Władysław Żeleński w Warszawie (1871–1881): fakty i niedopowiedzenia
Grzegorz Zieziula
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8464-9592
Abstrakt
Warszawski okres życia i twórczości Władysława Żeleńskiego (1837–1921) obejmujący dziesięciolecie 1871–1881 okazał się kluczowy zarówno w jego życiu osobistym i w przebiegu kariery zawodowej, jak i w biografii artystycznej. To właśnie w Warszawie kompozytor założył rodzinę, uzyskał i ostatecznie utrwalił swoją wysoką pozycję w polskim środowisku muzycznym i osiągnął dojrzałość jako kompozytor.
Szczegółowy przegląd działalności Żeleńskiego w tym okresie pozwala nie tylko wydatować szereg kompozycji, ale także naświetlić jego niejednoznaczne relacje ze Stanisławem Moniuszką, ujawnić ostre konflikty ze starszym pokoleniem warszawskich muzyków (m.in. z Józefem Brzowskim i Apolinarym Kątskim). Dzięki temu można ustalić rzeczywiste powody, które zadecydowały o porzuceniu przez Żeleńskiego posady w Konserwatorium a także o jego późniejszej rezygnacji ze stanowiska dyrektora artystycznego Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, która ostatecznie przesądziła o przeprowadzce rodziny Żeleńskich do Krakowa na początku lipca 1881 r.
Autorzy
Grzegorz ZieziulaInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-8464-9592
Statystyki
Abstract views: 6PDF downloads: 2
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Grzegorz Zieziula

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grzegorz Zieziula, Michał Jaczyński, Recepcja twórczości Władysława Żeleńskiego w latach 1857–1939, Kraków 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 4 (2019)
- Grzegorz Zieziula, „Die Schweizerhütte”, Moniuszkowska prapremiera spóźniona o blisko dwa stulecia: pytania, hipotezy, nowe perspektywy badawcze , Muzyka: Tom 66 Nr 2 (2021)
- Grzegorz Zieziula, Wokół warszawskiego okresu życia i twórczości Władysława Żeleńskiego. Dokumenty epistolarne z lat 1873–1880 , Muzyka: Tom 62 Nr 4 (2017)