„Koperczaki ” i „Dmuchawce” – odnalezione ludowe kompozycje Witolda Lutosławskiego

Recenzowany

Wioleta Muras


Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1714-5199

Abstrakt

Na ponad pół wieku skryły się przed oczami badaczy dwa utwory Witolda Lutosławskiego, które obecnie udało się odnaleźć zarówno w formie partytury jak i nagrania w dwóch archiwach: Paul Sacher Fundation oraz Archiwum Polskiego Radia. Oba dzieła reprezentują użytkową twórczość kompozytora. Koperczaki to jedna z audycji radiowych, która powstała przy współpracy reżysera Jana Koechera prawdopodobnie w 1949 roku. Autorzy opracowali ją w formie wokalno-instrumentalnej suity, wykorzystując ludowe teksty pieśni (lub ich parafrazy) pochodzące z różnych regionów polski. Materiał muzyczny składa się z trzynastu ludowych melodii, zazwyczaj bezpośrednich cytatów, które otrzymały prosty akompaniament zespołu instrumentalnego. Słychać tutaj częste współbrzmienia kwintowe, respektowanie ram tonalności dur-moll, w tym konwencjonalne kontrasty trybów w odcinkach wolnych, prostą rytmikę oraz schematyzm budowy faz i zdań. Audycja ta doskonale wpisała się w propagowaną estetykę socrealizmu, toteż była jedną z najczęściej emitowanych dzieł użytkowych z muzyką Lutosławskiego na radiowej antenie. 

Kolejnym odnalezionym utworem są pochodzące z 1954 roku Dmuchawce, napisane na zamówienie Zespołu Pieśni i Tańca „Skolimów”. To zaledwie pięciominutowe dzieło, przeznaczone na głosy wokalne oraz orkiestrę symfoniczną, nie jest utworem w pełni oryginalnym. Podstawę stanowią dwa tańce (kaziorajka i maryszunka) pochodzące z cyklu Dziesięciu tańców polskich na orkiestrę kameralną z 1953 roku, poprzedzone wstępem i zakończeniem. Obsada orkiestrowa dała kompozytorowi okazję do barwnego, szczególnie w zakresie kolorystyki orkiestrowej, zaaranżowania ludowych tematów. Większe znaczenie mają środki artykulacyjne, ponadto pojawiają się tutaj dysonujące brzmienia, tak typowe dla jego utworów autonomicznych. Oba utwory stanowią historyczne świadectwo twórczości, która z pewnością nigdy by nie powstała, gdyby nie wprowadzono w Polsce socrealistycznej doktryny. 

Instytucje finansujące

Grant NCN nr 2014/13/N/hS2/02779


Pobierz


Opublikowane
2016-03-28

Cited By / Share

Muras, W. (2016). „Koperczaki ” i „Dmuchawce” – odnalezione ludowe kompozycje Witolda Lutosławskiego. Muzyka, 61(4), 61–72. https://doi.org/10.36744/m.3967

Autorzy

Wioleta Muras 

Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-1714-5199

Statystyki

Abstract views: 46
PDF downloads: 17


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Wioleta Muras

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.