To nie jest jedna historia
Jess Thorpe
Royal Conservatoire of Scotland in Glasgow (Wielka Brytania)
Abstrakt
Jess Thorpe przedstawia genezę wprowadzenia do szkockich więzień post-dramatycznej praktyki teatralnej określanej jako devised theatre (teatr rozszerzony). Termin oznacza kolektywną pracę nad przedstawieniami teatralnymi z zastosowaniem metody improwizacji. Autorka prezentuje poszczególne etapy procesu powstawania spektakli. Przytacza przykłady ćwiczeń, podaje wskazówki i dzieli się doświadczeniami. Zwraca uwagę na demokratyczny wymiar pytań stosowanych jako część metody pracy devised theatre. Autorka tekstu, a równocześnie twórczyni opowiada się za wielością głosów, wersji, narracji. Celem działań teatralnych prowadzonych przez Thorpe z kobietami i mężczyznami przebywającymi w szkockich więzieniach jest postrzeganie sztuki jako wspierającej w „budowaniu własnej tożsamości” osób mieszkających za więziennymi murami oraz kreowanie kolektywności opartych na twórczym dialogu. Korzyści z pracy w więzieniach mogą również czerpać artyści. Jedną z nich jest wzmocnienie wiary w „transformacyjną moc sztuki”.
Słowa kluczowe:
teatr więzienny, teatr w więzieniu, dramatoterapia, resocjalizacjaBibliografia
Bogart, A. (2007). And Then, You Act: Making Art in an Unpredictable World. London
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203965504
Google Scholar
Heddon, D. (2008). Autobiography and Performance. Basingstoke
Google Scholar
(2018). The Oxford English Dictionary. Oxford
Google Scholar
Autorzy
Jess ThorpeRoyal Conservatoire of Scotland in Glasgow Wielka Brytania
Statystyki
Abstract views: 402PDF downloads: 169
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Jess Thorpe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Podobne artykuły
- Agnieszka Bresler, Odkluczanie i Kobietostan – kolektywny charakter pracy teatralnej osób pozbawionych wolności , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- Ashley Lucas, Justyna Biernat, Teatr jako strategia budowania wspólnoty: Sztuka jest i nie jest rozwiązaniem , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- John Bergman, Oto Ja: Semiotyka maski w pracy amerykańskiego zespołu Geese Theatre Company , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- Magdalena Hasiuk, Lepiej budować mosty niż ściany , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.