Nieznany list Paula Sieferta i jego działalność do 1611 roku
Marcin Szelest
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Penderckiego w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2858-9841
Abstrakt
W artykule przedstawiono nieznany dotychczas list Paula Sieferta, napisany w Amsterdamie w grudniu 1608. Na podstawie jego treści oraz pozostałej dokumentacji źródłowej uszczegółowiono kalendarium działalności Sieferta do roku 1611, włącznie z wydarzeniami związanymi z konkursem na stanowisko organisty kościoła Mariackiego w Gdańsku. W zakończeniu postawiono hipotezy dotyczące edukacji kompozytora przed rokiem 1607.
Słowa kluczowe:
Paul Siefert, Jan Pieterszoon Sweelinck, Cajus Schmiedtlein, kościół Mariacki w Gdańsku, gdańscy organiściBibliografia
Bahr, Ernst. ‘Der Stadt Dantzig historische Beschreibung von Reinhold Curicke und ihre Fortsetzer: Zur Einführung.’ In: Reinhold Curicke, Der Stadt Danzig historische Beschreibung: Faksimile-Druck nach der Originalausgabe Amsterdam und Dantzigk 1687, [iii–vii]. Hamburg: Danziger Verlagsgesellschaft Paul Rosenberg, 1979.
Google Scholar
Banchieri, Adriano. L’Organo Suonarino (Venezia 1605), ed. Edoardo Bellotti. Latina: Levante, 2014 (= Tastata – Opere d’intavolatura d’organo e cembalo 31).
Google Scholar
Beckmann, Klaus. Die Norddeutsche Schule: Orgelmusik im protestantischen Norddeutschland zwischen 1517 und 1755. Vol. 1, Die Zeit der Gründerväter: 1517–1629. Mainz: Schott, 2005.
Google Scholar
Belotti, Michael. ‘Peter Philips and Heinrich Scheidemann, or the Art of Intabulation’. In: Proceedings of the Göteborg International Organ Academy 1994, eds. Hans Davidsson and Sverker Jullander, 75–84. Göteborg: Göteborgs universitet, 1995.
Google Scholar
Belotti, Michael. ‘Zur Orgelmusik des Rostocker Marienorganisten Nicolaus Hasse (um 1605–1670).’ In: Orgelbau, Orgelmusik und Organisten des Ostseeraums im 17. und 19. Jahrhundert, eds. Matthias Schneider and Walter Werbeck, 41–54. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2006 (= Greifswalder Beiträge zur Musikwissenschaft 14).
Google Scholar
Bem, Kazimierz. Calvinism in the Polish Lithuanian Commonwealth 1548–1648: The Churches and the Faithful. Leiden: Brill, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004424821
Google Scholar
Bianchi, Eric. ‘Scholars, Friends, Plagiarists: The Musician as Author in the Seventeenth Century.’ Journal of the American Musicological Society 70, no. 1 (2017): 61–128. doi.org/10.1525/jams.2017.70.1.61.
DOI: https://doi.org/10.1525/jams.2017.70.1.61
Google Scholar
Bogdan, Izabela. ‘Niepokorny protestant Michael Weyda (1581–ok. 1651), organista w Gdańsku i Królewcu, na tle konfliktów konfesyjnych pierwszej połowy XVII wieku.’ Muzyka 52, no. 4 (2007): 59–73.
Google Scholar
Bötticher, Eberhard. ‘Historisch Kirchen Register der grossen Pfarkirchen in der Rechten Stad Dantzig S. Marien oder von alters Unser Lieben Frawen genant, auß allen derselben Kirchen Büchern und anderen Chroniken und alten Schriften zusamen getragen.’ In: Chronik der Marienkirche in Danzig: Das ‘Hstorische Kirchen Register’ von Eberhard Bötticher (1616). Transkription und Auswertung / Kronika kościoła Mariackiego w Gdańsku: ‘Historisches Kirchen Register’ Eberharda Böttichera (1616). Transkrypcja i analiza, eds. Christofer Herrmann and Edmund Kizik, 341–714. Cologne: Böhlau Verlag, 2013.
DOI: https://doi.org/10.7788/boehlau.9783412211271.341
Google Scholar
Danziger Instrumental-Musik des 17. und 18. Jahrhunderts, ed. Franz Kessler. Neuhausen–Stuttgart: Hänssler Verlag, 1979.
