Hidden Content in Fryderyk Chopin’s ‘Sonata in B Flat Minor’, Op. 35: Existing Hypotheses and New Research Questions
Grzegorz Zieziula
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8464-9592
Abstract
As my point of departure, I present an overview of selected Chopin studies that discuss hidden meanings in Fryderyk Chopin’s Sonata in B flat minor, Op. 35. I have devoted special attention to the findings of Jeffrey Kallberg, who proposed a new look at the March (the Sonata’s third movement). I have attempted to expand on Kallberg’s study by pointing to musical allusions in the Sonata, Op. 35 previously unnoticed by scholars; namely, references to the 1816 ‘Anthem’ of the Kingdom of Poland (music by Jan Nepomucen Kaszewski, words by Alojzy Feliński), also known as the National song to the king’s prosperity or Prayer, and to Napoleonic marches popular during the period in question.
Keywords:
Fryderyk Chopin, Sonata in B flat minor, Op. 35, Jan Nepomucen Kaszewski, Alojzy Feliński, Napoleon Bonaparte, music of the Imperial Guard, marchReferences
Bibliografia Literatury Polskiej „Nowy Korbut”, red. komitet. T. 7–9, Romantyzm. Warszawa: PIW, 1972.
Google Scholar
Bronarski, Ludwik. „Pierwszy akord Sonaty b-moll Chopina”. Kwartalnik Muzyczny 3, nr 8 (1930): 313–320.
Google Scholar
Chomiński, Józef Michał. Sonaty Chopina. Kraków: PWM, 1960.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk. Sonaty / Sonatas op. 35, 58, wyd. Jan Ekier, Paweł Kamiński. Kraków: PWM 2024 (= Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina / National Edition of the Works of Fryderyk Chopin 10).
Google Scholar
Chopin w krytyce muzycznej (do I wojny światowej), red. Irena Poniatowska. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2011.
Google Scholar
Dwyer, Philip. Napoleon. Passion, Death and Resurrection 1815–1840. London: Bloomsbury Publishing, 2018.
Google Scholar
Eigeldinger, Jean-Jacques. Chopin. Dusza salonów paryskich 1830–1848, przekł. Zbigniew Skowron. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2019.
Google Scholar
Eigeldinger, Jean-Jacques. Chopin w oczach swoich uczniów, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: Musica Iagellonica, 2000.
Google Scholar
Elsner, Józef. Król Łokietek, czyli Wiśliczanki, opera w dwóch aktach / Opera in Two Acts, libretto / Libretto by Ludwik Adam Dmuszewski, wyd. Grzegorz Zieziula Grzegorz. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019 (= Monumenta Musicae in Polonia).
Google Scholar
Gallagher, Daniel. „Between Paris and Leipzig: Encountering Chopin in the Music of Clara Schumann”. W: Chopin in Paris. The 1830s, red. Artur Szklener, 9–22. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2006.
Google Scholar
Gamrat, Małgorzata. „Signs of Music, Intertextuality, and Narrative Strategy. Cultural Semiotics and 19th-Century Funeral Music: The Case of Karol Kurpiński’s Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki”. Chinese Semiotic Studies 17, nr 2 (2021): 229–249. doi.org/10.1515/ css-2021-0012.
DOI: https://doi.org/10.1515/css-2021-0012
Google Scholar
Ganche, Edouard. Frédéric Chopin, sa vie et ses oeuvres. Paris: Mercure de France, 1921.
Google Scholar
Gavoty, Bernard. Frédéric Chopin. Paris: B. Grasset, 1974.
Google Scholar
Gmys, Marcin. Karol Kurpiński i romantyczna Europa. Warszawa: Editions Spotkania, 2015.
Google Scholar
Goebl-Streicher, Uta. Friederike Müller. Listy z Paryża 1839–1845. Nauczanie i otoczenie Fryderyka Chopina w świetle korespondencji jego ulubionej uczennicy, przekł. Barbara Świderska. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2022.
Google Scholar
Goldberg, Halina. „Descriptive Instrumental Music in Nineteenth-Century Poland: Context, Genre and Performance”, Journal of Musicological Research 34, nr 3 (2015): 224–248. doi.org/10.1080/01411896.2015.1050637.
DOI: https://doi.org/10.1080/01411896.2015.1050637
Google Scholar
Hedley, Artur. Chopin, przekł. A. Opęchowska. Łódź: St. Jamiołkowski & T.J. Evert, 1949.
Google Scholar
Helman, Zofia. „Norma i indywiduacja w sonatach Chopina”. W: Przemiany stylu Chopina, red. Maciej Gołąb, 43–68. Kraków: Musica Iagellonica, 1993.
Google Scholar
Iwaszkiewicz, Jarosław. Chopin. Kraków: PWM, 1966.
Google Scholar
Jachimecki, Zdzisław. Chopin. Rys życia i twórczości. Kraków: PWM, 1957.
Google Scholar
Jasińska, Stanisława. „Geneza wiersza Juliusza Słowackiego Na sprowadzenie prochów Napoleona”. Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej 5 (1955): 161–166.
Google Scholar
Kallberg, Jeffrey. „Chopin’s March, Chopin’s Death”. 19th Century Music 25, nr 1 (2001): 3–26. doi.org/10.1525/ncm.2001.25.1.3.
DOI: https://doi.org/10.1525/ncm.2001.25.1.3
Google Scholar
Kastner, Georges. Manuel général de musique militaire à l’usage des armées françaises. Paris: Firmin Didot Frères, 1848.
Google Scholar
Kobylańska, Krystyna. „Les improvisations de Frédéric Chopin”, Chopin Studies 3 (1990): 77–89.
