Poezja Zbigniewa Herberta jako inspiracja kompozycji Zygmunta Mycielskiego
Beata Bolesławska-Lewandowska
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Abstrakt
Zygmunt Mycielski w swej twórczości kompozytorskiej wielokrotnie inspirował się poezją. Słowo uruchamiało jego muzyczną wyobraźnię, wielokrotnie wyznaczając nie tylko nastrój kompozycji, ale i jej strukturę. Niekiedy, jak w przypadku II Symfonii (1961) czy Sześciu pieśni na orkiestrę (1978) kompozytor zrezygnował ostatecznie z ujawniania poetyckich pierwowzorów, które legły u podstaw powstania jego dzieł. Informacje na ich temat ujawniają dopiero szkice kompozytorskie oraz zachowana korespondencja. W przypadku pieśni sytuacja wydaje się prostsza. Słowo wybranych wierszy pozostaje dla kompozytora najważniejsze, muzyka ma je dopowiadać i wzmacniać. Przy czym niejednokrotnie twórca dokonuje zmian w tekście poetyckim, wybierając z dłuższych poematów poszczególne wersy i układając z nich własną niejako całość, by ją następnie umuzycznić.
Szczególną rolę odgrywają w muzyce Zygmunta Mycielskiego utwory inspirowane poezją polskich autorów XX wieku: Czesława Miłosza (cykl Ocalenie na baryton lub mezzosopran i fortepian, 1946–48), Jarosława Iwaszkiewicza (Brzezina na sopran i fortepian, 1951; cykl Krągły rok na tenore profondo i fortepian, 1965–68), Pawła Hertza (Nowy lirnik mazowiecki na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę, 1955), Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (Portret Muzy na recytatora, małą orkiestrę i chór mieszany, 1947; Kwiaty na tor na chór mieszany, 1949). Kompozytor był z tymi twórcami zaprzyjaźniony, a ich poezja oddziaływała mocno na jego muzyczną wyobraźnię. Podobnie jest w przypadku twórczości Zbigniewa Herberta, którego kompozytor znał od lat pięćdziesiątych XX wieku. Wiersze poety zainspirowały dwie kompozycje Mycielskiego – Sześć pieśni na orkiestrę (1978) oraz Osiem pieśni do słów Zbigniewa Herberta na baryton i fortepian (1984). Artykuł przybliża obydwa te utwory w świetle ich związków z poezją Herberta, ukazując szerszy kontekst ich powstania, z uwzględnieniem niepublikowanych źródeł zachowanych w archiwum kompozytora, w tym szkiców do obu utworów oraz korespondencji.
Szczególną rolę odgrywają w muzyce Zygmunta Mycielskiego utwory inspirowane poezją polskich autorów XX w.: Czesława Miłosza (cykl Ocalenie na baryton lub mezzosopran i fortepian, 1946–48), Jarosława Iwaszkiewicza (Brzezina na sopran i fortepian, 1951, cykl Krągły rok na baryton i fortepian, 1965–68), Pawła Hertza (Nowy lirnik mazowiecki na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę, 1955), Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (Portret Muzy na recytatora, małą orkiestrę i chór mieszany, 1947, Kwiaty na tor na chór mieszany, 1949). Kompozytor był z tymi twórcami zaprzyjaźniony, a ich poezja oddziaływała mocno na jego muzyczną wyobraźnię. Podobnie jest w przypadku twórczości Zbigniewa Herberta, którego kompozytor znał od lat pięćdziesiątych XX wieku. Wiersze poety zainspirowały dwie kompozycje Mycielskiego – Sześć pieśni na orkiestrę (1978) oraz Osiem pieśni do słów Zbigniewa Herberta na baryton i fortepian (1984). Artykuł przybliża obydwa te utwory w świetle ich związków z poezją Herberta, ukazując szerszy kontekst ich powstania, z uwzględnieniem niepublikowanych źródeł zachowanych w archiwum kompozytora, w tym szkiców do obu utworów oraz korespondencji.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Zygmunt Mycielski, Zbigniew Herbert, między muzyką a poezją, pieśni do słów Zbigniewa HerbertaBibliografia
Bolesławska-Lewandowska, Beata. Mycielski. Między muzyką a polityką. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2023 (forthcoming).
Google Scholar
Florian Dąbrowski, Stefan Kisielewski, Zygmunt Mycielski. Melos – Logos – Etos, ed. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska. Warsaw: Związek Kompozytorów Polskich, 1987.
Google Scholar
Franaszek, Andrzej. Herbert. Biografia. Vol. 2, Pan Cogito. Kraków: Znak, 2018.
Google Scholar
Głosy Herberta, ed. Barbara Toruńczyk. Warsaw: Fundacja Zeszytów Literackich, 2008.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. Raport z oblężonego Miasta i inne wiersze. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1992.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. Hermes, pies i gwiazda. Warsaw: Czytelnik, 1957.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. The Collected Poems: 1956–1998, transl. and ed. Alissa Valles, introd. Adam Zagajewski. New York: Ecco, 2007.
Google Scholar
Mielcarek-Krzyżanowska, Barbara. ‘„Kalifornijski dom pracy twórczej” – Zygmunt Mycielski w Stanach Zjednoczonych’. In: ‘American Dream’: Polscy twórcy za oceanem, ed. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, 153–169. Warsaw: Instytut Sztuki PAN, 2020 (= Muzyka Polska za Granicą 3).
Google Scholar
Mycielski, Zygmunt. Niby-dziennik ostatni 1980–1987, ed. Barbara and Jan Stęszewski. Warsaw: Iskry, 2012.
Google Scholar
Mycielski, Zygmunt. Niby-dziennik, ed. Zofia Mycielska-Golik. Warsaw: Iskry, 1998.
Google Scholar
Zygmunt Mycielski – Andrzej Panufnik. Korespondencja. Lata 1970–1987, ed. Beata Bolesławska- -Lewandowska. Warsaw: Instytut Sztuki PAN, 2018.
Google Scholar
Autorzy
Beata Bolesławska-LewandowskaInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Statystyki
Abstract views: 247PDF downloads: 106
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Beata Bolesławska-Lewandowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Kinga Kiwała, Pokolenie Stalowej Woli. Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Aleksander Lasoń. Studia estetyczne, Kraków 2019 , Muzyka: Tom 64 Nr 4 (2019)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Danuta Gwizdalanka, „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim”, Kraków 2021 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Roman Palester i Jerzy Giedroyc – o wzajemnych kontaktach w świetle zachowanej korespondencji , Muzyka: Tom 64 Nr 1 (2019)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Roman Palester i Polskie Wydawnictwo Muzyczne: korespondencja w trzech odsłonach , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Lisa Jakelski, Making New Music in Cold War Poland. The Warsaw Autumn Festival, 1956–1968, Oakland 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 2 (2018)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Archiwum Andrzeja Panufnika przekazane do Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie , Muzyka: Tom 68 Nr 3 (2023)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Katalog Rękopisów Biblioteki Narodowej, t. 24, Archiwum Zygmunta Mycielskiego, cz. 1–2, opr. Michał Klubiński, Warszawa 2017, 2022 , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Sławomir Wieczorek, Na froncie muzyki. Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948–1955, Wrocław 2014 , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)