Zygmunt Mycielski i Andrzej Panufnik – o muzycznej przyjaźni ponad żelazną kurtyną
Beata Bolesławska-Lewandowska
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Abstrakt
Zygmunt Mycielski i Andrzej Panufnik to dwie ważne postaci polskiego życia muzycznego II połowy XX wieku. Obaj rozpoczynali muzyczne kariery w latach przedwojennych, a po drugiej wojnie światowej włączyli się aktywnie w odbudowę życia muzycznego w kraju. W roku 1954 Andrzej Panufnik podjął decyzję o emigracji z komunistycznej Polski i na resztę życia osiadł w Wielkiej Brytanii. Pozostał jednak w stałym kontakcie z Zygmuntem Mycielskim. O tym, jak bliskie przyjacielskie więzy łączyły obu twórców świadczy zachowana korespondencja, obejmująca pond 450 listów, pisanych na przestrzeni lat od 1949 do 1987. Listy te, przygotowywane do publikacji przez autorkę artykułu, pozostają pięknym świadectwem muzycznych zainteresowań obu twórców, ich przemyśleń i reakcji na temat zachodzących wokół nich przemian w świecie muzycznym i politycznym, jak również spraw osobistych. Są dowodem na to, że mimo znalezienia się po dwóch stronach „żelaznej kurtyny” udało im się utrzymać przyjaźń, opartą na zbliżonym postrzeganiu roli muzyki i spraw muzycznych. Poruszane w listach tematy przynoszą szereg cennych informacji dotyczących biografii i twórczości obu kompozytorów, jak też wydarzeń z życia muzycznego i historyczno-politycznego Polski i świata II połowy XX wieku. Artykuł przybliża postaci Zygmunta Mycielskiego i Andrzeja Panufnika w kontekście ich wieloletniej przyjaźni, zapisanej w obustronnej korespondencji twórców.
Autorzy
Beata Bolesławska-LewandowskaInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Statystyki
Abstract views: 39PDF downloads: 20
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Beata Bolesławska-Lewandowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Kinga Kiwała, Pokolenie Stalowej Woli. Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Aleksander Lasoń. Studia estetyczne, Kraków 2019 , Muzyka: Tom 64 Nr 4 (2019)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Roman Palester i Jerzy Giedroyc – o wzajemnych kontaktach w świetle zachowanej korespondencji , Muzyka: Tom 64 Nr 1 (2019)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Danuta Gwizdalanka, „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim”, Kraków 2021 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Roman Palester i Polskie Wydawnictwo Muzyczne: korespondencja w trzech odsłonach , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Poezja Zbigniewa Herberta jako inspiracja kompozycji Zygmunta Mycielskiego , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Archiwum Andrzeja Panufnika przekazane do Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie , Muzyka: Tom 68 Nr 3 (2023)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Lisa Jakelski, Making New Music in Cold War Poland. The Warsaw Autumn Festival, 1956–1968, Oakland 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 2 (2018)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Katalog Rękopisów Biblioteki Narodowej, t. 24, Archiwum Zygmunta Mycielskiego, cz. 1–2, opr. Michał Klubiński, Warszawa 2017, 2022 , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Sławomir Wieczorek, Na froncie muzyki. Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948–1955, Wrocław 2014 , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Tomasz Tarnawczyk: Optymistyczna i monumentalna. Symfonia w muzyce polskiego socrealizmu. Łódź 2013 , Muzyka: Tom 61 Nr 2 (2016)