A Gloss on Marcin Szelest’s Discussion of Marcin Leopolita

Peer-reviewed

Elżbieta Zwolińska


University of Warsaw (Poland)

Abstract

This article addresses selected aspects of Marcin Leopolita’s biography as taken up by Marcin Szelest in his important recent paper (Muzyka, 2022/4). Sources for the study of Leopolita’s employment at the court of King Sigismund II Augustus are discussed, along with the circumstances behind his composing of the now lost Cantiones Ecclesiasticae and his hypothetical post as court organist. Earlier attempts to link the composer to the figure of Marcin of Lwów, rector of the Wawel castle school in Kraków in the mid-sixteenth century, are also mentioned.


Keywords:

Marcin Leopolita, compositor cantus, royal court, Sigismund II August, Catharine of Austria, organarius, Wawel castle school

Czepiel, Tomasz M.M. Music at the Royal Court and Chapel in Poland, c. 1540–1600. New York–London: Garland, 1996.
  Google Scholar

Feicht, Hieronim. „O «Mszy Wielkanocnej» Marcina Leopolity”. W: tegoż: Studia nad muzyką polskiego renesansu i baroku, 7–86. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1980 (= Opera musicologica Hieronymi Feicht 3).
  Google Scholar

Głuszcz-Zwolińska, Elżbieta. Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988.
  Google Scholar

Hajdukiewicz, Leszek. „Krakowska szkoła zamkowa 1510–1801”. Studia do dziejów Wawelu 1 (1955): 203–348.
  Google Scholar

Krukowski, Jan. Nauczyciele szkół parafialnych Krakowa w XVI wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 2007.
  Google Scholar

Marchwińska, Agnieszka. „Instrukcja Zygmunta Augusta około urządzenia dworu Katarzyny Habsburżanki z 1553 roku”. W: Homo doctus in se semper divitias habet. Księga pamiątko- wa ofiarowana Profesorowi Januszowi Małłkowi z okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin i pięćdziesiątej rocznicy rozpoczęcia pracy naukowej, red. Wojciech Polak, 171–184. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008.
  Google Scholar

Marchwińska, Agnieszka. Królewskie dwory żon Zygmunta Augusta. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008 (= Roczniki Towarzystwa Naukowego w Toruniu 92, zesz. 1).
  Google Scholar

Morawska, Katarzyna. Renesans 1500–1600. Warszawa: Sutkowski Edition, [1994] (= Historia Muzyki Polskiej 2).
  Google Scholar

Prus, Jadwiga. Muzyka na Wawelu. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1975 (= Kraków dawniej i dziś 19).
  Google Scholar

Pillich, Walter. „Königin Katharina von Polen in Linz”. Historisches Jahrbuch der Stadt Linz 10 (1966): 169–198.
  Google Scholar

Poliński, Aleksander. Dzieje muzyki polskiej w zarysie. Lwów: Wydawnictwo Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych, 1907.
  Google Scholar

Poźniak, Piotr. „Leopolita, Martinus”. W: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 5, 329–330. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1977.
  Google Scholar

Słownik polszczyzny XVI wieku. T. 10 i 22. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 1976 i 1994.
  Google Scholar

Szelest, Marcin. „Przyczynki do działalności i twórczości muzyków związanych z dworem królewskim Rzeczpospolitej w drugiej połowie XVI wieku”. Muzyka 67, nr 4 (2022): 81–115. doi 10.36744/m.1538.
  Google Scholar

Szweykowscy, Anna i Zygmunt. „Wacław z Szamotuł – renesansowy muzyk i poeta. Szkic biograficzny”. Muzyka 9, nr 1–2 (1964): 3–28.
  Google Scholar

Szydłowska-Ceglowa, Barbara. Staropolskie nazewnictwo instrumentów muzycznych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum, 1977.
  Google Scholar

Wieczorek, Ryszard. „Music and Patronage in Light of Letters of Dedication: Wacław of Szamotuły, Valentin Bakfark and King Sigismund II Augustus”. Muzyka 68, nr 1 (2023): 155–181. doi 10.36744/m.1686.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „Jasińczyc – Jasiuczyc – Jazwicz. W sprawie nazwiska Jurka Kleryki, kapelmistrza Zygmunta Augusta”. W: Affetti musicologici. Księga pamiątkowa z afektem ofiarowana Profesorowi Zygmuntowi Marianowi Szweykowskiemu w 70. rocznicę urodzin, red. Piotr Poźniak, 105–114. Kraków: Musica Iagellonica, 1990.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „Joannes Baston – flämischer compositor cantus am Hofe des Jagellonen-Königs Zygmunt August”. W: From Ciconia to Sweelinck. Donum natalicium Willem Elders, red. Albert Clement, Eric Jas, 215–221. Amsterdam–Atlanta, GA: Brill Rodopi, 1994.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „O przydatności dewizy «Ad fontes» w studiach nad muzyką dawną”. W: Źródła muzyczne. Krytyka – analiza – interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, 165–170. Warszawa: Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Sztuki PAN, 1999.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „Sprawy muzyki nadwornej w korespondencji Zygmunta Augusta”. Przegląd Muzykologiczny 1 (2001): 29–38.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „O Marcinie Andreopolicie – organmistrzu i muzyku w służbie Zygmunta Augusta”. W: Muzykolog wobec badań źródłowych i dokumentów. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin, red. Zofia Fabiańska i in., 123–146. Kraków: Musica Iagellonica, 2009.
  Google Scholar


Published
2024-03-29

Cited by

Zwolińska, E. (2024). A Gloss on Marcin Szelest’s Discussion of Marcin Leopolita. Muzyka, 69(1), 105–118. https://doi.org/10.36744/m.2534

Authors

Elżbieta Zwolińska 

University of Warsaw Poland

Statistics

Abstract views: 229
PDF downloads: 43


License

Copyright (c) 2024 Elżbieta Zwolińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.