Etiudy Chopina w Jego „jednym sposobie” z perspektywy dźwięków węzłowych i figur migotliwych, Kraków 2022
Abstrakt
Recenzja książki Krzysztofa Bilicy Etiudy Chopina w Jego „jednym sposobie” z perspektywy dźwięków węzłowych i figur migotliwych, Kraków 2022. Recenzowana monografia Krzysztofa Bilicy, mimo że jest lekturą fachową, adresowaną do muzykologów, kompozytorów, wykonawców, to może również zainteresować niemuzyków. Uwagę bowiem przyciąga sam tytuł, zapowiadający nieoczywiste podejście do muzykologicznego zagadnienia. Wciągający jest też styl pisarski – eseistyczny, barwny, z użyciem metafor, z pewną dawką humoru, prosty w swym przekazie, mimo wielu erudycyjnych dygresji. Ten utrzymany w naukowych ryzach muzyczno-literacki esej dygresyjny jest publikacją nowatorską zarówno w nietypowej dla muzykologicznych rozpraw subiektywnej i obiektywnej zarazem narracji, w odkrywczej treści oraz multimedialnej formie.
Słowa kluczowe:
Chopin, analiza muzyczna, etiuda, muzyka fortepianowa, dźwięki węzłowe, figury migotliweBibliografia
Chęćka, Anna. „W pułapce czystego rozumu. Jak przywrócić muzyce należne jej miejsce w dyskursie humanistycznym?”. Polski Rocznik Muzykologiczny 14 (2016): 296–314.
Google Scholar
Floros, Constantin. Człowiek, miłość i muzyka, przekł. Marcin Trzęsiok. Kraków: PWM, 2022.
Google Scholar
Frączkiewicz, Aleksander, Franciszek Skołyszewski. Formy muzyczne. T. 2. Kraków: PWM, 1988.
Google Scholar
Gołąb, Maciej. Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina. Kraków: PWM, 1991.
Google Scholar
Heck, Dorota. „Garść uwag o kryteriach oceny artystycznej stosowanych wobec literatury”. Nowy Napis Co Tydzień 37 (2020), https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-37/artykul/garsc-uwag-o-kryteriach-oceny-artystycznej-stosowanych-wobec-literatury, dostęp 12 III 2023.
Google Scholar
Jasińska, Danuta. Styl brillant a muzyka Fryderyka Chopina. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1995.
Google Scholar
Korespondencja Fryderyka Chopina, red. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Strauss. T. 1, 1816–1831. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
Google Scholar
Króliczak, Grzegorz. „O osobliwym ujęciu zjawisk percepcji słuchowej”. Canor 20 (1997): 29–37.
Google Scholar
Rudziński, Witold. Nauka o rytmie muzycznym. Cz. 2. Kraków: PWM, 1987.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. Poznań: Wyd. Podsiedlik-Raniowski, 1998
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 205PDF downloads: 68
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Barbara Literska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Barbara Literska, Opera „Der Weisse Adler” Raoula Madera jako przykład transkrypcji muzyki Fryderyka Chopina uwikłanej w polską tematykę narodowowyzwoleńczą , Muzyka: Tom 64 Nr 3 (2019)
- Barbara Literska, „Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni kultury muzycznej: XIX wiek i początek XX stulecia. Studia, szkice i materiały”, red. Renata Suchowiejko, Kraków 2022 , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)