Krzysztof Bilica, Etiudy Chopina w Jego „jednym sposobie” z perspektywy dźwięków węzłowych i figur migotliwych, Kraków 2022
Abstract
Book Review of: Etiudy Chopina w Jego „jednym sposobie” z perspektywy dźwięków węzłowych i figur migotliwych [Chopin's Etudes in His 'Only One Manner' from the perspective of nodal sounds and twinkling figures] by Krzysztof Bilica, Kraków 2022. Krzysztof Bilica's monograph under review, despite being a professional reading, addressed to musicologists, composers, performers, may also be of interest to non-musicians. This is because attention is attracted by the title itself, promising an unobvious approach to a musicological issue. The writing style is also engaging - essayistic, colorful, using metaphors, with a certain dose of humor, simple in its message, despite many erudite digressions. Maintained in scientific rigor, this musical-literary digressive essay is an innovative publication both in its subjective and objective narrative, unusual for musicological dissertations, in its revealing content and multimedia form.
Keywords:
Chopin, music analysis, etude, piano music, nodal sounds, twinkling figuresReferences
Chęćka, Anna. „W pułapce czystego rozumu. Jak przywrócić muzyce należne jej miejsce w dyskursie humanistycznym?”. Polski Rocznik Muzykologiczny 14 (2016): 296–314.
Google Scholar
Floros, Constantin. Człowiek, miłość i muzyka, przekł. Marcin Trzęsiok. Kraków: PWM, 2022.
Google Scholar
Frączkiewicz, Aleksander, Franciszek Skołyszewski. Formy muzyczne. T. 2. Kraków: PWM, 1988.
Google Scholar
Gołąb, Maciej. Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina. Kraków: PWM, 1991.
Google Scholar
Heck, Dorota. „Garść uwag o kryteriach oceny artystycznej stosowanych wobec literatury”. Nowy Napis Co Tydzień 37 (2020), https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-37/artykul/garsc-uwag-o-kryteriach-oceny-artystycznej-stosowanych-wobec-literatury, dostęp 12 III 2023.
Google Scholar
Jasińska, Danuta. Styl brillant a muzyka Fryderyka Chopina. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1995.
Google Scholar
Korespondencja Fryderyka Chopina, red. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Strauss. T. 1, 1816–1831. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
Google Scholar
Króliczak, Grzegorz. „O osobliwym ujęciu zjawisk percepcji słuchowej”. Canor 20 (1997): 29–37.
Google Scholar
Rudziński, Witold. Nauka o rytmie muzycznym. Cz. 2. Kraków: PWM, 1987.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. Poznań: Wyd. Podsiedlik-Raniowski, 1998
Google Scholar
Statistics
Abstract views: 205PDF downloads: 68
License
Copyright (c) 2023 Barbara Literska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Barbara Literska, Raoul Mader’s opera 'Der weisse Adler' as an example of transcriptions of Fryderyk Chopin’s works related to Polish national liberation themes , Muzyka: Vol. 64 No. 3 (2019)
- Barbara Literska, 'Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni kultury muzycznej: XIX wiek i początek XX stulecia. Studia, szkice i materiały', ed. Renata Suchowiejko, Kraków 2022 , Muzyka: Vol. 67 No. 3 (2022)