Na marginesie estetyki, krytyki i historii muzyki. Refleksja o muzyce w pracach historyka kultury i nauki Waldemara Voisé
Abstrakt
Tematem artykułu jest refleksja o muzyce Waldemara Voisé (1920–95) – polskiego historyka kultury i nauki oraz filozofa, autora blisko 250 prac. Choć muzyka nie stanowiła głównego nurtu jego zainteresowań, opublikował teksty naukowe na temat historii muzyki i estetyki muzycznej, w tym analizy historyczne, komentarze do źródeł i recenzje publikacji muzykologicznych, a w l. 1946–49 również recenzje muzyczne dla Ruchu Muzycznego. Najważniejszą jego pracą poświęconą muzyce była nigdy nieopublikowana rozprawa magisterska o percepcji muzyki napisana pod kierunkiem Henryka Elzenberga w 1951 roku.
Słowa kluczowe:
Waldemar Voisé, percepcja muzyki, krytyka muzyczna, refleksja o muzyce, historia muzykologii, Henryk Elzbenberg, estetyka muzykiBibliografia
Dziemidok, Bohdan. Teoria przeżyć i wartości estetycznych w polskiej estetyce dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: PWN, 1980.
Google Scholar
Elzenberg, Henryk. Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2002.
Google Scholar
Gancarczyk, Paweł. „Music in a Vanished Kingdom: Medieval Polyphony in the Teutonic Order State in Prussia”. Early Music 52, nr 2 (2024): 204–215. doi.org/10.1093/em/caae026.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caae026
Google Scholar
Guczalski, Krzysztof. „Ekspresja – prekursorska koncepcja Henryka Elzenberga a estetyka amerykańska”. Estetyka i Krytyka 9/10 (2/2005–1/2006): 110–128.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew, Henryk Elzenberg. Korespondencja, red. i posłowie Barbara Toruńczyk. Warszawa: Zeszyty Literackie, 2002.
Google Scholar
Kronika Uniwersytetu Poznańskiego za lata akademickie 1945–1955. Poznań: PWN, 1958.
Google Scholar
Ingarden, Roman. „O zagadnieniu percepcji dzieła muzycznego”. W: Studia z estetyki. T. 3, 129–146. Warszawa: PWN, 1970.
Google Scholar
Kofin, Ewa. Muzyka wokół nas. Studium przeobrażeń recepcji muzyki w dobie elektronicznych środków jej przekazywania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012.
Google Scholar
Libiszowska, Zofia. „Waldemar Voisé. Europolonica”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 27, nr 2 (1982): 488–491.
Google Scholar
Lissa, Zofia. „O słuchaniu i rozumieniu utworów muzycznych”. Wiedza i Życie 12, nr 6 (1937): 383–395.
Google Scholar
Nojszewski, Artur. „Bibliografia pism Waldemara Voisé”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 41, nr 2 (1996): 119–136.
Google Scholar
Polony, Leszek. „Jean-Claude Piguet, Ernest Ansermet et les fondements de la musique”. Muzyka 22, nr 3 (1977): 128–138.
Google Scholar
Polony, Leszek. „Fenomenologia muzyki Ernesta Ansermeta”. W: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, 287–306. Kraków–Gdańsk: Akademia Muzyczna w Krakowie, Akademia Muzyczna w Gdańsku, 1990.
Google Scholar
Retyk, Jerzy Joachim. Narratio prima. Relacja pierwsza z ksiąg O obrotach Mikołaja Kopernika, przekł. Ignacy Lewandowski, wstęp i komentarze Jarosław Włodarczyk. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323518440
Google Scholar
Sieradz, Małgorzata. „Kwartalnik Muzyczny” (1928–1950) a początki muzykologii polskiej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015.
Google Scholar
Stasiewicz-Jasiukowa, Irena. „W poszukiwaniu sposobów współżycia z czasem. Wspomnienia o Waldemarze Voisé”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 41, nr 2 (1996): 105–118.
