Roman Palester i Jerzy Giedroyc – o wzajemnych kontaktach w świetle zachowanej korespondencji
Beata Bolesławska-Lewandowska
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Naukhttps://orcid.org/0000-0002-4158-8109
Abstrakt
Faktem powszechnie znanym jest praca Romana Palestra w rozgłośni Radia Wolna Europa, o jego kontaktach z paryską Kulturą oraz jej redaktorem naczelnym, Jerzym Giedroyciem, wiadomo natomiast bardzo niewiele. Tymczasem, poza opublikowanymi na łamach tego najważniejszego polskiego pisma emigracyjnego tekstami Palestra, w archiwum Instytutu Literackiego w Maisons-Laffitte zachowała się korespondencja kompozytora z Jerzym Giedroyciem. Pisane w latach 1951–87 listy pozostają świadectwem ich długoletniej znajomości, skupionej na sprawach ważnych dla polskiej muzyki i kultury. Celem artykułu jest przybliżenie relacji Romana Palestra z Jerzym Giedroyciem w świetle zachowanej korespondencji.
Słowa kluczowe:
Roman Palester, Kultura paryska, Jerzy Giedroyc, muzyka polska na emigracji, polska kultura emigracyjnaStatystyki
Abstract views: 62PDF downloads: 107
Licencja
Autor udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w kwartalniku „Muzyka” i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy jego ponownym wykorzystaniu (umowa licencyjna do pobrania). W przypadku publikacji wersji innej niż ogłoszona drukiem w „Muzyce” należy wyraźnie to zaznaczyć.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Kinga Kiwała, Pokolenie Stalowej Woli. Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Aleksander Lasoń. Studia estetyczne, Kraków 2019 , Muzyka: Tom 64 Nr 4 (2019)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Roman Palester i Polskie Wydawnictwo Muzyczne: korespondencja w trzech odsłonach , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Beata Bolesławska-Lewandowska, Lisa Jakelski, Making New Music in Cold War Poland. The Warsaw Autumn Festival, 1956–1968, Oakland 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 2 (2018)