Glosa do rozważań Marcina Szelesta o postaci Marcina Leopolity
Elżbieta Zwolińska
Uniwersytet Warszawski (Polska)
Abstrakt
W artykule podjęto wybrane wątki dotyczące biografii Marcina Leopolity, obecne w niedawnej, ważnej publikacji Marcina Szelesta (Muzyka 2022/4). Przedstawiono źródła pomocne w ocenie czasu zatrudnienia kompozytora na dworze Zygmunta Augusta i okoliczności powstania zaginionego zbioru Cantiones Ecclesiasticae oraz domniemanej aktywności Marcina jako dworskiego organisty. Wspomniano też o próbach łączenia postaci kompozytora z Marcinem ze Lwowa, czynnym w połowie XVI w. jako rektor szkoły zamkowej na Wawelu.
Słowa kluczowe:
Marcin Leopolita, compositor cantus, dwór królewski, Zygmunt II August, Katarzyna Habsburżanka, organarius, szkoła zamkowa na WaweluBibliografia
Czepiel, Tomasz M.M. Music at the Royal Court and Chapel in Poland, c. 1540–1600. New York–London: Garland, 1996.
Google Scholar
Feicht, Hieronim. „O «Mszy Wielkanocnej» Marcina Leopolity”. W: tegoż: Studia nad muzyką polskiego renesansu i baroku, 7–86. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1980 (= Opera musicologica Hieronymi Feicht 3).
Google Scholar
Głuszcz-Zwolińska, Elżbieta. Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988.
Google Scholar
Hajdukiewicz, Leszek. „Krakowska szkoła zamkowa 1510–1801”. Studia do dziejów Wawelu 1 (1955): 203–348.
Google Scholar
Krukowski, Jan. Nauczyciele szkół parafialnych Krakowa w XVI wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 2007.
Google Scholar
Marchwińska, Agnieszka. „Instrukcja Zygmunta Augusta około urządzenia dworu Katarzyny Habsburżanki z 1553 roku”. W: Homo doctus in se semper divitias habet. Księga pamiątko- wa ofiarowana Profesorowi Januszowi Małłkowi z okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin i pięćdziesiątej rocznicy rozpoczęcia pracy naukowej, red. Wojciech Polak, 171–184. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008.
Google Scholar
Marchwińska, Agnieszka. Królewskie dwory żon Zygmunta Augusta. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008 (= Roczniki Towarzystwa Naukowego w Toruniu 92, zesz. 1).
Google Scholar
Morawska, Katarzyna. Renesans 1500–1600. Warszawa: Sutkowski Edition, [1994] (= Historia Muzyki Polskiej 2).
Google Scholar
Prus, Jadwiga. Muzyka na Wawelu. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1975 (= Kraków dawniej i dziś 19).
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1974.41.5-19
Google Scholar
Pillich, Walter. „Königin Katharina von Polen in Linz”. Historisches Jahrbuch der Stadt Linz 10 (1966): 169–198.
Google Scholar
Poliński, Aleksander. Dzieje muzyki polskiej w zarysie. Lwów: Wydawnictwo Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych, 1907.
Google Scholar
Poźniak, Piotr. „Leopolita, Martinus”. W: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 5, 329–330. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1977.
Google Scholar
Słownik polszczyzny XVI wieku. T. 10 i 22. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 1976 i 1994.
Google Scholar
Szelest, Marcin. „Przyczynki do działalności i twórczości muzyków związanych z dworem królewskim Rzeczpospolitej w drugiej połowie XVI wieku”. Muzyka 67, nr 4 (2022): 81–115. doi 10.36744/m.1538.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1538
Google Scholar
Szweykowscy, Anna i Zygmunt. „Wacław z Szamotuł – renesansowy muzyk i poeta. Szkic biograficzny”. Muzyka 9, nr 1–2 (1964): 3–28.
Google Scholar
Szydłowska-Ceglowa, Barbara. Staropolskie nazewnictwo instrumentów muzycznych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum, 1977.
Google Scholar
Wieczorek, Ryszard. „Music and Patronage in Light of Letters of Dedication: Wacław of Szamotuły, Valentin Bakfark and King Sigismund II Augustus”. Muzyka 68, nr 1 (2023): 155–181. doi 10.36744/m.1686.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1686
Google Scholar
Zwolińska, Elżbieta. „Jasińczyc – Jasiuczyc – Jazwicz. W sprawie nazwiska Jurka Kleryki, kapelmistrza Zygmunta Augusta”. W: Affetti musicologici. Księga pamiątkowa z afektem ofiarowana Profesorowi Zygmuntowi Marianowi Szweykowskiemu w 70. rocznicę urodzin, red. Piotr Poźniak, 105–114. Kraków: Musica Iagellonica, 1990.
Google Scholar
Zwolińska, Elżbieta. „Joannes Baston – flämischer compositor cantus am Hofe des Jagellonen-Königs Zygmunt August”. W: From Ciconia to Sweelinck. Donum natalicium Willem Elders, red. Albert Clement, Eric Jas, 215–221. Amsterdam–Atlanta, GA: Brill Rodopi, 1994.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004484665_017
Google Scholar
Zwolińska, Elżbieta. „O przydatności dewizy «Ad fontes» w studiach nad muzyką dawną”. W: Źródła muzyczne. Krytyka – analiza – interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, 165–170. Warszawa: Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Sztuki PAN, 1999.
Google Scholar
Zwolińska, Elżbieta. „Sprawy muzyki nadwornej w korespondencji Zygmunta Augusta”. Przegląd Muzykologiczny 1 (2001): 29–38.
Google Scholar
Zwolińska, Elżbieta. „O Marcinie Andreopolicie – organmistrzu i muzyku w służbie Zygmunta Augusta”. W: Muzykolog wobec badań źródłowych i dokumentów. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin, red. Zofia Fabiańska i in., 123–146. Kraków: Musica Iagellonica, 2009.
Google Scholar
Autorzy
Elżbieta ZwolińskaUniwersytet Warszawski Polska
Statystyki
Abstract views: 229PDF downloads: 43
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Elżbieta Zwolińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Elżbieta Zwolińska, Pytania o muzykę w kościele Mariackim w Krakowie w pierwszej połowie XVI stulecia i o postać Jana z Lublina , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Elżbieta Zwolińska, Mikołaj z Chrzanowa – addenda , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Elżbieta Zwolińska, Motety z rękopisu Macieja z Warszawy (PL-WN BOZ 1115). Transkrypcje i komentarze , Muzyka: Tom 68 Nr 1 (2023)
- Elżbieta Zwolińska, O domniemanym związku anonimowej „Dumy” z XVI wieku z liturgią pasyjną , Muzyka: Tom 66 Nr 3 (2021)
- Elżbieta Zwolińska, Mirosław Perz (25 I 1933–30 III 2023) , Muzyka: Tom 69 Nr 2 (2024)