Dwie wizje muzyki. Partytury Zbigniewa Turskiego i Stefana Kisielewskiego do inscenizacji „Kordiana” Juliusza Słowackiego z 1956 roku
Abstrakt
Jednymi z ważniejszych wydarzeń teatralnych 1956 r. były niemal jednoczesne inscenizacje Kordiana Juliusza Słowackiego. Premiera Kordiana w Warszawie miała miejsce w Teatrze Narodowym dnia 21 IV; reżyserem był Erwin Axer, a autorem muzyki Zbigniew Turski. Krakowskie wystawienie sztuki odbyło się 1 V w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w reżyserii Bronisława Dąbrowskiego, z muzyką Stefana Kisielewskiego. Obaj kompozytorzy stworzyli obszerne partytury, które niewątpliwie przyczyniły się do wzbogacenia przedstawień. Do dziś są one zachowane są w postaci rękopisów: Turskiego w Magazynie Muzykaliów Biblioteki Narodowej w Warszawie (sygn. Muz. 2116), Kisielewskiego w Archiwum Teatralnym przy Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (teczka o sygn. 236). Partytura Turskiego liczy 42 numerowane odcinki, Kisielewskiego 37 odcinków (realnie 55). Celem artykułu jest wskazanie podobieństw i różnic w zakresie skomponowanej muzyki do tej samej sztuki. Podobieństwa widoczne są np. w postaci muzycznego „motywu duchów”, który u obu kompozytorów przybiera postać opadającej figury (u Turskiego zawsze prezentowanej przez skrzypce I i II, u Kisielewskiego w różnych konfiguracjach instrumentów dętych drewnianych i smyczkowych). Ponadto obaj kompozytorzy w zasadniczych aktach sztuki wprowadzili intermezza poprzedzające poszczególne sceny. Aż czternaście odcinków muzycznych odnosi się to tych samych miejsc dzieła. Obaj też sięgnęli po muzyczny cytat, przy czym Turski zaledwie raz wykorzystując melodię hymnu Boże zachowaj cara, zaś Kisielewski czterokrotnie cytując fragmenty Warszawianki, Marsylianki, Mazurka Dąbrowskiego oraz hymnu God, save the king. Z kolei różnice między partyturami widoczne są w obsadzie wykonawczej. Turski rezygnuje z instrumentów dętych na rzecz rozbudowania sekcji perkusyjnej i w przeciwieństwie do Kisielewskiego wprowadza głosy wokalne. Kisielewski zaś korzysta z tradycyjnej obsady symfonicznej. To co natomiast najbardziej różni obie muzyki, to sposób organizacji materiału dźwiękowego. Turski podąża w kierunku bardziej brzmieniowego charakteru muzyki, choć nie jest to jeszcze typowo sonorystyczne myślenie. W przeciwnym kierunku poszedł Kisielewski, wybierając dobrze znany sobie styl neoklasyczny.
Słowa kluczowe:
Kordian, Stefan Kisielewski, muzyka teatralna, Zbigniew TurskiBibliografia
Gąsiorowska, Małgorzata. „Turski Zbigniew”. W: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 11, 172–173. Kraków: PWM, 2009.
Google Scholar
Greń, Zygmunt. „Powrót Kordiana”. Życie Literackie 6, nr 21 (1956): 4.
Google Scholar
Grodzicki, August. „Kordian nowoczesny i aktualny”. Życie Warszawy 13, nr 102 (1956): 6.
Google Scholar
Grodzicki, August. „Po Dziadach – Kordian”. Świat 6, nr 22 (1956): 16.
Google Scholar
Jędrzejczyk, Olgierd. „Kordian i lud”. Gazeta Krakowska 8, nr 117 (1956): 4.
Google Scholar
Kaczyńska, Leokadia. Winkelried ożył? Teatralne odczytywanie „Kordiana” (1945–2000). Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2006.
Google Scholar
Kisielewski, Stefan. „O moim komponowaniu i myśleniu”. Informator Polskiego Wydawnictwa Muzycznego 9 (1964): 26.
Google Scholar
Kijowski, Andrzej. „Pewien podchorąży zwariował”. Teatr 11, nr 14 (1956): 15–16.
Google Scholar
Natanson, Wojciech. „Kordian w Teatrze Narodowym”. Trybuna Robotnicza 11, nr 131 (1956): 3.
Google Scholar
Natanson, Wojciech. „O motyw przewodni Kordiana”. Teatr 11, nr 13 (1956): 6.
Google Scholar
Papla, Piotr. „Elementy komizmu w twórczości orkiestrowej Stefana Kisielewskiego”. W: Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak--Kozicka, Agnieszka Leszczyńska, 72–85. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2001.
Google Scholar
Słowacki, Juliusz. Kordian: część pierwsza trylogii „Spisek koronacyjny”. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 21953.
Google Scholar
Turski, Zbigniew. „Muzyka w teatrze”. Scena 51, nr 6 (1973): 27.
Google Scholar
Turski, Zbigniew. „Zagadnienia muzyczne”. Teatr 11, nr 8 (1952): 8.
Google Scholar
Wnuk-Nazarowa, Joanna. „Humor w Koncercie na orkiestrę kameralną Stefana Kisielewskiego”. W: Florian Dąbrowski, Stefan Kisielewski, Zygmunt Mycielski. Melos, logos, etos, red. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska, 87–95. Warszawa: ZKP, 1987.
Google Scholar
„W świecie. Prasa zagraniczna o Kordianie”. Teatr 11, nr 15/16 (1956): 33.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 373PDF downloads: 168
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Wioleta Muras
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wioleta Muras, Muzyka Artura Malawskiego do krakowskiej inscenizacji „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego (1957) na tle wydarzeń odwilży , Muzyka: Tom 65 Nr 3 (2020)
- Wioleta Muras, Koncerty na fortepian Aleksandra Zarzyckiego. Nowe fakty w świetle źródeł , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Wioleta Muras, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne w pierwszym roku swego istnienia. Nowe ustalenia , Muzyka: Tom 69 Nr 3 (2024)