The Slovak Composer Tadeaš Salva, Pupil of Bolesław Szabelski and Witold Lutosławski

Peer-reviewed

Jolanta Guzy-Pasiak


Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831

Abstract

This is a review of history’s first monograph dedicated to Slovak composer Tadeáš Salva (1937–95), listed among the leading figures of Czechoslovakia’s 1960s music avant-garde. Apart from outlining the musician’s biography, the author divides his output into periods (inspired by Mieczysław Tomaszewski’s concepts) and analyses Salva’s compositional procedures (on the basis of Jan Kapr’s methodology). The monograph includes a full catalogue of the composer’s works, a list of archival sources, a bibliography, and numerous illustrations.



Bücken, Ernst, Paul Mies. „Grundlagen, Methoden und Aufgaben der musikalischen Stilkunde”. Zeitschrift fur Musikwissenschaft 6, nr 4–5 (1923): 219–225.
  Google Scholar

Chalupka, Ľubomír. „Kontakty slovenských skladateľov s poľskou hudbou – autobiografické momenty v raných dielach Tadeáša Salvu a autoexpresia zrelej tvorby Romana Bergera”. Slovenska hudba 40, nr 2 (2014): 99–112.
  Google Scholar

Chalupka, Ľubomír. Slovenska hudobna avantgarda. Štylotvorne formovanie skladateľskej generacie nastupujucej v 60. rokoch 20. storočia. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011.
  Google Scholar

Chalupka, Ľubomír. „Slovenská hudba 20. storočia”. W: Dejiny slovenskej hudby, red. Oskár Elschek, 273–341. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 1996.
  Google Scholar

Godárová, Katarína. „Tadeáš Salva”. W: 100 slovenskych skladateľov, red. Marián Jurík, Peter Zagar, 238. Bratislava: Národné hudobné centrum, 1998.
  Google Scholar

Helman, Zofia. „Pojęcie stylu a muzyka XX wieku”. Polski Rocznik Muzykologiczny 5 (2006): 11–24.
  Google Scholar

Kapr, Jan. Konstanty: Nastin metody osobniho vyběru zvlaštnich znaků skladby. Praha: Panton, 1967.
  Google Scholar

Lindstedt, Iwona. Sonorystyka w tworczości kompozytorow polskich XX wieku. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
  Google Scholar

LaRue, Jan. Guidelines for Style Analysis. New York: Norton, 1970. Meyer, Leonard B. Style and Music. Theory, History, and Ideology. Philadelfia: University of Pennsylvania Press, 1989.
  Google Scholar

Tomaszewski, Mieczysław. „Momenty autobiograficzne, autoekspresywne i autoreflesyjne dzieła muzycznego”. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Proby, szkice, interpretacje. red. Mieczysław Tomaszewski, 17–33. Kraków: Akademia Muzyczna, 2003.
  Google Scholar

Tomaszewski, Mieczysław. „Życia twórcy punkty węzłowe. Rekonesans”. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Proby, szkice, interpretacje, red. Mieczysław Tomaszewski, 35–47. Kraków: Akademia Muzyczna, 2003.
  Google Scholar


Published
2024-07-12

Cited by

Guzy-Pasiak, J. (2024). The Slovak Composer Tadeaš Salva, Pupil of Bolesław Szabelski and Witold Lutosławski. Muzyka, 69(2), 163–171. https://doi.org/10.36744/m.2705

Authors

Jolanta Guzy-Pasiak 

Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831

Statistics

Abstract views: 5
PDF downloads: 1


License

Copyright (c) 2024 Jolanta Guzy-Pasiak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.