Władysław Żeleński w Warszawie (1871–1881): fakty i niedopowiedzenia

Grzegorz Zieziula


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8464-9592


Abstrakt

Warszawski okres życia i twórczości Władysława Żeleńskiego (1837–1921) obejmujący dziesięciolecie 1871–1881 okazał się kluczowy zarówno w jego życiu osobistym i w przebiegu kariery zawodowej, jak i w biografii artystycznej. To właśnie w Warszawie kompozytor założył rodzinę, uzyskał i ostatecznie utrwalił swoją wysoką pozycję w polskim środowisku muzycznym i osiągnął dojrzałość jako kompozytor.

Szczegółowy przegląd działalności Żeleńskiego w tym okresie pozwala nie tylko wydatować szereg kompozycji, ale także naświetlić jego niejednoznaczne relacje ze Stanisławem Moniuszką, ujawnić ostre konflikty ze starszym pokoleniem warszawskich muzyków (m.in. z Józefem Brzowskim i Apolinarym Kątskim). Dzięki temu można ustalić rzeczywiste powody, które zadecydowały o porzuceniu przez Żeleńskiego posady w Konserwatorium a także o jego późniejszej rezygnacji ze stanowiska dyrektora artystycznego Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, która ostatecznie przesądziła o przeprowadzce rodziny Żeleńskich do Krakowa na początku lipca 1881 r.



Pobierz


Opublikowane
2017-12-31

Cited By / Share

Zieziula, G. (2017). Władysław Żeleński w Warszawie (1871–1881): fakty i niedopowiedzenia. Muzyka, 62(4), 66–91. Pobrano z https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/1574

Autorzy

Grzegorz Zieziula 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-8464-9592

Statystyki

Abstract views: 6
PDF downloads: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Grzegorz Zieziula

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.