Odkluczanie i Kobietostan – kolektywny charakter pracy teatralnej osób pozbawionych wolności
Agnieszka Bresler
Kolektyw „Kobietostan”, Wrocław (Polska)
Abstrakt
Agnieszka Besler, realizująca projekty terapeutyczne w zakładach karnych: „Odkluczanie” i „Kobietostan”, prezentuje metodę stosowaną w pracy teatralnej w polskich więzieniach, zarówno męskich (Wrocław), jak i kobiecych (Krzywaniec). Polega ona na połączeniu i niezbędnym dopełnianiu się oddziaływań indywidualnych i grupowych. Opisując etapy pracy proponowanej teatralnym zespołom w więzieniach, Bresler wskazuje na te momenty w procesie twórczym, które wiązały się z sytuacjami kryzysowymi i wymagały kolektywnego znalezienia rozwiązań. W wielu sytuacjach ostatecznie okazywało się, że trudne momenty, niesprzyjające okoliczności i pewne (ale nie całkowicie ograniczające pracę!) trudności cementowały zespoły i pomagały im w osiągnięciu innego poziomu w pracy artystycznej. Paradoksalnie, czynniki ograniczające działały stymulująco nie tylko na indywidualnych twórców, ale także na relacje między nimi. Według autorki teatr tworzony w więzieniu pełni rolę pomostu, dzięki któremu możliwe staje się inne postrzeganie osoby odbywającej karę pozbawienia wolności oraz jej rzeczywisty powrót do społeczeństwa po wyjściu z więzienia. Teatr w opisywanej tutaj praktyce jest przede wszystkim aktywnym narzędziem indywidualnej przemiany. Umożliwia też odbudowę pozytywnych relacji międzyludzkich. Teatr potrafi wpłynąć na zmianę postawy społeczeństwa wobec osób osadzonych i opuszczających zakłady karne. Autorka podkreśla ogromne, pozytywne znaczenie prezentacji przedstawień tworzonych w więzieniach poza nimi na wolności oraz poza kontekstem sztuki więziennej.
Słowa kluczowe:
teatr więzienny, teatr w więzieniu, dramatoterapia, resocjalizacja, Kobietostan, Odkluczanie, sztuka więziennaBibliografia
Åsbrink, E. (2015). Czuły punkt. Teatr, naziści i zbrodnia (I. Kowadło-Przedmojska, przekł.), Wołowiec
Google Scholar
Filipiak, I. (2005). Księga Em. Warszawa
Google Scholar
Grotowski, J. (2007). Ku teatrowi ubogiemu. Wrocław
Google Scholar
Hasiuk, M. (2015). „Okrutnie dziwna strona” świata: Wokół teatru więziennego. Warszawa
Google Scholar
Hasiuk, M. (2017). Z teatrem na wolność, Teatr, 7-8, 107-110
Google Scholar
Helbig, B. (2016). Inna od siebie. Warszawa
Google Scholar
Piekarska, M. (2018). Wyprawy do Kobietostanu. Nietak!t, 3
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka BreslerKolektyw „Kobietostan”, Wrocław Polska
Statystyki
Abstract views: 385PDF downloads: 282
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Agnieszka Bresler
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.