On the Margins of Music Aesthetics, Criticism and History. Reflections on Music in the Writings of Culture and Science Historian Waldemar Voisé
Abstract
This article comments on the musical thought of Polish culture and science historian and philosopher Waldemar Voisé (1920–95), author of nearly 250 works. Though music was not at the centre of his interests, he published academic texts on music history and aesthetics, as well as historical analyses, source commentaries and reviews of musicological publications. Between 1946 and 1949 he also wrote music reviews for Ruch Muzyczny. His most important work devoted to music is his unpublished master’s thesis on music perception, written under the supervision of Henryk Elzenberg in 1951.
Keywords:
Waldemar Voisé, perception of music, music criticism, thoughts on music, history of musicology, Henryk Elzenberg, music aestheticsReferences
Dziemidok, Bohdan. Teoria przeżyć i wartości estetycznych w polskiej estetyce dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: PWN, 1980.
Google Scholar
Elzenberg, Henryk. Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2002.
Google Scholar
Gancarczyk, Paweł. „Music in a Vanished Kingdom: Medieval Polyphony in the Teutonic Order State in Prussia”. Early Music 52, nr 2 (2024): 204–215. doi.org/10.1093/em/caae026.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caae026
Google Scholar
Guczalski, Krzysztof. „Ekspresja – prekursorska koncepcja Henryka Elzenberga a estetyka amerykańska”. Estetyka i Krytyka 9/10 (2/2005–1/2006): 110–128.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew, Henryk Elzenberg. Korespondencja, red. i posłowie Barbara Toruńczyk. Warszawa: Zeszyty Literackie, 2002.
Google Scholar
Kronika Uniwersytetu Poznańskiego za lata akademickie 1945–1955. Poznań: PWN, 1958.
Google Scholar
Ingarden, Roman. „O zagadnieniu percepcji dzieła muzycznego”. W: Studia z estetyki. T. 3, 129–146. Warszawa: PWN, 1970.
Google Scholar
Kofin, Ewa. Muzyka wokół nas. Studium przeobrażeń recepcji muzyki w dobie elektronicznych środków jej przekazywania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012.
Google Scholar
Libiszowska, Zofia. „Waldemar Voisé. Europolonica”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 27, nr 2 (1982): 488–491.
Google Scholar
Lissa, Zofia. „O słuchaniu i rozumieniu utworów muzycznych”. Wiedza i Życie 12, nr 6 (1937): 383–395.
Google Scholar
Nojszewski, Artur. „Bibliografia pism Waldemara Voisé”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 41, nr 2 (1996): 119–136.
Google Scholar
Polony, Leszek. „Jean-Claude Piguet, Ernest Ansermet et les fondements de la musique”. Muzyka 22, nr 3 (1977): 128–138.
Google Scholar
Polony, Leszek. „Fenomenologia muzyki Ernesta Ansermeta”. W: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, 287–306. Kraków–Gdańsk: Akademia Muzyczna w Krakowie, Akademia Muzyczna w Gdańsku, 1990.
Google Scholar
Retyk, Jerzy Joachim. Narratio prima. Relacja pierwsza z ksiąg O obrotach Mikołaja Kopernika, przekł. Ignacy Lewandowski, wstęp i komentarze Jarosław Włodarczyk. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323518440
Google Scholar
Sieradz, Małgorzata. „Kwartalnik Muzyczny” (1928–1950) a początki muzykologii polskiej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015.
Google Scholar
Stasiewicz-Jasiukowa, Irena. „W poszukiwaniu sposobów współżycia z czasem. Wspomnienia o Waldemarze Voisé”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 41, nr 2 (1996): 105–118.
Google Scholar
Szuman, Stefan, Zofia Lissa. Jak słuchać muzyki? Warszawa: Centralny Instytut Kultury, 1948.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Albert Schweitzer czyli o ideale piękna i dobra”. Problemy 21, nr 12 (1965): 706–719.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Conflitto o colloquio?”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 10 (1960): 484–485.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Ernest Ansermet, Les Fondements de la Musique dans la Conscience Humaine”. Ruch Filozoficzny 22, nr 2–4 (1964): 192–197.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut en Pologne”. W: Europolonica. La circulation de quelques thèmes polonais à travers l’Europe du XIVe au XVIIIe siècle, 68–71. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1981.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut en Pologne”. W: Guillaume de Machaut, poète et compositeur. Colloque–table ronde organisé par l’Université de Reims, red. Jacques Chailley et al., 49–54. Paris: Klincksieck 1982.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut w Polsce i o Polsce”. Muzyka 10, nr 3 (1965): 52–62.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „John Stuart Mill’s Musical Anxieties: (on the One-Hundredth Anniversary of the Thinker’s Death)”. Dialectics and Humanism 1, nr 4 (1974): 51–60.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Kopernik czyli o muzycznej wyobraźni wielkiego pitagorejczyka”. Meander 35, nr 3 (1980): 116–117.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Korespondencja między Glareanem a Janem Łaskim”. Studia i Materiały z Dziejów Nauki Polskiej 3 (1955): 355–372.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Le Dodecachordon d’Henri Glarean d’après sa correspondance avec Jean Laski”. La Revue de synthèse 81, nr 17–18 (1960): 107–110.
