Roman Palester i Jerzy Giedroyc – o wzajemnych kontaktach w świetle zachowanej korespondencji
Beata Bolesławska-Lewandowska
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Abstrakt
Faktem powszechnie znanym jest praca Romana Palestra w rozgłośni Radia Wolna Europa, o jego kontaktach z paryską Kulturą oraz jej redaktorem naczelnym, Jerzym Giedroyciem, wiadomo natomiast bardzo niewiele. Tymczasem, poza opublikowanymi na łamach tego najważniejszego polskiego pisma emigracyjnego tekstami Palestra, w archiwum Instytutu Literackiego w Maisons-Laffitte zachowała się korespondencja kompozytora z Jerzym Giedroyciem. Pisane w latach 1951–87 listy pozostają świadectwem ich długoletniej znajomości, skupionej na sprawach ważnych dla polskiej muzyki i kultury. Celem artykułu jest przybliżenie relacji Romana Palestra z Jerzym Giedroyciem w świetle zachowanej korespondencji.
Słowa kluczowe:
Roman Palester, Kultura paryska, Jerzy Giedroyc, muzyka polska na emigracji, polska kultura emigracyjnaAutorzy
Beata Bolesławska-LewandowskaInstytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Statystyki
Abstract views: 357PDF downloads: 205
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Muzyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Kinga Kiwała, Pokolenie Stalowej Woli. Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Aleksander Lasoń. Studia estetyczne, Kraków 2019 , Muzyka: Tom 64 Nr 4 (2019)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Danuta Gwizdalanka, „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim”, Kraków 2021 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Roman Palester i Polskie Wydawnictwo Muzyczne: korespondencja w trzech odsłonach , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Poezja Zbigniewa Herberta jako inspiracja kompozycji Zygmunta Mycielskiego , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Lisa Jakelski, Making New Music in Cold War Poland. The Warsaw Autumn Festival, 1956–1968, Oakland 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 2 (2018)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Archiwum Andrzeja Panufnika przekazane do Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie , Muzyka: Tom 68 Nr 3 (2023)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Katalog Rękopisów Biblioteki Narodowej, t. 24, Archiwum Zygmunta Mycielskiego, cz. 1–2, opr. Michał Klubiński, Warszawa 2017, 2022 , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Sławomir Wieczorek, Na froncie muzyki. Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948–1955, Wrocław 2014 , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)