Znaczenie ładu liczbowego oraz muzyka jako dar Boży w świetle traktatów Andreasa Werckmeistra
Katarzyna Korpanty
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2274-5575
Abstrakt
The organist, composer and music theorist Andreas Werckmeister (1645–1706) is an important figure in the history of german music of the seventeenth and early eighteenth centuries. His name was well-known throughout Protestant Germany, even though he never travelled far and spent his entire life in the Harz region. Werckmeister was regarded as a great authority in the field of organ building. He wrote eleven treatises, one of which is lost. In his writings, Werckmeister discussed issues related to pipe organ manufacturing and musical temperament, the teaching of composition and basso continuo, and also musical-philosophical matters. His works were held in very high regard, including by the composer Dietrich Buxtehude and such theorists as W.C. Printz, J.G. Ahle, J.G. walther, J. Mattheson and J. Adlung. The views formulated by Werckmeister were characteristic of the German music theory of the seventeenth century. Two of his conclusions are very significant. First, music is a mathematical field of knowledge based on numerical proportions. Throughout the Baroque era, German thinkers perpetuated a worldview derived from Pythagoras and Plato, according to which all reality was governed by mathematical principles. Werckmeister placed particular emphasis on the importance of the harmony of numbers in the structure of the universe, including music. Within this context, he discussed the issues of musica mundana and musica humana, and set out rules for teaching composition. His other vital conclusion was that music was a gift of God that should be appreciated. Werckmeister was a pious Protestant, and it was Lutheranism that influenced him the most. Like Luther, he believed that music brings us closer to God. In his writings, he often expressed his regret that his contemporaries treated music with contempt and misused it. He wrote at length about the reasons for that state of affairs. Werckmeister emphasised that the only legitimate purpose of all music – sacred and secular, vocal and instrumental – was to glorify God. In his opinion, music that served any other purpose or lacked order was an act of gross abuse.
Autorzy
Katarzyna KorpantyInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-2274-5575
Statystyki
Abstract views: 62PDF downloads: 16
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Korpanty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Korpanty, Johann Sebastian Bach w oczach Johanna Matthesona: wokół kantaty „Ich hatte viel Bekümmernis” BWV 21 , Muzyka: Tom 69 Nr 1 (2024)
- Katarzyna Korpanty, Marek Nahajowski, „Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku”, Łódź 2019 , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Katarzyna Korpanty, Tematy muzyczne w korespondencji Fryderyka II i jego siostry Wilhelminy, margrabiny von Bayreuth , Muzyka: Tom 66 Nr 1 (2021)
- Katarzyna Korpanty, Sigismundus Lauxmin (1596–1670). Ars et praxis musica, Graduale pro exercitatione studentium, Antiphonale ad psalmos, red. Jūratė Trilupaitienė, Warszawa 2016 , Muzyka: Tom 62 Nr 3 (2017)
- Katarzyna Korpanty, Martinus Kretzmer (1631–1696). Sacerdotes Dei benedicite Dominum..., wyd. Tomasz Jeż, Maciej Jochymczyk, Warszawa 2017; Georgius Braun (1658–1709). In nomine Jesu, O Caelitum Dux, wyd. Tomasz Jeż, Warszawa 2017 , Muzyka: Tom 62 Nr 4 (2017)