Roman Palester i Polskie Wydawnictwo Muzyczne: korespondencja w trzech odsłonach
Beata Bolesławska-Lewandowska
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Abstrakt
Kontakty Romana Palestra z Polskim Wydawnictwem Muzycznym możliwe są do odtworzenia dzięki korespondencji zachowanej w spuściźnie kompozytora, zdeponowanej w Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Są to przede wszystkim listy od przedstawicieli wydawnictwa do kompozytora, a w niektórych przypadkach także zachowane przez twórcę kopie lub brudnopisy listów własnych. Korespondencja ta dzieli się na trzy części, obrazujące losy kontaktów twórcy z jego polskim wydawcą w kontekście zmieniających się warunków politycznych: 1) do ogłoszenia informacji o emigracji kompozytora, 2) w okresie tzw. odwilży popaździernikowej; oraz 3) w ostatnich latach życia twórcy – po zniesieniu zapisu cenzury na jego nazwisko. Artykuł przybliża zarówno obraz zachowanej korespondencji, jak i najważniejsze wątki relacji między Romanem Palestrem a Polskim Wydawnictwem Muzycznym w okresie od 1947 do śmierci kompozytora, z uwzględnieniem sytuacji politycznej w kraju.
Słowa kluczowe:
Roman Palester, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, korespondencja kompozytorów polskichBibliografia
Dzierżanowski, Lech. „W poszukiwaniu ≪pastwiska≫ – amerykańskie plany Romana Palestra w świetle korespondencji kompozytora z Jerzym Fitelbergiem oraz Kazimierzem Wierzyńskim”. W: „American Dream”. Polscy twórcy za Oceanem, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, 139–152. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019 (= Muzyka Polska za Granicą 3).
Google Scholar
Helman, Zofia. Roman Palester. Twórca i dzieło. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.
Google Scholar
Schaeffer, Bogusław. Almanach polskich kompozytorów współczesnych oraz rzut oka na ich twórczość. Kraków: PWM, 11956.
Google Scholar
Schaeffer, Bogusław. Almanach polskich kompozytorów współczesnych. Kraków: PWM, 21966.
Google Scholar
Skowron, Zbigniew, red. Witold Lutosławski Correspondence with his Western Publishers and Managers. T. 1–2. Kraków: Musica Iagellonica, 2019.
Google Scholar
Autorzy
Beata Bolesławska-LewandowskaInstytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Statystyki
Abstract views: 289PDF downloads: 197
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Beata Bolesławska-Lewandowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Kinga Kiwała, Pokolenie Stalowej Woli. Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Aleksander Lasoń. Studia estetyczne, Kraków 2019 , Muzyka: Tom 64 Nr 4 (2019)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Danuta Gwizdalanka, „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim”, Kraków 2021 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Roman Palester i Jerzy Giedroyc – o wzajemnych kontaktach w świetle zachowanej korespondencji , Muzyka: Tom 64 Nr 1 (2019)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Poezja Zbigniewa Herberta jako inspiracja kompozycji Zygmunta Mycielskiego , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Lisa Jakelski, Making New Music in Cold War Poland. The Warsaw Autumn Festival, 1956–1968, Oakland 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 2 (2018)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Archiwum Andrzeja Panufnika przekazane do Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie , Muzyka: Tom 68 Nr 3 (2023)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Katalog Rękopisów Biblioteki Narodowej, t. 24, Archiwum Zygmunta Mycielskiego, cz. 1–2, opr. Michał Klubiński, Warszawa 2017, 2022 , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Sławomir Wieczorek, Na froncie muzyki. Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948–1955, Wrocław 2014 , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)