Lepiej budować mosty niż ściany

Magdalena Hasiuk

mahas@o2.pl
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2736-5256

Abstrakt

Tekst przybliża fenomen teatru w więzieniu. Zwraca uwagę na zróżnicowanie jego form i zależność od wielu kontekstów: społecznych kulturowych, geograficznych, a przede wszystkim politycznych, które niekiedy mają destrukcyjny wpływ na omawiane zjawisko. Więzienie poprzez specyfikę miejsca sprawia, że cechy konstytutywne sztuki teatru: jej efemeryczność, żywa obecność oparta na spotkaniu międzyludzkim aktora i widza, praca zespołowa i praktyka artystyczna, związane z transformacją świata w różnych wymiarach ulegają wzmocnieniu. Więzienie poprzez nieprzychylność warunków dla życia przebywających w nim osób stanowi wręcz wymarzone pole dla teatru, którego istotą jest „przekraczać” rzeczywistość, dystansować się względem niej, ukazywać jej ukryte oblicze, ujawniać rządzące nią mechanizmy, a dzięki temu przekształcać świat oraz stymulować na różnych planach rozwój człowieka: aktora i widza. W kontekście więziennym aspekt artystyczny pracy teatralnej o wiele wyraźniej niż np. w tzw. teatrze głównego nurtu wiąże się z aspektem ontologicznym, egzystencjalnym. Autorka postuluje także wprowadzanie terminów: „teatru tworzonego w więzieniu” zamiast „teatru więziennego” oraz zastępowanie w miarę możliwości określeń osadzeni/osadzone, więźniowie/więźniarki przez aktorzy/aktorki, twórcy/twórczynie, „współpracownicy/współpracowniczki z więzienia”.


Słowa kluczowe:

teatr więzienny, dramatoterapia, teatr w więzieniu, resocjalizacja

Dolan, J. (2005). Utopia in Performance: Finding Hope at the Theater. Ann Arbor
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.119520   Google Scholar

Domańska, E. (1994). Filozoficzne rozdroża historii. W: E. Domańska, J. Topolski, W. Wrzosek. Między modernizmem a postmodernizmem: Historiografia wobec zmian w filozofii historii. Poznań
  Google Scholar

Hasiuk, M., Ułamek, K. (2017). Barter. Teatr, 3. Pobrano z: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/239474,druk.html
  Google Scholar

Kozioł, L. (2019). Droga do Izydora. Teatr, 1. Pobrano z: http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/2248/droga_do_izydora/
  Google Scholar

Skwarczyńska, S. (1953). O rozwoju tworzywa słownego i form podawczych w dramacie. W: S. Skwarczyńska. Studia i szkice literackie. Warszawa
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-09-01

Cited By / Share

Hasiuk, M. (2019) „Lepiej budować mosty niż ściany”, Pamiętnik Teatralny, 68(2), s. 41–46. doi: 10.36744/pt.73.

Autorzy

Magdalena Hasiuk 
mahas@o2.pl
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-2736-5256

Statystyki

Abstract views: 382
PDF downloads: 262


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Magdalena Hasiuk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.