ETYKA PUBLIKACJI I POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU NIERZETELNOŚCI


Pełna treść naszych Zasad etyki publikacyjnej i postępowania w przypadkach nierzetelności jest do pobrania tutaj.

Określony poniżej kodeks etyczny zawiera najważniejsze zasady odnoszące się do procesów redakcyjnych i recenzyjnych oraz autorstwa i publikacji. Szersze definicje i objaśnienia (dotyczące np. zarzutów nierzetelności, zasad postępowania odwoławczego i składania zażaleń, konfliktu interesów, kryteriów autorstwa) można znaleźć we wskazanych Zasadach etyki publikacyjnej i postępowania w przypadkach nierzetelności. Prosimy wszystkie osoby współpracujące z „Biuletynem Historii Sztuki” o zapoznanie się z nimi.

„Biuletyn Historii Sztuki”, w trosce o wysoki standard publikacji naukowych, oczekuje, że wszystkie osoby współpracujące z pismem będą przestrzegać zasad określonych w Europejskim kodeksie postępowania w zakresie rzetelności badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • wiarygodności na wszystkich etapach i we wszystkich aspektach badań;
  • uczciwości w rozwijaniu, ewaluacji i upowszechnianiu badań;
  • szacunku i troski w stosunku do wszystkich stron zaangażowanych w badania;
  • odpowiedzialności za cały proces badawczy od koncepcji przez plan badań do publikacji rezultatów.

Zespół redakcyjny stale pogłębia swoją wiedzę na temat dobrych praktyk w zakresie etyki redakcyjnej, recenzenckiej i wydawniczej, zachowując otwartość na nowe perspektywy etyczne. W naszych systematycznie aktualizowanych Zasadach etyki publikacyjnej i postępowania w przypadkach nierzetelności kierujemy się wskazówkami Committee on Publication Ethics (COPE) i odwołujemy się do dokumentów tej organizacji. We wszystkich sprawach nieokreślonych w tym oświadczeniu będą stosowane wytyczne COPE, które zespół redakcyjny śledzi na bieżąco.

Kontakty dla zgłaszających uwagi i zastrzeżenia

W przypadku podejrzenia o jakiekolwiek nieprawidłowości dotyczące autorstwa, recenzowania lub redagowania proces publikacji, do którego odnoszą się zarzuty lub wątpliwości, zostanie zawieszony, a odpowiednie osoby poproszone o wyjaśnienia. Po ich uzyskaniu decyzję podejmie zespół redakcyjny. Jeśli zarzuty lub wątpliwości dotyczą osoby wchodzącej w skład zespołu redakcyjnego, zostaje ona wyłączona z procesu decyzyjnego. Poszczególne etapy wyjaśniania sprawy przeprowadza się zgodnie z wytycznymi COPE.

Wszelkie wątpliwości dotyczące rzetelności wydawniczej „Biuletynu Historii Sztuki” oraz zażalenia na postępowanie zespołu redakcyjnego czy wydawcy należy kierować do dyrekcji Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk: ispan@ispan.pl. Wszelkie skargi i zażalenia związane z naruszaniem zasad etyki publikacyjnej będą w odpowiedni sposób rozpatrywane przez zespół redakcyjny i/lub wydawcę. Zastrzeżenia należy przesyłać do redakcji: bhs@ispan.pl albo bezpośrednio do wydawnictwa Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk: wydawnictwo@ispan.pl. W zależności od zgłaszanego problemu odpowiedź dyrektora Instytutu Sztuki, redaktorki naczelnej pisma lub przedstawicieli wydawnictwa jest udzielana na piśmie tak szybko, jak to możliwe, ale nie później niż w ciągu dwóch tygodni.

Zasady obowiązujące zespół redakcyjny „Biuletynu Historii Sztuki”