DOI: https://doi.org/10.1163/19552343-0811718007
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Le Dodecachordon d’Henri Glarean d’après sa correspondance avec Jean Laski”. W: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of Frederic Chopin, red. Zofia Lissa, 638–639. Warszawa: PWN, 1963.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Le manifestazioni per l’Anno chopiniano”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 8 (1960): 391–393.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. Le temps. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1993.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Liban Georg”. W: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 1957.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Mozart. Legendy i rzeczywistość”. Przegląd Kulturalny 5, nr 9 (1950): 9.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „O muzyce wielkiego pitagorejczyka”. Ruch Muzyczny 4, nr 12 (1948): 6–7.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „O organizację życia muzycznego w Toruniu”. Ruch Muzyczny 2, nr 20–21 (1946): 41–43.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „O słuchaniu i słyszeniu muzyki. Przyczynek do teorii wychowania estetycznego”. W: Problemy kultury i wychowania. Zbiór studiów, red. Ela Frydman, Irena Kaltenberg, 496–503. Warszawa: PWN, 1963.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Polonia”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 1 (1960): 41–43.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Polska historia muzyki rosyjskiej”. Przegląd Kulturalny 5, nr 33 (1956): 10.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Przyczynki do historii kultury muzycznej”. W: Odrodzenie w Polsce: materiały sesji naukowej PAN 25–30 października 1953 roku, red. Ksawery Piwocki, 123–126. Warszawa: PIW 1958.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Refleksje nad lekturą”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 24, nr 1 (1979): 154–155.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Refleksje nad lekturą”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 27, nr 2 (1982): 429–447.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Renesans muzyki polskiego Odrodzenia”. Przegląd Kulturalny 2, nr 42 (1953): 4–5.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Tęsknota przekracza nadzieję”. Analecta 5, nr 1 (1996): 7–29.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Troski muzyczne Johna Stuarta Milla. Dwa zagadnienia z pogranicza teorii muzyki na marginesie jego Autobiografii”. Ruch Muzyczny 1, nr 5 (1957): 16–22.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Twórczość naukowa Jerzego Libana z Legnicy”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 11 (1966): 29–35.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Udział Ślązaków z Jeleniej Góry i jej okolic w życiu kulturalnym polskiego Odrodzenia”. Wiedza i Życie 21, nr 3 (1954): 179–183.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 4, nr 17 (1948): 16–17.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 1 (1949): 16.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 10 (1949): 24.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 15 (1949): 39–40.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Muzyka 1, nr 2 (1950): 64–65.
Google Scholar
Voisé, Waldemar. „Zofia Lissa, Historia muzyki rosyjskiej”. Muzyka 1, nr 1 (1956): 160–164.
Google Scholar
Statistics
Abstract views: 28PDF downloads: 11
License
Copyright (c) 2025 Sławomir Wieczorek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Sławomir Wieczorek, On the History of Kraków Workers’ Opera (1954–1957) , Muzyka: Vol. 65 No. 3 (2020)
- Sławomir Wieczorek, Anti-Schaefferisms. On Selected Critical Attitudes to the Thought and Work of Bogusław Schaeffer, 1956–1976 , Muzyka: Vol. 66 No. 4 (2021)
- Sławomir Wieczorek, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Obrońcy dobra powierzonego. Związek Kompozytorów Polskich 1945–48, Warszawa 2018 , Muzyka: Vol. 65 No. 1 (2020)
- Sławomir Wieczorek, Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku, ed. Krzysztof Brzechczyn, Rafał Ciesielski, Poznań–Warszawa 2021 , Muzyka: Vol. 68 No. 4 (2023)
- Sławomir Wieczorek, Iwona Sowińska: Chopin idzie do kina. Kraków 2013 , Muzyka: Vol. 61 No. 1 (2016)