Krzysztof Bilica, Etiudy Chopina w Jego „jednym sposobie” z perspektywy dźwięków węzłowych i figur migotliwych, Kraków 2022

Peer-reviewed

Barbara Literska


University of Zielona Góra (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6328-9401

Abstract

Book Review of: Etiudy Chopina w Jego „jednym sposobie” z perspektywy dźwięków węzłowych i figur migotliwych [Chopin's Etudes in His 'Only One Manner' from the perspective of nodal sounds and twinkling figures] by Krzysztof Bilica, Kraków 2022. Krzysztof Bilica's monograph under review, despite being a professional reading, addressed to musicologists, composers, performers, may also be of interest to non-musicians. This is because attention is attracted by the title itself, promising an unobvious approach to a musicological issue. The writing style is also engaging - essayistic, colorful, using metaphors, with a certain dose of humor, simple in its message, despite many erudite digressions. Maintained in scientific rigor, this musical-literary digressive essay is an innovative publication both in its subjective and objective narrative, unusual for musicological dissertations, in its revealing content and multimedia form.


Keywords:

Chopin, music analysis, etude, piano music, nodal sounds, twinkling figures

Chęćka, Anna. „W pułapce czystego rozumu. Jak przywrócić muzyce należne jej miejsce w dyskursie humanistycznym?”. Polski Rocznik Muzykologiczny 14 (2016): 296–314.
  Google Scholar

Floros, Constantin. Człowiek, miłość i muzyka, przekł. Marcin Trzęsiok. Kraków: PWM, 2022.
  Google Scholar

Frączkiewicz, Aleksander, Franciszek Skołyszewski. Formy muzyczne. T. 2. Kraków: PWM, 1988.
  Google Scholar

Gołąb, Maciej. Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina. Kraków: PWM, 1991.
  Google Scholar

Heck, Dorota. „Garść uwag o kryteriach oceny artystycznej stosowanych wobec literatury”. Nowy Napis Co Tydzień 37 (2020), https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-37/artykul/garsc-uwag-o-kryteriach-oceny-artystycznej-stosowanych-wobec-literatury, dostęp 12 III 2023.
  Google Scholar

Jasińska, Danuta. Styl brillant a muzyka Fryderyka Chopina. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1995.
  Google Scholar

Korespondencja Fryderyka Chopina, red. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Strauss. T. 1, 1816–1831. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
  Google Scholar

Króliczak, Grzegorz. „O osobliwym ujęciu zjawisk percepcji słuchowej”. Canor 20 (1997): 29–37.
  Google Scholar

Rudziński, Witold. Nauka o rytmie muzycznym. Cz. 2. Kraków: PWM, 1987.
  Google Scholar

Tomaszewski, Mieczysław. Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. Poznań: Wyd. Podsiedlik-Raniowski, 1998
  Google Scholar


Published
2023-10-17 — Updated on 2023-10-19

Cited by

Literska, B. (2023). Krzysztof Bilica, Etiudy Chopina w Jego „jednym sposobie” z perspektywy dźwięków węzłowych i figur migotliwych, Kraków 2022. Muzyka, 68(3), 135–140. https://doi.org/10.36744/m.2083 (Original work published October 17, 2023)

Authors

Barbara Literska 

University of Zielona Góra Poland
https://orcid.org/0000-0001-6328-9401

Statistics

Abstract views: 131
PDF downloads: 54


License

Copyright (c) 2023 Barbara Literska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.