  • Redakcja ocenia wartość naukową tekstów i ich poprawność językową, dbając o równe traktowanie wszystkich autorów/autorek oraz przeciwdziałając wszelkiej dyskryminacji.
  • Redakcja dba o to, by decyzja o przyjęciu bądź nieprzyjęciu tekstu do druku nie podlegała niepożądanym wpływom. Dlatego oczekuje, że autor/autorka, redaktorzy/ redaktorki, a także osoby recenzujące ujawnią potencjalne konflikty interesów.
  • Redakcja dokłada starań, by możliwa była całkowicie bezstronna ocena zgłoszonych artykułów.
  • Redakcja dba o anonimowy charakter procesu recenzyjnego, a informacje na temat zgłoszonych tekstów przekazuje wyłącznie autorowi/autorce, osobom recenzującym lub powołanym ekspertom/ekspertkom.
  • Redakcja jest zobowiązana do przestrzegania zasady poufności w całym procesie pracy nad zgłoszonymi tekstami, a w szczególności do zadbania, by nikt nie wykorzystał tekstów do własnych celów w nieuprawniony sposób.
  • Redakcja jest zobowiązana do odpowiedniej, zgodnej z zasadami COPE i wytycznymi Komisji ds. Etyki w Nauce PAN, reakcji na wszelkie przejawy nierzetelności autorskiej, redakcyjnej lub recenzenckiej. Pierwszym krokiem zawsze jest prośba o wyjaśnienia.
  • Wszystkie teksty są poddawane procedurze antyplagiatowej (Crossref Similarity Check). O udokumentowanych poważnych przejawach nierzetelności naukowej (jak plagiat, autoplagiat, ghostwriting, autorstwo gościnne/grzecznościowe) redakcja powiadomi właściwe podmioty (w tym instytucję, w której afiliowani są autor/autorka).
  • Redakcja zawsze będzie skłonna do opublikowania polemik i odpowiedzi na polemiki, a także poprawek, wyjaśnień czy przeprosin. W przypadku konieczności wycofania już opublikowanego artykułu jego wersja elektroniczna zostanie odpowiednio oznaczona (z objaśnieniem).

Zasady obowiązujące autorów i autorki „Biuletynu Historii Sztuki”

  • Autor/autorka, zgłaszając tekst, gwarantuje, że jest to praca oryginalna, nienaruszająca praw autorskich innych osób, niepublikowana i niezgłoszona do druku w innym wydawnictwie.
  • Autor/autorka zobowiązuje się ujawnić udział wszystkich osób zaangażowanych w pracę nad tekstem.
  • Autor/autorka zobowiązuje się ujawnić informacje o źródłach finansowania i wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów.
  • Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim będzie możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autorów/autorki zgody właścicieli/właścicielek praw autorskich. Zgłaszając tekst wraz z ilustracjami, autor/autorka deklaruje, że zabezpieczono prawa do ich reprodukcji.
  • Zgłoszenie tekstu jest równoznaczne z deklaracją, że wszystkie etapy badań zostały przeprowadzone rzetelnie pod względem etycznym i naukowym, zgodnie z Europejskim kodeksem postępowania w zakresie rzetelności badawczej oraz wytycznymi Komisji ds. Etyki w Nauce PAN. W uzasadnionych przypadkach autorki/autorzy powinni też przedstawić oświadczenie o tym, w jaki sposób zostały pozyskane przedstawione przez nich dane i informacje i jak zabezpieczono prawa do nich. Gdy w tekście przedstawionym przez autora/autorkę znajdują się dane wrażliwe, konieczne jest wskazanie, że nie złamano żadnych praw człowieka (a więc że działania były prowadzone w zgodzie z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka). Redakcja nie gromadzi danych badawczych, a przedstawienie planu zarządzania danymi badawczymi nie stanowi wymogu do publikacji artykułu.
  • Jeżeli autor/autorka odkryje błędy albo przejawy naruszenia zasad rzetelności naukowej lub zasad etycznych w tekście już zgłoszonym do publikacji lub opublikowanym, zobowiązuje się jak najszybciej powiadomić o tym redakcję.
  • Autor/autorka zobowiązuje się współpracować z redakcją w procesie przygotowania tekstu do druku (odpowiada na uwagi osób recenzujących i redakcji, wprowadza poprawki).

Zasady obowiązujące recenzentów i recenzentki „Biuletynu Historii Sztuki”

  • Osoba recenzująca powinna jak najszybciej poinformować redakcję, jeżeli dostrzega możliwość konfliktu interesów w przypadku oceny przesłanego jej tekstu, a także jeżeli z innych powodów chce się wycofać z procesu recenzyjnego.
  • Osoby recenzujące są zobowiązane do bezwzględnego przestrzegania zasady poufności w całym procesie oceny tekstów.
  • Osoby recenzujące oceniają teksty obiektywnie, powstrzymując się od subiektywnych i personalnych uwag. Ocena, której celem jest wspieranie autorów/autorek w doskonaleniu prac, powinna zawierać precyzyjnie sformułowane uzasadnienie.
  • Osoby recenzujące starają się wskazać miejsca, w których nie umieszczono odpowiednich przypisów czy informacji bibliograficznych. W miarę możliwości zgłaszają redakcji ewentualne podobieństwo tekstu bądź jego fragmentu do opublikowanych prac.
  • Osoba recenzująca nie może wykorzystywać recenzowanego tekstu w innych celach niż recenzowanie. Informacje i pomysły uzyskane w procesie recenzowania są poufne i nie mogą być wykorzystywane przez recenzenta/recenzentkę we własnych celach.
  • Osoba recenzująca zgadza się na ujawnienie swojego nazwiska na publikowanej corocznie liście recenzentów.