Kompozytor Tadeáš Salva, słowacki uczeń Bolesława Szabelskiego i Witolda Lutosławskiego
Jolanta Guzy-Pasiak
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Abstrakt
Omówienie pierwszej monografii słowackiego kompozytora Tadeáša Salvy (1937–95), zaliczanego do czołowych postaci awangardy lat sześćdziesiątych XX w. w Czechosłowacji. Autor, poza nakreśleniem losów artysty, tworzy periodyzację jego twórczości (zainspirowany myślą Mieczysława Tomaszewskiego) i dokonuje analizy jego procedur kompozytorskich (wykorzystując metodę Jana Kapra). Praca zawiera kompletny katalog dzieł, wykaz źródeł archiwalnych, bibliografię i obszerny materiał ikonograficzny.
Słowa kluczowe:
Tadeáš Salva, Bolesław Szabelski, Witold Lutosławski, muzyka słowacka, awangarda, polska szkoła kompozytorska, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”Bibliografia
Bücken, Ernst, Paul Mies. „Grundlagen, Methoden und Aufgaben der musikalischen Stilkunde”. Zeitschrift fur Musikwissenschaft 6, nr 4–5 (1923): 219–225.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. „Kontakty slovenských skladateľov s poľskou hudbou – autobiografické momenty v raných dielach Tadeáša Salvu a autoexpresia zrelej tvorby Romana Bergera”. Slovenska hudba 40, nr 2 (2014): 99–112.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. Slovenska hudobna avantgarda. Štylotvorne formovanie skladateľskej generacie nastupujucej v 60. rokoch 20. storočia. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. „Slovenská hudba 20. storočia”. W: Dejiny slovenskej hudby, red. Oskár Elschek, 273–341. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 1996.
Google Scholar
Godárová, Katarína. „Tadeáš Salva”. W: 100 slovenskych skladateľov, red. Marián Jurík, Peter Zagar, 238. Bratislava: Národné hudobné centrum, 1998.
Google Scholar
Helman, Zofia. „Pojęcie stylu a muzyka XX wieku”. Polski Rocznik Muzykologiczny 5 (2006): 11–24.
Google Scholar
Kapr, Jan. Konstanty: Nastin metody osobniho vyběru zvlaštnich znaků skladby. Praha: Panton, 1967.
Google Scholar
Lindstedt, Iwona. Sonorystyka w tworczości kompozytorow polskich XX wieku. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323510024
Google Scholar
LaRue, Jan. Guidelines for Style Analysis. New York: Norton, 1970. Meyer, Leonard B. Style and Music. Theory, History, and Ideology. Philadelfia: University of Pennsylvania Press, 1989.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. „Momenty autobiograficzne, autoekspresywne i autoreflesyjne dzieła muzycznego”. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Proby, szkice, interpretacje. red. Mieczysław Tomaszewski, 17–33. Kraków: Akademia Muzyczna, 2003.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. „Życia twórcy punkty węzłowe. Rekonesans”. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Proby, szkice, interpretacje, red. Mieczysław Tomaszewski, 35–47. Kraków: Akademia Muzyczna, 2003.
Google Scholar
Autorzy
Jolanta Guzy-PasiakInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Statystyki
Abstract views: 233PDF downloads: 53
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jolanta Guzy-Pasiak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jolanta Guzy-Pasiak, Polskie życie muzyczne w Wielkiej Brytanii w czasie II wojny światowej , Muzyka: Tom 64 Nr 1 (2019)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Muzyka polska w Zagrzebiu w dwudziestoleciu międzywojennym (na przykładzie Chorwackiego Instytutu Muzycznego) , Muzyka: Tom 66 Nr 4 (2021)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Ewa Kowalska-Zając, „Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej”, Łódź 2019 , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Jim Samson, Music in the Balkans, Leiden 2013 , Muzyka: Tom 63 Nr 1 (2018)