On the Margins of Music Aesthetics, Criticism and History. Reflections on Music in the Writings of Culture and Science Historian Waldemar Voisé

Peer-reviewed

Sławomir Wieczorek


University of Wrocław (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1903-4553

Abstract

This article comments on the musical thought of Polish culture and science historian and philosopher Waldemar Voisé (1920–95), author of nearly 250 works. Though music was not at the centre of his interests, he published academic texts on music history and aesthetics, as well as historical analyses, source commentaries and reviews of musicological publications. Between 1946 and 1949 he also wrote music reviews for Ruch Muzyczny. His most important work devoted to music is his unpublished master’s thesis on music perception, written under the supervision of Henryk Elzenberg in 1951.



Keywords:

Waldemar Voisé, perception of music, music criticism, thoughts on music, history of musicology, Henryk Elzenberg, music aesthetics

Dziemidok, Bohdan. Teoria przeżyć i wartości estetycznych w polskiej estetyce dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: PWN, 1980.
  Google Scholar

Elzenberg, Henryk. Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2002.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. „Music in a Vanished Kingdom: Medieval Polyphony in the Teutonic Order State in Prussia”. Early Music 52, nr 2 (2024): 204–215. doi.org/10.1093/em/caae026.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caae026   Google Scholar

Guczalski, Krzysztof. „Ekspresja – prekursorska koncepcja Henryka Elzenberga a estetyka amerykańska”. Estetyka i Krytyka 9/10 (2/2005–1/2006): 110–128.
  Google Scholar

Herbert, Zbigniew, Henryk Elzenberg. Korespondencja, red. i posłowie Barbara Toruńczyk. Warszawa: Zeszyty Literackie, 2002.
  Google Scholar

Kronika Uniwersytetu Poznańskiego za lata akademickie 1945–1955. Poznań: PWN, 1958.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. „O zagadnieniu percepcji dzieła muzycznego”. W: Studia z estetyki. T. 3, 129–146. Warszawa: PWN, 1970.
  Google Scholar

Kofin, Ewa. Muzyka wokół nas. Studium przeobrażeń recepcji muzyki w dobie elektronicznych środków jej przekazywania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012.
  Google Scholar

Libiszowska, Zofia. „Waldemar Voisé. Europolonica”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 27, nr 2 (1982): 488–491.
  Google Scholar

Lissa, Zofia. „O słuchaniu i rozumieniu utworów muzycznych”. Wiedza i Życie 12, nr 6 (1937): 383–395.
  Google Scholar

Nojszewski, Artur. „Bibliografia pism Waldemara Voisé”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 41, nr 2 (1996): 119–136.
  Google Scholar

Polony, Leszek. „Jean-Claude Piguet, Ernest Ansermet et les fondements de la musique”. Muzyka 22, nr 3 (1977): 128–138.
  Google Scholar

Polony, Leszek. „Fenomenologia muzyki Ernesta Ansermeta”. W: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, 287–306. Kraków–Gdańsk: Akademia Muzyczna w Krakowie, Akademia Muzyczna w Gdańsku, 1990.
  Google Scholar

Retyk, Jerzy Joachim. Narratio prima. Relacja pierwsza z ksiąg O obrotach Mikołaja Kopernika, przekł. Ignacy Lewandowski, wstęp i komentarze Jarosław Włodarczyk. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323518440   Google Scholar

Sieradz, Małgorzata. „Kwartalnik Muzyczny” (1928–1950) a początki muzykologii polskiej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015.
  Google Scholar

Stasiewicz-Jasiukowa, Irena. „W poszukiwaniu sposobów współżycia z czasem. Wspomnienia o Waldemarze Voisé”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 41, nr 2 (1996): 105–118.
  Google Scholar