Google Scholar
Szuman, Stefan, Zofia Lissa. Jak słuchać muzyki? Warszawa: Centralny Instytut Kultury, 1948.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Albert Schweitzer czyli o ideale piękna i dobra”. Problemy 21, nr 12 (1965): 706–719.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Conflitto o colloquio?”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 10 (1960): 484–485.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Ernest Ansermet, Les Fondements de la Musique dans la Conscience Humaine”. Ruch Filozoficzny 22, nr 2–4 (1964): 192–197.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut en Pologne”. W: Europolonica. La circulation de quelques thèmes polonais à travers l’Europe du XIVe au XVIIIe siècle, 68–71. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1981.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut en Pologne”. W: Guillaume de Machaut, poète et compositeur. Colloque–table ronde organisé par l’Université de Reims, red. Jacques Chailley et al., 49–54. Paris: Klincksieck 1982.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut w Polsce i o Polsce”. Muzyka 10, nr 3 (1965): 52–62.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „John Stuart Mill’s Musical Anxieties: (on the One-Hundredth Anniversary of the Thinker’s Death)”. Dialectics and Humanism 1, nr 4 (1974): 51–60.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Kopernik czyli o muzycznej wyobraźni wielkiego pitagorejczyka”. Meander 35, nr 3 (1980): 116–117.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Korespondencja między Glareanem a Janem Łaskim”. Studia i Materiały z Dziejów Nauki Polskiej 3 (1955): 355–372.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Le Dodecachordon d’Henri Glarean d’après sa correspondance avec Jean Laski”. La Revue de synthèse 81, nr 17–18 (1960): 107–110.
DOI: https://doi.org/10.1163/19552343-0811718007
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Le Dodecachordon d’Henri Glarean d’après sa correspondance avec Jean Laski”. W: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of Frederic Chopin, red. Zofia Lissa, 638–639. Warszawa: PWN, 1963.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Le manifestazioni per l’Anno chopiniano”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 8 (1960): 391–393.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. Le temps. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1993.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Liban Georg”. W: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 1957.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Mozart. Legendy i rzeczywistość”. Przegląd Kulturalny 5, nr 9 (1950): 9.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „O muzyce wielkiego pitagorejczyka”. Ruch Muzyczny 4, nr 12 (1948): 6–7.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „O organizację życia muzycznego w Toruniu”. Ruch Muzyczny 2, nr 20–21 (1946): 41–43.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „O słuchaniu i słyszeniu muzyki. Przyczynek do teorii wychowania estetycznego”. W: Problemy kultury i wychowania. Zbiór studiów, red. Ela Frydman, Irena Kaltenberg, 496–503. Warszawa: PWN, 1963.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Polonia”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 1 (1960): 41–43.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Polska historia muzyki rosyjskiej”. Przegląd Kulturalny 5, nr 33 (1956): 10.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Przyczynki do historii kultury muzycznej”. W: Odrodzenie w Polsce: materiały sesji naukowej PAN 25–30 października 1953 roku, red. Ksawery Piwocki, 123–126. Warszawa: PIW 1958.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Refleksje nad lekturą”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 24, nr 1 (1979): 154–155.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Refleksje nad lekturą”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 27, nr 2 (1982): 429–447.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Renesans muzyki polskiego Odrodzenia”. Przegląd Kulturalny 2, nr 42 (1953): 4–5.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Tęsknota przekracza nadzieję”. Analecta 5, nr 1 (1996): 7–29.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Troski muzyczne Johna Stuarta Milla. Dwa zagadnienia z pogranicza teorii muzyki na marginesie jego Autobiografii”. Ruch Muzyczny 1, nr 5 (1957): 16–22.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Twórczość naukowa Jerzego Libana z Legnicy”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 11 (1966): 29–35.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Udział Ślązaków z Jeleniej Góry i jej okolic w życiu kulturalnym polskiego Odrodzenia”. Wiedza i Życie 21, nr 3 (1954): 179–183.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 4, nr 17 (1948): 16–17.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 1 (1949): 16.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 10 (1949): 24.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 15 (1949): 39–40.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Muzyka 1, nr 2 (1950): 64–65.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Zofia Lissa, Historia muzyki rosyjskiej”. Muzyka 1, nr 1 (1956): 160–164.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 28PDF downloads: 11
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Sławomir Wieczorek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Wieczorek, O historii Opery Robotniczej w Krakowie (1954–1957) , Muzyka: Tom 65 Nr 3 (2020)
- Sławomir Wieczorek, Antyschaefferyzmy. O wybranych postawach krytycznych wobec myśli i twórczości Bogusława Schaeffera z lat 1956–1976 , Muzyka: Tom 66 Nr 4 (2021)
- Sławomir Wieczorek, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Obrońcy dobra powierzonego. Związek Kompozytorów Polskich 1945–48, Warszawa 2018 , Muzyka: Tom 65 Nr 1 (2020)
- Sławomir Wieczorek, Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku, red. Krzysztof Brzechczyn, Rafał Ciesielski, Poznań–Warszawa 2021 , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Sławomir Wieczorek, Iwona Sowińska: Chopin idzie do kina. Kraków 2013 , Muzyka: Tom 61 Nr 1 (2016)