Zaginione pierwsze wydanie oficjum na uroczystość błogosławionego Czesława Odrowąża OP z 1602 roku: egzemplarz odnaleziony w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu
Dominika Grabiec
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4350-3188
Abstrakt
Celem komunikatu jest prezentacja zachowanego w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu egzemplarza pierwszej edycji oficjum o bł. Czesławie Odrowążu z 1602 r., Officium B. Ceslai, Ordinis Praedictorum, in quo Hymnis, Responsorijs, & Antiphonis antiquis, lectiones additae sunt, uważanej dotąd jako zaginioną, a także podsumowanie historii oraz aktualnego stanu badań nad tymże oficjum i sprostowanie kilku kwestii poruszonych w najnowszych publikacjach muzykologicznych.
Słowa kluczowe:
oficjum o bł. Czesławie, dominikanie, Abraham Bzowski OP, Tutelaris Silesiae, liturgia potrydencka, liturgia dominikańska, Biblioteka Diecezjalna w Sandomierzu, bł. Czesław OdrowążBibliografia
Bonniwell, William Raymond. A History of the Dominican Liturgy 1215–1945. New York: Joseph F. Wagner, Inc., 1945.
Google Scholar
Galar, Anna. ‘Postać bł. Czesława w nowożytnej literaturze hagiograficznej polskiej i zachodnioeuropejskiej (XVI i XVII wiek).’ In: Błogosławiony Czesław: Patron Wrocławia. Vol. 1, Średniowiecze i czasy nowożytne, ed. Marek Derwich, 75–84. Wrocław–Warszawa: DiG, 2006.
Google Scholar
Gogola, Jerzy Wiesław. ‘Szkaplerzna Matka Boża, Matka Boża z Góry Karmel.’ In: Encyklopedia Katolicka. Vol. 19, ed. Edward Gigilewicz, col. 59–60. Lublin: TN KUL, 2013.
Google Scholar
Grajewski, Czesław. ‘“Musica Hildegardiana Sariensia” 8 (2021).’ Musica Ecclesiastica 18 (2023): 181–187.
Google Scholar
Karlak, Weronika. ‘Od Elyana do Baumanna. Filigrany w drukach oficyn wrocławskich do końca XVI wieku, zachowane w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu.’ Rocznik Muzeum Papiernictwa 13 (2019): 9–34.
Google Scholar
Kucharski, Wojciech. Beatus Ceslaus Natione Polonus. Dzieje kultu błogosławionego Czesława. Kraków: Esprit, Dominikański Instytut Historyczny w Krakowie, 2012 (= Studia i Źródła Dominikańskiego Instytut Historycznego w Krakowie 10).
Google Scholar
Schulte, Lambert. ‘Die historischen Lektionen über das Leben des sel. Ceslaus.’ Schlesisches Pastoralblatt 40, no. 9 (1919): 115–118.
Google Scholar
Smolarek, Dariusz. ‘Oficjum o błogosławionym Czesławie.’ In: Pallotyńskie życie. Księga Jubileuszowa z okazji 80 urodzin ks. Profesora Czesława Parzyszka SAC, ed. Michał Siennicki SAC, 102–143. Poznań: Pallottinum, 2023.
Google Scholar
Smolarek, Dariusz. ‘The Rhymed Office of Blessed Czesław.’ Roczniki Humanistyczne 12 (2024): 135–151, doi.org/10.18290/rh247212sp.11.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh247212sp.11
Google Scholar
Szymborski, Wiktor. Bracia z ulicy Freta. Studia nad dominikanami warszawskimi w epoce nowożytnej. Kraków: Esprit, Dominikański Instytut Historyczny w Krakowie, 2018 (= Studia i Źródła Dominikańskiego Instytut Historycznego w Krakowie 18).
Google Scholar
Walter, Ewald. ‘Der Selige Ceslaus (†1242), ein Schüler des heiligen Dominikus. Beiträge zur Biographie und zur Verehrung. Teil 2.’ Archiv für schlesische Kirchengeschichte 46 (1988): 45–75.
Google Scholar
Autorzy
Dominika GrabiecInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-4350-3188
Statystyki
Abstract views: 47PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dominika Grabiec

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dominika Grabiec, Bizantyńsko-ruskie sceny Naigrawania w kolegiacie w Wiślicy oraz w kaplicy Świętej Trójcy na Zamku Królewskim w Lublinie w świetle aktualnych badań i interpretacji , Muzyka: Tom 65 Nr 2 (2020)
- Dominika Grabiec, Najstarszy zapis dwóch pieśni maryjnych: „Cesarzewno, królewno Niebieska” i „O przenasławniejsza Panno” w późnośredniowiecznym rękopisie dominikańskim PL-Wn 8091 III , Muzyka: Tom 68 Nr 2 (2023)
- Dominika Grabiec, Dominikańskie procesje różańcowe i tradycja śpiewanych różańców na ziemiach polskich w świetle procesjonału PL-Kd 75L oraz innych źródeł XVIII i początku XIX wieku , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)
- Dominika Grabiec, Polski przekład "Ars et praxis musica" Zygmunta Lauksmina z 1798 roku i problemy nauczania śpiewu chorałowego na ziemiach polskich w XVII i XVIII wieku , Muzyka: Tom 66 Nr 1 (2021)
- Dominika Grabiec, Musical Imaginations. Interdisciplinary Perspectives on Creativity, Performance, and Perceptions, red. David Hargreaves, Dorothy Miell, Raymond Macdonald, New York 2012 , Muzyka: Tom 63 Nr 2 (2018)
- Dominika Grabiec, Tim Shephard, Sanna Raninen, Serenella Sessini, Laura Ştefănescu, „Music in the Art of Renaissance Italy, 1420‒1540”, London–Turnhout 2020 , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)