Lepiej budować mosty niż ściany
Magdalena Hasiuk
mahas@o2.plInstytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2736-5256
Abstrakt
Tekst przybliża fenomen teatru w więzieniu. Zwraca uwagę na zróżnicowanie jego form i zależność od wielu kontekstów: społecznych kulturowych, geograficznych, a przede wszystkim politycznych, które niekiedy mają destrukcyjny wpływ na omawiane zjawisko. Więzienie poprzez specyfikę miejsca sprawia, że cechy konstytutywne sztuki teatru: jej efemeryczność, żywa obecność oparta na spotkaniu międzyludzkim aktora i widza, praca zespołowa i praktyka artystyczna, związane z transformacją świata w różnych wymiarach ulegają wzmocnieniu. Więzienie poprzez nieprzychylność warunków dla życia przebywających w nim osób stanowi wręcz wymarzone pole dla teatru, którego istotą jest „przekraczać” rzeczywistość, dystansować się względem niej, ukazywać jej ukryte oblicze, ujawniać rządzące nią mechanizmy, a dzięki temu przekształcać świat oraz stymulować na różnych planach rozwój człowieka: aktora i widza. W kontekście więziennym aspekt artystyczny pracy teatralnej o wiele wyraźniej niż np. w tzw. teatrze głównego nurtu wiąże się z aspektem ontologicznym, egzystencjalnym. Autorka postuluje także wprowadzanie terminów: „teatru tworzonego w więzieniu” zamiast „teatru więziennego” oraz zastępowanie w miarę możliwości określeń osadzeni/osadzone, więźniowie/więźniarki przez aktorzy/aktorki, twórcy/twórczynie, „współpracownicy/współpracowniczki z więzienia”.
Słowa kluczowe:
teatr więzienny, dramatoterapia, teatr w więzieniu, resocjalizacjaBibliografia
Dolan, J. (2005). Utopia in Performance: Finding Hope at the Theater. Ann Arbor
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.119520
Google Scholar
Domańska, E. (1994). Filozoficzne rozdroża historii. W: E. Domańska, J. Topolski, W. Wrzosek. Między modernizmem a postmodernizmem: Historiografia wobec zmian w filozofii historii. Poznań
Google Scholar
Hasiuk, M., Ułamek, K. (2017). Barter. Teatr, 3. Pobrano z: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/239474,druk.html
Google Scholar
Kozioł, L. (2019). Droga do Izydora. Teatr, 1. Pobrano z: http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/2248/droga_do_izydora/
Google Scholar
Skwarczyńska, S. (1953). O rozwoju tworzywa słownego i form podawczych w dramacie. W: S. Skwarczyńska. Studia i szkice literackie. Warszawa
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Hasiukmahas@o2.pl
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-2736-5256
Statystyki
Abstract views: 382PDF downloads: 262
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Magdalena Hasiuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Hasiuk, Planeta klaunów w konstelacji Słońca , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 1/2 (2018)
- Trevor Hill, Magdalena Hasiuk, «Kalevala—Unwritten Fragments» by Teatr Węgajty / Field Project: Trevor Hill’s Autoethnographic Narration , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 2 (2024)
- Magdalena Hasiuk, Od antropologii teatru do antropologii lasu: O pewnym rozumieniu Teatru Węgajty jako teatru antropologicznego , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 2 (2024)
- Magdalena Hasiuk, Odnaleźć ciało błyskawicy: O wybranych postaciach w przedstawieniach Odin Teatret , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 1/2 (2017)
- Magdalena Hasiuk, «Nie można obejść się bez teatru»: O poziomach metateatralności w «Mewie» Antona Czechowa , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 3 (2016)
- Magdalena Hasiuk, Odrodzenie pradawnego obrzędu? Alilujki Teatru Węgajty , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 1/2 (2016)
Podobne artykuły
- Agnieszka Bresler, Odkluczanie i Kobietostan – kolektywny charakter pracy teatralnej osób pozbawionych wolności , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- Ashley Lucas, Justyna Biernat, Teatr jako strategia budowania wspólnoty: Sztuka jest i nie jest rozwiązaniem , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- Jess Thorpe, To nie jest jedna historia , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- John Bergman, Oto Ja: Semiotyka maski w pracy amerykańskiego zespołu Geese Theatre Company , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.