Google Scholar
Danziger Kirchen-Musik. Vokalwerke des 16. bis 18. Jahrhunderts, ed. Franz Kessler. Neuhausen–Stuttgart: Hänssler Verlag, 1973.
Google Scholar
Dirksen, Pieter. The Keyboard Music of Jan Pieterszoon Sweelinck: Its Style, Significance and Influence. Utrecht: Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, 1997.
Google Scholar
Dirksen, Pieter. ‘Vater unser im Himmelreich: On Sweelinck and his German pupils.’ In: From Ciconia to Sweelinck: Donum Natalicium Willem Elders, eds. Albert Clement and Eric Jas, 369–385. Boston: Brill, 1994.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004484665_026
Google Scholar
Erdman, Jerzy. ‘Fantazje organowe Paula Sieferta.’ In: Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś. Vol. 1, 73–81. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 1988 (= Kultura Muzyczna Północnych Ziem Polski 3). Genealogische Tafeln zu Familien aus Danzig sowie aus Westpreußen und Hinterpommern. https://danzigertafeln.vffow.org, accessed 10 February 2025.
Google Scholar
Grapenthin, Ulf. ‘The Transmission of Sweelinck’s Composition Regeln.’ In: Sweelinck Studies: Proceedings of the Sweelinck Symposium Utrecht 1999, ed. Pieter Dirksen, 171–196. Utrecht: STIMU Foundation for Historical Performance Practice, 2002.
Google Scholar
Hirsch, Theodor. Geschichte der Ober-Pfarrkirche von St. Marien in Danzig. Vol. 2, Kirchengeschichte von Danzig seit Einführung der Reformation. Danzig: Im Selbstverlage des Verfassers, 1847.
Google Scholar
Koch, Klaus-Peter. ‘Scheidt und Danzig: Wäre Samuel Scheidt nach Danzig gegangen? Mit einem Anhang “Biographische Daten zu Gottfried Scheidt.’’’ In: Samuel Scheidt (1587–1654): Werk und Wirkung. Bericht über die Internationale wissenschaftliche Konferenz am 5. und 6. November 2004 im Rahmen der Scheidt-Ehrung 2004 in der Stadt Halle und über das Symposium in Creuzburg zum 350. Todesjahr, 25.–27. März 2004, 161–182. Halle an der Saale: Händel-Haus, 2006 (= Schriften des Händel-Hauses in Halle 20).
Google Scholar
Küsel, Georg. Beiträge zur Musikgeschichte der Stadt Königsberg i. Pr. Kassel: Bärenreiter, 1923 (= Königsberger Studien zur Musikwissenschaft 2).
Google Scholar
Liber Fratrum Cruciferorum Leodiensium, ed. Jean Ferrard. Bologna: Ut Orpheus Edizioni, 2008.
Google Scholar
Liber Organistarum Collegii Crosensis Societatis Jesu, eds. Laima Budzinauskienė and Rasa Murauskaitė. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2017 (= Fontes Musicae in Polonia B/2).
Google Scholar
Mitjana, Rafael. Catalogue critique et descriptif des imprimés de musique des XVIe et XVIIe siècles conservés a la Bibliothèque de l’Université Royale d’Upsala. Vol. 1, Musique religieuse. Uppsala: Almqvist & Wiksell, 1911.
Google Scholar
Motetten von Paul Siefert, ed. Herbert Hildebrandt. Munich: Strube, 2007 (= Chormusik zum Genfer Psalter 2). Müller, Michael G. Zweite Reformation und städtische Autonomie im königlichen Preussen: Danzig, Elbing und Thorn während der Konfessionalisierung (1557–1660). Berlin: Akademie Verlag, 1997.
Google Scholar
Patalas, Aleksandra. W kościele, w komnacie i w teatrze: Marco Scacchi. Życie, muzyka, teoria. Kraków: Musica Iagellonica, 2010.
Google Scholar
The Pelplin Tablature: Facsimile, eds. Adam Sutkowski and Alina Osostowicz-Sutkowska. 6 vols. Graz–Warsaw: Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, PWN – Polish Scientific Publishers, 1964–1965 (= Antiquitates Musicae in Polonia 2–7).
Google Scholar
Popinigis, Danuta. Carillons and Carillon Music in Old Gdańsk. Berlin: Peter Lang, 2019 (= Eastern European Studies in Musicology 13).
