Unknown Facts from the Biography of Paderewski (And Others)

Małgorzata Woźna-Stankiewicz


Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6788-1768

Abstract

Unknown facts from the biography of Ignacy Jan Paderewski and artists associated with him are discussed here in a broad personal and institutional context, with emphasis on cause-and-effect links between biographical and artistic phenomena. The account, documented in sources, consists of two parts. In the first, dealing with Paderewski’s stays in Cracow, Kąśna and Lviv between 1896 and 1898, the successive sections concern the Cracow celebrations held on 3 September 1896 by Józef and Antonina Szumowski in which Paderewski took part, and the piano brought there by Edward Kerntopf (manufactured by his family’s company), the performers on which, apart from Paderewski, included Henryk Melcer (introduced to the former), who premiered his own transcription of Moniuszko’s song ‘Prząśniczka’ [The spinstress]. Further sections deal with the following topics: the farewell given to Paderewski in the Żeleński family’s salon on 9 September 1896 and those present; the summer of 1898 in Kąśna and the first foreign account concerning Paderewski’s estate; Paderewski in the Żeleńskis’ salon on 27 August 1898 and his introduction to ‘Janek’; the performance of Paderewski’s ‘Cantata’ in the Żeleńskis’ salon; the pianist’s visits to Lviv and Kąśna in November 1897. Part Two deals with Paderewski’s brief tour of Great Britain in 1898–1899, covering his participation in the First London Musical Festival on 9 May 1899 and the successes that followed between 10 and 16 May, as well as his July performances in the salons of London tycoons and the recitals he gave at the end of November 1899 before his fourth US tour.


Keywords:

Ignacy Paderewski, Władysław Górski, Helena Górska, Antonina Adamowska- Szumowska, Józef Szumowski, Tymoteusz Szumowski, Henryk Melcer, Władysław Żeleński, Henryk Opieński, Edward Kerntopf, Kraków, London, Kąśna Dolna, musical life in the nineteenth century

a.s. [Alina Świderska]. „Ze wspomnień o ś.p. Adamowskiej”. Bluszcz 74, nr 38 (1938): 13–14.
  Google Scholar

Atys, Szymon. Moniuszko wirtuozowski. O parafrazach fortepianowych Henryka Melcera-Szczawińskiego, http://meakultura.pl/artykul/moniuszko-wirtuozowski-o-parafrazach-fortepianowych-henryka-melcera-szczawinskiego-2160, dostęp 10 I 2022.
  Google Scholar

Bieńkowski, Adam, opr. Rok Mickiewiczowski. Księga pamiątkowa wydana staraniem Kółka Mickiewiczowskiego we Lwowie. Lwów: Księgarnia H. Altenberga, 1899.
  Google Scholar

Brodsky, Anna. Recollections of a Russian Home. A Musician’s Experiences. London: Sherratt&Hughes, 21914.
  Google Scholar

Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. Melcer-Szczawiński Henryk. W: Encyklopedia Muzyczna PWM. Część biograficzna, red. Elżbieta Dziębowska. T. 6, 165–167. Kraków: PWM, 2000.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.18315   Google Scholar

Cowen, Frederic Hymen. My Art and my Friends. London: Edward Arnold, 1913.
  Google Scholar

Cywińska-Rusinek, Joanna. „Twórczość kompozytorska Henryka Opieńskiego w świetle materiałów źródłowych Universitätsbibliothek Basel”, Res Facta Nova 16 (2015): 75–88.
  Google Scholar

Głębocki, Wiesław. „Fabryka fortepianów i pianin firmy «J. Kerntopf i syn»”. Almanach Muzealny 1 (1997): 55–64.
  Google Scholar

Jaczyński, Michał. Recepcja twórczości Władysława Żeleńskiego w latach 1857–1939. Kraków: Musica Iagellonica, 2017.
  Google Scholar

