Marek Nahajowski, „Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku”, Łódź 2019

Katarzyna Korpanty


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2274-5575

Abstrakt

Niniejszy tekst stanowi recenzję książki Marka Nahajowskiego pt. Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku wydanej w roku 2019 przez Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W książce autor ukazał rozwój historiografii muzycznej w wieku XVIII. Wywód dopełniają odniesienia do wyników dotychczasowych badań muzykologicznych na podjęty temat.


Słowa kluczowe:

historiografia muzyczna, XVIII wiek

Allen, Warren Dwight. Philosophies of Music History. A Stu.y of General Histories of Music 1600-1960. New York: American Book Company, 1939, 21962.
  Google Scholar

Brofsky, Howard. „Doctor Burney and Padre Martini: Writing a General History of Music”. The Musical Quarterly 65, nr 3 (1979): 313–345.
  Google Scholar

Cooper, Barry. „Englische Musiktheorie im 17. und 18. Jahrhundert”. W: Geschichte der Musiktheorie, red. Frieder Zaminer. T. 9, 141–314. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1986.
  Google Scholar

Duckles, Vincent. „Johann Nicolaus Forkel: The Beginning of Music Historiography”. Eighteenth-Century Studies 1, nr 3 (1968): 277–290.
  Google Scholar

Edelhoff, Heinrich. Johann Nicolaus Forkel. Ein Beitrag zur Geschichte der Musikwissenschaft. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1935.
  Google Scholar

Fischer, Axel. Das Wissenschaftliche der Kunst. Johann Nicolaus Forkel als Akademischer Musikdirektor in Göttingen. Göttingen: Brill Deutschland GmbH, 2015.
  Google Scholar

Göllner, Theodor, Klaus Wolfgang Niemöller, Heinz von Loesch, red. Deutsche Musiktheorie des 15. bis 17. Jahrhunderts. T. 8, cz. I. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2003.
  Google Scholar

Grant, Kerry S. Burney as Critic and Historian of Music. Ann Arbor: UMI Research Press, 1983.
  Google Scholar

Hegar, Elisabeth. Die Anfänge der neueren Musikgeschichtsschreibung um 1770 bei Gerbert, Burney und Hawkins. Baden-Baden: V. Koerner,, 21974.
  Google Scholar

Huglo, Michael. „La musicologie au XVIIIe siècle: Giambattista Martini et Martin Gerbert”. Revue de Musicologie 59 (1973): 106–118.
  Google Scholar

Leaver, Robin A. „Concio et cantio: kontrapunkt teologii i muzyki w tradycji luterańskiej od Praetoriusa do Bacha”. Muzyka 52, nr 4 (2007): 5–26.
  Google Scholar

Loesch, Heinz von. „Wilfflingseder, Ambrosius”. W: MGG, t. 17, 929–930. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 22007.
  Google Scholar

Meischein, Burkhard. Paradigm Lost. Musikhistorischer Diskurs zwischen 1600 und 1960. Köln: Dohr, 2010.
  Google Scholar

Meyer, Andreas. „Von Erfindern, Jahreszahlen und letzten Dingen. Calvisius als Historiker der Musik”. W: Tempus Musicae – Tempus Mundi. Untersuchungen zu Seth Calvisius, red. Gesine Schröder, 153–171. Hildesheim: Georg Olms Verlag AG, 2008.
  Google Scholar

Osthoff, Helmuth. „Die Anfänge der Musikgeschichtsschreibung in Deutschland”. Acta Musicologica 5, nr 3 (1933): 97–107.
  Google Scholar

Scharlau, Ulf. Athanasius Kircher (1601-1680) als Musikschriftsteller. Ein Beitrag zur Musikanschauung des Barock. Marburg: Görich & Weiershäuser, 1969.
  Google Scholar

Schmidt-Beste, Thomas (Heinrich Hüschen). „Bogentantz, Bernhard”. W: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, red. Ludwig Finscher. T 3, szp. 233-234. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 2000.
  Google Scholar

Scholes, Percy A. „Hawkins, Sir John”. W: NGD, t. 11, 165. London: Oxford University Press, 2001.
  Google Scholar

Schrammer, Bernhard. „Hawkins, Sir John”. W: MGG, t. 8, 895–898. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 2002.
  Google Scholar

Vendrix, Philippe. Aux origines d’une discipline historique. La musique et son histoire en France aux XVIIe et XVIIIe siècles. Genève: Librairie Droz S.A., 1993.
  Google Scholar

Vorster, Christiane Marianne. Versuche von Musikgeschichtsschreibung in Zeiten musikalischer Kanonbildung. Die Musikgeschichten von Sir John Hawkins, Charles Burney und Johann Nicolaus Forkel. Berlin: Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2013.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-02-10 — zaktualizowane 2022-12-31

Cited By / Share

Korpanty, K. (2022). Marek Nahajowski, „Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku”, Łódź 2019. Muzyka, 67(4), 172–181. https://doi.org/10.36744/m.1543 (Original work published 10 luty 2023)

Autorzy

Katarzyna Korpanty 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-2274-5575

Statystyki

Abstract views: 349
PDF downloads: 36


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Katarzyna Korpanty

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Do zeszytu 3/2022 włącznie artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.