The Slovak Composer Tadeaš Salva, Pupil of Bolesław Szabelski and Witold Lutosławski
Jolanta Guzy-Pasiak
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Abstract
This is a review of history’s first monograph dedicated to Slovak composer Tadeáš Salva (1937–95), listed among the leading figures of Czechoslovakia’s 1960s music avant-garde. Apart from outlining the musician’s biography, the author divides his output into periods (inspired by Mieczysław Tomaszewski’s concepts) and analyses Salva’s compositional procedures (on the basis of Jan Kapr’s methodology). The monograph includes a full catalogue of the composer’s works, a list of archival sources, a bibliography, and numerous illustrations.
Keywords:
Tadeáš Salva, Bolesław Szabelski, Witold Lutosławski, Slovak music, avant-garde, Polish school of composition, 'Warsaw Autumn' International Festival of Contemporary MusicReferences
Bücken, Ernst, Paul Mies. „Grundlagen, Methoden und Aufgaben der musikalischen Stilkunde”. Zeitschrift fur Musikwissenschaft 6, nr 4–5 (1923): 219–225.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. „Kontakty slovenských skladateľov s poľskou hudbou – autobiografické momenty v raných dielach Tadeáša Salvu a autoexpresia zrelej tvorby Romana Bergera”. Slovenska hudba 40, nr 2 (2014): 99–112.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. Slovenska hudobna avantgarda. Štylotvorne formovanie skladateľskej generacie nastupujucej v 60. rokoch 20. storočia. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. „Slovenská hudba 20. storočia”. W: Dejiny slovenskej hudby, red. Oskár Elschek, 273–341. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 1996.
Google Scholar
Godárová, Katarína. „Tadeáš Salva”. W: 100 slovenskych skladateľov, red. Marián Jurík, Peter Zagar, 238. Bratislava: Národné hudobné centrum, 1998.
Google Scholar
Helman, Zofia. „Pojęcie stylu a muzyka XX wieku”. Polski Rocznik Muzykologiczny 5 (2006): 11–24.
Google Scholar
Kapr, Jan. Konstanty: Nastin metody osobniho vyběru zvlaštnich znaků skladby. Praha: Panton, 1967.
Google Scholar
Lindstedt, Iwona. Sonorystyka w tworczości kompozytorow polskich XX wieku. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323510024
Google Scholar
LaRue, Jan. Guidelines for Style Analysis. New York: Norton, 1970. Meyer, Leonard B. Style and Music. Theory, History, and Ideology. Philadelfia: University of Pennsylvania Press, 1989.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. „Momenty autobiograficzne, autoekspresywne i autoreflesyjne dzieła muzycznego”. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Proby, szkice, interpretacje. red. Mieczysław Tomaszewski, 17–33. Kraków: Akademia Muzyczna, 2003.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. „Życia twórcy punkty węzłowe. Rekonesans”. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Proby, szkice, interpretacje, red. Mieczysław Tomaszewski, 35–47. Kraków: Akademia Muzyczna, 2003.
Google Scholar
Authors
Jolanta Guzy-PasiakInstitute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Statistics
Abstract views: 284PDF downloads: 62
License
Copyright (c) 2024 Jolanta Guzy-Pasiak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Polish musical life in Great Britain during the Second World War , Muzyka: Vol. 64 No. 1 (2019)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Polish Music in Zagreb between the Two World Wars (as Exemplified by the Croatian Music Institute) , Muzyka: Vol. 66 No. 4 (2021)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Ewa Kowalska-Zając, 'Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej', Łódź 2019 , Muzyka: Vol. 67 No. 3 (2022)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Jim Samson, Music in the Balkans, Leiden 2013 , Muzyka: Vol. 63 No. 1 (2018)