Projekt fasady kościoła Jezuitów w Płocku autorstwa Giovanniego Battisty Gisleniego

artykuł nierecenzowany

Stanisław Mossakowski

mossak@onet.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6351-8913

Abstrakt

Rozpoznanie widoku fasady kościelnej wykonanego przez Giovanniego Battistę Gisleniego (1600–1672), rysunku przechowywanego w zbiorach Castello Sforzesco w Mediolanie (SM–1/3 b), jako projektu związanego z planowaną przez zakon jezuitów przebudową średniowiecznej kolegiaty św. Michała w Płocku.


Słowa kluczowe:

Giovanni Battista Gisleni, zakon jezuitów w Płocku, fundacje królewicza Karola Ferdynanda Wazy (1615–1655)

Bieniecki, Zdzisław. „Zapomniana wieża kolegiaty warszawskiej”, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
  Google Scholar

, z. 1 (1956): 37–51.
DOI: https://doi.org/10.1029/TR037i001p00051   Google Scholar

Kozakiewiczowa, Helena. Rzeźba XVI wieku w Polsce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984.
  Google Scholar

Kret, Wojciech. „Theatrum in exequiis Karola Ferdynanda Wazy na tle twórczości Giovanniego Battisty
  Google Scholar

Gisleniego”, Rocznik Warszawski 13 (1975): 41–66.
DOI: https://doi.org/10.1177/006947707501300117   Google Scholar

Kwiatkowska, Maria Irena. Katedra św. Jana. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1978.
  Google Scholar

Miks-Rudkowska, Nina. „Theatrum in exequiis Karola Ferdynanda Wazy. Z badań nad twórczością G.B. Gisleniego”, Biuletyn Historii Sztuki 30, nr 4 (1968): 419–435.
  Google Scholar

Miłobędzki, Adam. Architektura polska XVII wieku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
  Google Scholar

Mossakowski, Stanisław. „Projekt kościoła karmelitów bosych w Warszawie autorstwa Giovanniego Battisty Gisleniego”, Biuletyn Historii Sztuki 61, nr 1–2 (1997): 92–103.
  Google Scholar

Paszenda, Jerzy. Budowle jezuickie w Polsce XVI–XVIII w., t. 4. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.
  Google Scholar

Pracchi, Valeria. „La Raccolta Martineli a Castello Sforzesco di Milano”, Il disegno di Architettura. Notizie
  Google Scholar

su studi, ricerche, archivi e collezioni pubbliche e private 2, nr 3 (Aprile 1991): 5–24.
  Google Scholar

Rewski, Zbigniew. „Rysunki architektoniczne z Polski w Mediolanie”, Biuletyn Historii Sztuki i Kultury
  Google Scholar

, nr 1–2 (1947): 138–143.
  Google Scholar

Schulz, Anne Markham. Giammaria Mosca called Padovano: A Renaissance Sculptor in Italy and Poland.
  Google Scholar

University Park: Pennsylvania University Press, 1998.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-22

Cited By / Share

Mossakowski, S. (2023). Projekt fasady kościoła Jezuitów w Płocku autorstwa Giovanniego Battisty Gisleniego. Biuletyn Historii Sztuki, 85(4), 135–140. https://doi.org/10.36744/bhs.1810

Autorzy

Stanisław Mossakowski 
mossak@onet.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-6351-8913

Stanisław Mossakowski (ur. 1937), wieloletni dyrektor Instytutu Sztuki PAN, członek wielu towarzystw naukowych w kraju i zagranicą (m.in. PAN, PAU, TNW), historyk sztuki nowożytnej, specjalizujący się w problematyce dziejów architektury i rzeźby dekoracyjnej, roli tradycji antycznej w sztuce, relacji artystycznych polsko-włoskich oraz związków historii sztuki i historii idei.





Statystyki

Abstract views: 194
PDF downloads: 133


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.