Katalog Powszechnej Wystawy Krajowej we Lwowie w roku 1894 pod protektoratem najmiłościwszego cesarza i króla Franciszka Józefa I. Lwów: s. n., 21894.
  Google Scholar

Kotowska-Kachel, Maria. „Świderska Julia Alina”. W: Polski Słownik Biograficzny. T. 51. Warszawa–Kraków: PAU, 2016.
  Google Scholar

Mazepa, Leszek. Rozmyślania i wspomnienia o Lwowie i Lwowiakach. Lwów: Wydawnictwo „Biblioteka Kuriera Galicyjskiego”, 2011.
  Google Scholar

Miłaszewska, Wanda. Wspominamy. T. 1. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha, 1939.
  Google Scholar

Niecks, Frederick. Frederick Chopin, as a Man and Musician. T. 2. London: Novello, 1888.
  Google Scholar

Nossig, Alfred. I.J. Paderewski [1901], przekł. Aleksander Laskowski. Warszawa: Teatr Wielki-Opera Narodowa, 2018.
  Google Scholar

Orman, Elżbieta. „Szumowski Aleksander Jan”. W: Polski Słownik Biograficzny. T. 49. Warszawa–Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 2013–14.
  Google Scholar

Paderewska, Helena. Wspomnienia 1910–1920, opr. Maciej Siekierski, przekł. Ludmiła Bachurska. Warszawa: PIW, 2015.
  Google Scholar

Paderewski, Ignacy Jan. Listy do Ojca i Heleny Górskiej (1872–1924), opr. Małgorzata Perkowska-Waszek, red. Małgorzata Sułek, Justyna Szombara. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2018.
  Google Scholar

Paderewski, Ignacy Jan. Pamiętniki. Spisała Mary Lawton, przekł. Wanda Lisowska, Teresa Mogilnicka. Kraków: PWM, 91961.
  Google Scholar

Perkowska, Małgorzata. Diariusz koncertowy Paderewskiego. Kraków: PWM, 1990.
  Google Scholar

Perkowska-Waszek, Małgorzata. Ignacy Jan Paderewski o sobie. Zarys biografii wzbogacony listami. Kąśna Dolna–Tarnów: Centrum I.J. Paderewskiego, 2004.
  Google Scholar

Perkowska-Waszek, Małgorzata. Paderewski i jego twórczość. Dzieje utworów i rys osobowości kompozytora. Kraków: Musica Iagellonica, 2010.
  Google Scholar

Perkowska-Waszek, Małgorzata, opr. Za kulisami wielkiej kariery. Paderewski w dziennikach i listach Sylwina i Anieli Strakaczów. 1936–1937. Kraków: Musica Iagellonica, 1994.
  Google Scholar

Piątkowska-Pinczewska, Katarzyna. Henryk Melcer-Szczawiński. Życie i twórczość, Kalisz–Poznań: Instytut Pedagogiczno-Artystyczny UAM, 2002.
  Google Scholar

Piber, Andrzej. Droga do sławy. Ignacy Paderewski w latach 1860–1902. Warszawa: PIW, 1982.
  Google Scholar

Płoszewski, Leon, opr. Wyspiański w oczach współczesnych. T. 1. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1971.
  Google Scholar

Poniatowska, Irena, red. Wystawa Powszechna w Paryżu 1900. Autografy kompozytorów polskich. Warszawa: Instytut Adama Mickiewicza, 2016.
  Google Scholar

Pulit, Franciszek. Dom w Ojczyźnie, red. Krzysztof Laskiewicz. Tarnów–Kąśna Dolna: Centrum Paderewskiego, 2001.
  Google Scholar

Pulit, Franciszek. Ignacy Jan Paderewski w Kąśnej Dolnej. Tarnów–Kąśna Dolna: Fundacja I.J. Paderewskiego, 1990.
  Google Scholar

Pulit, Franciszek. Śladami Paderewskiego. Tarnów: Fundacja Paderewskiego, 1993.
  Google Scholar

