Dekada współpracy artystycznej Witolda Lutosławskiego z Teatrem Polskim w Warszawie (1948–1958)
Abstrakt
Współpraca Witolda Lutosławskiego z Teatrem Polskim w Warszawie przypada na specyficzny okres historyczny – odbudowa życia teatralnego po wojnie, wdrażanie i realizacja socrealistycznej doktryny oraz tzw. odwilż. Straty wojenne oprócz zburzonych budynków objęły także życie wielu ludzi teatru. Brakowało wykszatłconych aktorów, reżyserów oraz inscenizatorów. Państwowy nadzór teatru znaczenie destabilizował jego działalność. Wprowadzono kontrole repertuaru i stylistyki danej inscenizacji, wymagano przedkładania planów repertuarowych, ponadto następowały częste zmiany personalne, które wpływały na sprawną pracę teatru. Okoliczności wznawiania dwóch sztuk z muzyką Lutosławskiego – Cyda i Fantazego – są świadectwem trudności realizacyjnych z jakimi zmagali się twórcy spektakli.
Dla Teatru Polskiego Lutosławski w latach 1948-1958 napisał muzykę do siedmiu sztuk. Cztery z nich wyreżyserował E. Wierciński, pozostałe L. Schiller, R. Ordyński i B. Korzeniewski. Zachowane w archiwach partytury, ukazują różnorodne rozwiązania kompozytorskie. Charakter muzyki Lutosławski uzależniał w nich od tematyki sztuki. Stylizacje muzyki średniowiecznej znajdziemy w sztuce Bóg, cesarz i chłop, z kolei muzyki renesansowej w Lorenzzacio. Porównując wszystkie sztuki, poziom artystyczny skomponowanej muzyki jest nierówny. Najmniej interesujące wydają się te, w których dominują piosenki (Horsztyński, Fantazy). Kompozytor chętnie wykorzystuje w swoich opracowaniach technikę wariacyjną, zapewniając tym samym spójność danego dzieła. Muzyka najczęściej pełni rolę służebną wobec pozostałych elementów, stając się przerywnikiem bądź dźwiękową dekoracją ilustrującą miejsca i odgrywane sceny. Z punktu widzenia osobistych poszukiwań Lutosławskiego, najciekawsza wydaje się partytura do Wariatki z Chaillot, w której posługuje się nowym językiem muzycznym. Słychać tu odejście od centralizacji tonalnej na rzecz poszukiwań harmonicznych i brzmieniowych. Przerwanie działalności teatralnej wynikało przede wszystkim z braku czasu, wobec coraz liczniejszych zamówień na gruncie twórczości autonomicznej. Z drugiej strony pracę dla teatru kompozytor traktował wyłącznie jako zajęcie uboczne, będąceźródłem dochodów w trudnych latach powojennych.
Statystyki
Abstract views: 41PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Wioleta Muras

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wioleta Muras, Dwie wizje muzyki. Partytury Zbigniewa Turskiego i Stefana Kisielewskiego do inscenizacji „Kordiana” Juliusza Słowackiego z 1956 roku , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Wioleta Muras, Muzyka Artura Malawskiego do krakowskiej inscenizacji „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego (1957) na tle wydarzeń odwilży , Muzyka: Tom 65 Nr 3 (2020)
- Wioleta Muras, Koncerty na fortepian Aleksandra Zarzyckiego. Nowe fakty w świetle źródeł , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Wioleta Muras, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne w pierwszym roku swego istnienia. Nowe ustalenia , Muzyka: Tom 69 Nr 3 (2024)
- Wioleta Muras, Podążając śladami dźwiękowej wyobraźni. Muzyka Witolda Lutosławskiego w słuchowiskach Polskiego Radia , Muzyka: Tom 61 Nr 2 (2016)
- Wioleta Muras, „Koperczaki ” i „Dmuchawce” – odnalezione ludowe kompozycje Witolda Lutosławskiego , Muzyka: Tom 61 Nr 4 (2016)