Google Scholar
„Konopacki Jan”. W: Słownik muzyków polskich, red. Józef M. Chomiński. T. 1: 289. Kraków: PWM 1962.
Google Scholar
Korespondencja Fryderyka Chopina, opr. Bronisław Edward Sydow. T. 1–2. Warszawa: PIW 1955.
Google Scholar
Korespondencja Fryderyka Chopina z George Sand i z jej dziećmi, opr. Krystyna Kobylańska. Wyd. 2, przejrzał i uzupełnił Zbigniew Skowron. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, PIW, 2010.
Google Scholar
Kościuszko w muzyce. Wybór kompozycji / Kościuszko in music. Selection of compositions, wybór i red. Adam Tomasz Kukla. Kraków: PWM, 2017.
Google Scholar
Leichtentritt, Hugo. „Die Sonaten”. W: Hugo Leichtentritt, Analyse von Chopin’schen Klavierwerke. T. 2: 210–266. Berlin: Max Hesses Verlag, 1922.
Google Scholar
Lubin, Georges. George Sand en Berry. Paris: Hachette, 1967.
Google Scholar
Marquis de Luppé. Astolphe de Custine. Monaco: Éditions du Rocher, 1957.
Google Scholar
Marek, Tadeusz. „Czy Sonata b-moll op. 35 Fryderyka Chopina jest cykliczna i programowa?”. Muzyka 4, nr 1–2 (1953): 25–37.
Google Scholar
Opieński Henryk. „Sonaty Chopina, ich oceny i ich wartość konstrukcyjna [cz. 1]”. Kwartalnik Muzyczny 1, nr 1 (1928): 59–72.
Google Scholar
Petty, Wayne C. „Chopin and the Ghost of Beethoven”. 19th-Century Music 22, nr 3 (1999): 281–298. doi.org/10.2307/746802.
DOI: https://doi.org/10.1525/ncm.1999.22.3.02a00050
Google Scholar
Rambeau, Marie-Paule. Chopin w życiu i twórczości George Sand, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: Musica Iagellonica, 2009.
Google Scholar
Rieger, Adam. Pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu Władysława Żeleńskiego. Maszynopis, Kraków, 1939, https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/edition/279374, dostęp 11 V 2025.
Google Scholar
Saint-Hilaire, Émile Marco de. Histoire anecdotique, politique et militaire de la Garde Impériale. Paris: Charles Warée, 1847.
Google Scholar
Sand, George. Zima na Majorce, przekł. Magdalena Zorga-Krzychowicz. Pelplin: Bernardinum, 2006.
Google Scholar
Szumańska, Joanna. „Wizerunki równoległe Stanisława Augusta podczas inauguracji Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii 6 września 1788 roku”. Pamiętnik Teatralny 68, nr 4 (2018): 87–112. doi.org/10.36744/pt.258.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.258
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. Poznań: Podsiedlik-Raniowski i Spółka, 1998.
Google Scholar
Tomaszewski Mieczysław, „Sonata b-moll op. 35”, https://chopin.nifc.pl/pl/chopin/kompozycja/92-sonata-in-b-flat-minor, dostęp 11 V 2025.
Google Scholar
Wawrzykowska-Wierciochowa, Dioniza. „O melodiach pieśni Boże, coś Polskę”. Muzyka 31, nr 3 (1986): 57–81.
Google Scholar
Zamoyski, Adam. Chopin, przekł. Halina Sołdaczukowa. Warszawa: PIW, 1985.
Google Scholar
Zieliński, Tadeusz A. „Chopinowska Modlitwa Polaków”. Ruch Muzyczny 36, nr 4 (1992): 1, 4.
Google Scholar
Zieliński, Tadeusz A. Chopin. Życie i droga twórcza. Kraków: PWM, 1993.
Google Scholar
Zwierzycka, Agnieszka. „Pieśni Gabryelli [The Songs of Gabryella], op. 25 by Władysław Żeleński. From Genesis to Resonance”. W: Musical Analysis: Historia, Theoria, Praxis. T. 6, red. Anna Granat-Janki et al.: 157–171. Wrocław: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego, 2021.
Google Scholar
Authors
Grzegorz ZieziulaInstitute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0001-8464-9592
Statistics
Abstract views: 8PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2025 Grzegorz Zieziula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Grzegorz Zieziula, Michał Jaczyński, Recepcja twórczości Władysława Żeleńskiego w latach 1857–1939, Kraków 2017 , Muzyka: Vol. 64 No. 4 (2019)
- Grzegorz Zieziula, ‘Die Schweizerhütte’. A Moniuszko World Premiere Delayed for Nearly Two Centuries: Questions, Hypotheses and New Research Perspectives , Muzyka: Vol. 66 No. 2 (2021)
- Grzegorz Zieziula, Władysław Żeleński in Warsaw (1871–1881): Facts and biographical gaps , Muzyka: Vol. 62 No. 4 (2017)
- Grzegorz Zieziula, From Roman Statkowski’s Corespondence. A Postscript (Letters to Ludwika Trębicka Written in the Years 1919‒25) , Muzyka: Vol. 61 No. 4 (2016)
- Grzegorz Zieziula, On the Warsaw period in the life and work of Władysław Żeleński. Epistolary documents from the years 1873–1880 , Muzyka: Vol. 62 No. 4 (2017)
- Grzegorz Zieziula, Album Jana Ludevita Prochazky z let 1860–1888 / The Prochazka Album (1860–1888). Red. Jana Vojtěškova. Opr. Jana Vojtěškova i Jiři K. Kroupa. Przekł. ang. David R. Beveridge i Hilda Hearne. Praha 2013 , Muzyka: Vol. 61 No. 4 (2016)