Ewa Kowalska-Zając, „Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej”, Łódź 2019
Jolanta Guzy-Pasiak
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Abstrakt
Recenzja książki: Ewa Kowalska-Zając, Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej, Łódź 2019.
Przemiany języka dźwiękowego muzyki w pierwszych dekadach XX w. i zmiany dotyczące wszystkich aspektów dzieła muzycznego w drugiej połowie wieku doprowadziły do poszukiwań możliwości adekwatnych form zapisu tych innowacji.
Ewa Kowalska-Zając omawia w swojej książce Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej rozwój zapisu muzyki w XX wieku (część pierwsza) oraz przedstawia zarysowane uprzednio tendencje na wybranych przykładach współczesnej rodzimej twórczości (część druga); należy podkreślić, że zakres materiału przedstawiony w drugiej części nie doczekał się dotąd monograficznego opracowania.
Słowa kluczowe:
notacja muzyczna, grafika muzyczna, muzyka XX wieku, muzyka awangardowa, muzyka polskaBibliografia
Karkoschka, Erhard. Das Schriftbild der neuen Musik. Ort: Herrmann Moeck Verlag Celle, 1965.
Google Scholar
Kurkela, Kari. Note and Tone A semantic analysis of conventional music notation, Helsinki: Coronet Books, 1986.
Google Scholar
Read, Gardner. Music notation a manual of modern practice. Boston: Allyn and Bacon, 1969.
Google Scholar
Rousseau, Jean-Jacques. Projet concernant de nouveaux signes pour la musique lu par l'auteur à l'Académie des sciences. Aux Deux-Ponts : Chez Sanson et compagnie, 1742.
Google Scholar
Schuiling, Floris. „Notation Cultures: Towards an Ethnomusicology of Notation”, Journal of the Royal Musical Association 144, nr 2 (2019): 429–58.
Google Scholar
Stone, Kurt. Music Notation in the Twentieth Century: A Practical Guidebook. New York: W. W. Norton, 1980.
Google Scholar
Autorzy
Jolanta Guzy-PasiakInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Statystyki
Abstract views: 282PDF downloads: 122
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Jolanta Guzy-Pasiak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jolanta Guzy-Pasiak, Polskie życie muzyczne w Wielkiej Brytanii w czasie II wojny światowej , Muzyka: Tom 64 Nr 1 (2019)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Muzyka polska w Zagrzebiu w dwudziestoleciu międzywojennym (na przykładzie Chorwackiego Instytutu Muzycznego) , Muzyka: Tom 66 Nr 4 (2021)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Kompozytor Tadeáš Salva, słowacki uczeń Bolesława Szabelskiego i Witolda Lutosławskiego , Muzyka: Tom 69 Nr 2 (2024)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Jim Samson, Music in the Balkans, Leiden 2013 , Muzyka: Tom 63 Nr 1 (2018)