Warszawskie Towarzystwo Muzyczne w pierwszym roku swego istnienia. Nowe ustalenia
Abstrakt
Założone w lutym 1871 r. Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, należało w II poł. XIX w. do czołówki instytucji kulturalnych w Warszawie. Pierwszym jego dyrektorem był Aleksander Zarzycki – kompozytor i bardzo ceniony wówczas pianista. WTM organizował m.in. trzy rodzaje spotkań muzycznych o charakterze koncertów. Początki działalności były bardzo pomyślne, czego przejawem była świetna sytuacja finansowa i pokaźna liczba zapisanych członków (ponad tysiąc osób). Z czasem zaczęły pojawiać się krytyczne komentarze wobec dyrektora, sugerujące nie najlepsze jego stosunki z członkami komitetu.
Słowa kluczowe:
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Aleksander Zarzycki, muzyka polska XIX wieku, koncertyBibliografia
Chechlińska, Zofia. „Zarzycki Aleksander”. W: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik, Personenteil, red. Ludwig Finscher, 1356. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 2007.
Google Scholar
Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Zarzycki Aleksander”. W: Encyklopedia muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 12, 331–333. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2012.
Google Scholar
Dybowski, Stanisław. Słownik pianistów polskich. Warszawa: Selene, 2003.
Google Scholar
Mazepa, Teresa. „Lwowskie towarzystwa muzyczne – z dziejów życia muzycznego we Lwowie do 1939 roku”. W: Między muzykologiczną refleksją a pedagogiczną pasją, red. Grażyna Darłak, 154–165. Katowice: Akademia Muzyczna w Katowicach, 2008.
Google Scholar
Poniatowska, Irena. Twórczość muzyczna w drugiej połowie XIX wieku. Warszawa: Sutkowski Edition, 2010 (= Historia muzyki polskiej 5/2A).
Google Scholar
Popielska, Klaudia. Twórczość Aleksandra Zarzyckiego. Inspiracje – gatunki – język muzyczny. Dysertacja doktorska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2023.
Google Scholar
Skarbowski, Jerzy. Sylwetki pianistów polskich. T. 1, Od Wincentego Lessla do Henryka Pachulskiego. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 1996.
Google Scholar
Spóz, Andrzej. „Instytucje muzyczne w Warszawie w drugiej połowie XIX wieku”. W: Kultura muzyczna Warszawy drugiej połowy XIX wieku, red. Andrzej Spóz, 34–41. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
Google Scholar
Spóz, Andrzej. Warszawskie Towarzystwo Muzyczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1971.
Google Scholar
Spóz, Andrzej. „Warszawskie Towarzystwo Muzyczne”. W: Kultura muzyczna Warszawy drugiej połowy XIX wieku, red. Andrzej Spóz, 42–53. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
Google Scholar
Starczewski, Feliks. „Warszawskie Towarzystwo Muzyczne”. Muzyka Polska 11, nr 1 (1934): 62–65.
Google Scholar
Szczepańska-Lange, Elżbieta. Życie muzyczne w Warszawie w drugiej połowie XIX wieku. Warszawa: Sutkowski Edition, 2010 (= Historia muzyki polskiej 5/2B).
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 89PDF downloads: 39
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Wioleta Muras
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wioleta Muras, Dwie wizje muzyki. Partytury Zbigniewa Turskiego i Stefana Kisielewskiego do inscenizacji „Kordiana” Juliusza Słowackiego z 1956 roku , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Wioleta Muras, Muzyka Artura Malawskiego do krakowskiej inscenizacji „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego (1957) na tle wydarzeń odwilży , Muzyka: Tom 65 Nr 3 (2020)
- Wioleta Muras, Koncerty na fortepian Aleksandra Zarzyckiego. Nowe fakty w świetle źródeł , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)