Kompozytor Tadeáš Salva, słowacki uczeń Bolesława Szabelskiego i Witolda Lutosławskiego
Jolanta Guzy-Pasiak
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Abstrakt
Omówienie pierwszej monografii słowackiego kompozytora Tadeáša Salvy (1937–95), zaliczanego do czołowych postaci awangardy lat sześćdziesiątych XX w. w Czechosłowacji. Autor, poza nakreśleniem losów artysty, tworzy periodyzację jego twórczości (zainspirowany myślą Mieczysława Tomaszewskiego) i dokonuje analizy jego procedur kompozytorskich (wykorzystując metodę Jana Kapra). Praca zawiera kompletny katalog dzieł, wykaz źródeł archiwalnych, bibliografię i obszerny materiał ikonograficzny.
Bibliografia
Bücken, Ernst, Paul Mies. „Grundlagen, Methoden und Aufgaben der musikalischen Stilkunde”. Zeitschrift fur Musikwissenschaft 6, nr 4–5 (1923): 219–225.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. „Kontakty slovenských skladateľov s poľskou hudbou – autobiografické momenty v raných dielach Tadeáša Salvu a autoexpresia zrelej tvorby Romana Bergera”. Slovenska hudba 40, nr 2 (2014): 99–112.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. Slovenska hudobna avantgarda. Štylotvorne formovanie skladateľskej generacie nastupujucej v 60. rokoch 20. storočia. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011.
Google Scholar
Chalupka, Ľubomír. „Slovenská hudba 20. storočia”. W: Dejiny slovenskej hudby, red. Oskár Elschek, 273–341. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 1996.
Google Scholar
Godárová, Katarína. „Tadeáš Salva”. W: 100 slovenskych skladateľov, red. Marián Jurík, Peter Zagar, 238. Bratislava: Národné hudobné centrum, 1998.
Google Scholar
Helman, Zofia. „Pojęcie stylu a muzyka XX wieku”. Polski Rocznik Muzykologiczny 5 (2006): 11–24.
Google Scholar
Kapr, Jan. Konstanty: Nastin metody osobniho vyběru zvlaštnich znaků skladby. Praha: Panton, 1967.
Google Scholar
Lindstedt, Iwona. Sonorystyka w tworczości kompozytorow polskich XX wieku. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
Google Scholar
LaRue, Jan. Guidelines for Style Analysis. New York: Norton, 1970. Meyer, Leonard B. Style and Music. Theory, History, and Ideology. Philadelfia: University of Pennsylvania Press, 1989.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. „Momenty autobiograficzne, autoekspresywne i autoreflesyjne dzieła muzycznego”. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Proby, szkice, interpretacje. red. Mieczysław Tomaszewski, 17–33. Kraków: Akademia Muzyczna, 2003.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. „Życia twórcy punkty węzłowe. Rekonesans”. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Proby, szkice, interpretacje, red. Mieczysław Tomaszewski, 35–47. Kraków: Akademia Muzyczna, 2003.
Google Scholar
Autorzy
Jolanta Guzy-PasiakInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Statystyki
Abstract views: 284PDF downloads: 62
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jolanta Guzy-Pasiak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jolanta Guzy-Pasiak, Polskie życie muzyczne w Wielkiej Brytanii w czasie II wojny światowej , Muzyka: Tom 64 Nr 1 (2019)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Muzyka polska w Zagrzebiu w dwudziestoleciu międzywojennym (na przykładzie Chorwackiego Instytutu Muzycznego) , Muzyka: Tom 66 Nr 4 (2021)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Ewa Kowalska-Zając, „Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej”, Łódź 2019 , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)
- Jolanta Guzy-Pasiak, Jim Samson, Music in the Balkans, Leiden 2013 , Muzyka: Tom 63 Nr 1 (2018)