Szuman, Stefan, Zofia Lissa. Jak słuchać muzyki? Warszawa: Centralny Instytut Kultury, 1948.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Albert Schweitzer czyli o ideale piękna i dobra”. Problemy 21, nr 12 (1965): 706–719.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Conflitto o colloquio?”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 10 (1960): 484–485.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Ernest Ansermet, Les Fondements de la Musique dans la Conscience Humaine”. Ruch Filozoficzny 22, nr 2–4 (1964): 192–197.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut en Pologne”. W: Europolonica. La circulation de quelques thèmes polonais à travers l’Europe du XIVe au XVIIIe siècle, 68–71. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1981.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut en Pologne”. W: Guillaume de Machaut, poète et compositeur. Colloque–table ronde organisé par l’Université de Reims, red. Jacques Chailley et al., 49–54. Paris: Klincksieck 1982.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Guillaume de Machaut w Polsce i o Polsce”. Muzyka 10, nr 3 (1965): 52–62.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „John Stuart Mill’s Musical Anxieties: (on the One-Hundredth Anniversary of the Thinker’s Death)”. Dialectics and Humanism 1, nr 4 (1974): 51–60.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Kopernik czyli o muzycznej wyobraźni wielkiego pitagorejczyka”. Meander 35, nr 3 (1980): 116–117.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Korespondencja między Glareanem a Janem Łaskim”. Studia i Materiały z Dziejów Nauki Polskiej 3 (1955): 355–372.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Le Dodecachordon d’Henri Glarean d’après sa correspondance avec Jean Laski”. La Revue de synthèse 81, nr 17–18 (1960): 107–110.
DOI: https://doi.org/10.1163/19552343-0811718007   Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Le Dodecachordon d’Henri Glarean d’après sa correspondance avec Jean Laski”. W: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of Frederic Chopin, red. Zofia Lissa, 638–639. Warszawa: PWN, 1963.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Le manifestazioni per l’Anno chopiniano”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 8 (1960): 391–393.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. Le temps. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1993.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Liban Georg”. W: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 1957.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Mozart. Legendy i rzeczywistość”. Przegląd Kulturalny 5, nr 9 (1950): 9.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „O muzyce wielkiego pitagorejczyka”. Ruch Muzyczny 4, nr 12 (1948): 6–7.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „O organizację życia muzycznego w Toruniu”. Ruch Muzyczny 2, nr 20–21 (1946): 41–43.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „O słuchaniu i słyszeniu muzyki. Przyczynek do teorii wychowania estetycznego”. W: Problemy kultury i wychowania. Zbiór studiów, red. Ela Frydman, Irena Kaltenberg, 496–503. Warszawa: PWN, 1963.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Polonia”. Musica d’Oggi. Rassegna di vita e di cultura musicale 3, nr 1 (1960): 41–43.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Polska historia muzyki rosyjskiej”. Przegląd Kulturalny 5, nr 33 (1956): 10.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Przyczynki do historii kultury muzycznej”. W: Odrodzenie w Polsce: materiały sesji naukowej PAN 25–30 października 1953 roku, red. Ksawery Piwocki, 123–126. Warszawa: PIW 1958.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Refleksje nad lekturą”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 24, nr 1 (1979): 154–155.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Refleksje nad lekturą”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 27, nr 2 (1982): 429–447.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Renesans muzyki polskiego Odrodzenia”. Przegląd Kulturalny 2, nr 42 (1953): 4–5.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Tęsknota przekracza nadzieję”. Analecta 5, nr 1 (1996): 7–29.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Troski muzyczne Johna Stuarta Milla. Dwa zagadnienia z pogranicza teorii muzyki na marginesie jego Autobiografii”. Ruch Muzyczny 1, nr 5 (1957): 16–22.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Twórczość naukowa Jerzego Libana z Legnicy”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 11 (1966): 29–35.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Udział Ślązaków z Jeleniej Góry i jej okolic w życiu kulturalnym polskiego Odrodzenia”. Wiedza i Życie 21, nr 3 (1954): 179–183.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 4, nr 17 (1948): 16–17.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 1 (1949): 16.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 10 (1949): 24.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Ruch Muzyczny 5, nr 15 (1949): 39–40.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Z rozgłośni zagranicznych”. Muzyka 1, nr 2 (1950): 64–65.
  Google Scholar

Voisé, Waldemar. „Zofia Lissa, Historia muzyki rosyjskiej”. Muzyka 1, nr 1 (1956): 160–164.
  Google Scholar


Published
2025-06-27

Cited by

Wieczorek, S. (2025). On the Margins of Music Aesthetics, Criticism and History. Reflections on Music in the Writings of Culture and Science Historian Waldemar Voisé. Muzyka, 70(2), 123–139. https://doi.org/10.36744/m.4458

Authors

Sławomir Wieczorek 

University of Wrocław Poland
https://orcid.org/0000-0003-1903-4553

Statistics

Abstract views: 28
PDF downloads: 11


License

Copyright (c) 2025 Sławomir Wieczorek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.