Pulit, Franciszek. „Związki Paderewskiego z Kąśną Dolną”. W: Warsztat kompozytorski, wykonawstwo, koncepcje polityczne Ignacego Jana Paderewskiego, red. Wojciech Marchwica, Andrzej Sitarz, 85–95. Kraków: Musica Iagellonica, 1991.
  Google Scholar

Raba, Bogusław. Między romantyzmem a modernizmem: twórczość kompozytorska Ignacego Jana Paderewskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010.
  Google Scholar

Roszkowska, Antonilla. „Z Modlitewnika syberyjskiego”. W drodze 17, nr 2 (1989): 102–103.
DOI: https://doi.org/10.1016/0346-251X(89)90065-1   Google Scholar

Schnür-Pepłowski, Stanisław. Adam Mickiewicz (1798–1833). Lwów: Towarzystwo Pedagogiczne, 1898.
  Google Scholar

Szombara, Justyna. „The Collection in I.J. Paderewski’s Personal Library”. Fontes Artis Musicae 61, nr 1 (2014): 1–20.
  Google Scholar

Śliwkowska, Wiktoria. Zesłańcy polscy w Imperium Rosyjskim w pierwszej połowie XIX wieku. Słownik biograficzny. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 1998.
  Google Scholar

Świderska, Alina. „Trwa, choć przeminęło”. W: Kopiec wspomnień, red. Jan Gintel, 151–202. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1959.
  Google Scholar

Thomason, Geoffrey Edward. Brodsky and his Circle: European Cross-currents in Manchester Chamber Concerts, 1895–1929. Dysertacja doktorska, Manchester Metropolitan University, 2016, https://e-space.mmu.ac.uk, dostęp 10 I 2022.
  Google Scholar

Trynkowski, Jan, Andrzej Woltanowski. „Antonilli Roszkowskiej Modlitewnik syberyjski”. W drodze 17, nr 2 (1989): 104–106.
  Google Scholar

Vogel, Beniamin. Fortepian polski: budownictwo fortepianów na ziemiach polskich od poł. XVIII w. do II wojny światowej. Warszawa: Sutkowski Edition, 1995.
  Google Scholar

Woźna-Stankiewicz, Małgorzata. „Ignacy Jan Paderewski – genialny pianista, wirtuoz-poeta”. W: Muzyka fortepianowa, red. Janusz Krassowski. T. 9, 74–85. Gdańsk: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, 1998.
  Google Scholar

Wyspiański, Stanisław. Listy do Józefa Mehoffera, Henryka Opieńskiego i Tadeusza Stryjeńskiego, red. Maria Rydlowa. T. 1, cz. 1–2. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1994.
  Google Scholar

Wyspiański, Stanisław. Listy do Lucjana Rydla, opr. Leon Płoszewski, Maria Rydlowa. Cz. 1. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1979.
  Google Scholar

Zieziula, Grzegorz. „Kontakty Ferdynanda Hoesicka z rodziną Żeleńskich w świetle wspomnień i korespondencji”. W: Ferdynand Hoesick junior, red. Małgorzata Woźna--Stankiewicz, 60–73. Kraków: Musica Iagellonica, 2020.
  Google Scholar

Zieziula, Grzegorz. „Wstęp”. W: Władysław Żeleński, Goplana. Opera romantyczna w trzech aktach, Partytura orkiestrowa, Wydanie faksymilowe / Romantic opera in Three Acts, Orchestral Score, Facsimile Edition. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar


Published
2022-04-27

Cited by

Woźna-Stankiewicz, M. (2022). Unknown Facts from the Biography of Paderewski (And Others) . Muzyka, 67(1), 96–142. https://doi.org/10.36744/m.1182

Authors

Małgorzata Woźna-Stankiewicz 

Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0002-6788-1768

Statistics

Abstract views: 229
PDF downloads: 270


License

Copyright (c) 2022 Małgorzata Woźna-Stankiewicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.