewska-Jarmińska 

Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-9625-7366

Authors

Leszek Jarmiński 

Warsaw Poland

Statistics

Abstract views: 2
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2025 Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Leszek Jarmiński

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.