DOI: https://doi.org/10.3726/b15641
Google Scholar
Popinigis, Danuta. ‘Sylwetka Pawła Sieferta w świetle źródeł.’ In: Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś. Vol. 1, 57–71. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 1988 (= Kultura Muzyczna Północnych Ziem Polski 3).
Google Scholar
Rampe, Siegbert. ‘Abendmusik oder Gottesdienst? Zur Funktion norddeutscher Orgelkompositionen des 17. und frühen 18. Jahrhunderts (Schluss).’ Schütz-Jahrbuch 27 (2005): 53–127.
DOI: https://doi.org/10.13141/sjb.v2005613
Google Scholar
Rasch, Rudolf. ‘Sweelinck’s Place in the Musical History of the Dutch Republic.’ In: Sweelinck Studies: Proceedings of the Sweelinck Symposium Utrecht 1999, ed. Pieter Dirksen, 3–25. Utrecht: STIMU Foundation for Historical Performance Practice, 2002.
Google Scholar
Rasch, Rudolf, and Thiemo Wind. ‘The Music Library of Cornelis Schuyt.’ In: From Ciconia to Sweelinck: Donum Natalicium Willem Elders, eds. Albert Clement and Eric Jas, 327–353. Boston: Brill, 1994.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004484665_024
Google Scholar
Rauschning, Hermann. Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig: Von den Anfängen bis zur Auflösung der Kirchenkapellen. Danzig: Paul Rosenberg, 1931 (= Quellen und Darstellungen zur Geschichte Westpreußens 15).
Google Scholar
Renkewitz, Werner, and Jan Janca. Geschichte der Orgelbaukunst in Ost- und Westpreußen von 1333 bis 1944. Vol. 1. Würzburg: Verlag Weidlich, 1984 (= Bau- und Kunstdenkmäler im östlichen Mitteleuropa 2).
Google Scholar
Riedel, Friedrich Wilhelm. Quellenkundliche Beiträge zur Geschichte der Musik für Tasteninstrumente in der zweiten Hälfte des 17. Jahrhunderts (vornehmlich in Deutschland). Kassel–Basel: Bärenreiter, 1960 (= Schriften des Landesinstituts für Musikforschung Kiel 10).
Google Scholar
Sachs, Curt. Musik und Oper am kurbrandenburgischen Hof. Berlin: Julius Bard, 1910.
Google Scholar
Schneider, Matthias. ‘Bugenhagens Kirchenordnungen und die liturgische Orgelmusik im Ostseeraum.’ In: Reformatio Baltica: Kulturwirkungen der Reformation in den Metropolen des Ostseeraums, eds. Heinrich Assel, Johann Anselm Steiger and Axel E. Walter, 275–290. Berlin: De Gruyter, 2018 (= Metropolis: Texte und Studien zu Zentren der Kultur in der europäischen Neuzeit 2).
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110573558-012
Google Scholar
Schneider, Matthias. ‘Lassos Motette Benedicam Dominum – koloriert von Siefert? Zu Paul Sieferts Musik für Tasteninstrumente.’ In: Musica Baltica: Danzig und die Musikkultur Europas, 130–144. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 2000 (= Prace Specjalne 57).
Google Scholar
Schottmüller, Kurt. ‘Reiseeindrücke aus Danzig, Lübeck, Hamburg und Holland 1636: Nach dem neuentdeckten II. Teil von Charles Ogiers Gesandtschaftstagebuch.’ Zeitschrift des Westpreußischen Geschichtsvereins 52 (1910): 199–273.
Google Scholar
Sehling, Emil. Die Evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts. Vol. 4, Das Herzogthum Preussen – Polen – Die ehemals polnischen Landestheile des Königreichs Preussen – Das Herzogthum Pommern. Leipzig: O.R. Reisland, 1911.
Google Scholar
Seiffert, Max. ‘Paul Siefert (1586–1666): Biographische Skizze.’ Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft 7 (1891): 397–428.
Google Scholar
Seiffert, Max. ‘Sweelinckiana IV.’ Tijdschrift der Vereeniging voor Noord-Nederlands Muziekgeschiedenis 6, no. 4 (1899–1900): 250–252.
DOI: https://doi.org/10.2307/947607
Google Scholar
Siefert, Paul. Sämtliche Orgelwerke, ed. Klaus Beckmann. Mainz: Schott, 2009 (= Meister der Norddeutschen Orgelschule 20).
Google Scholar
Simson, Paul. Danziger Inventar 1531–1591. Munich–Leipzig: Duncker & Humblot, 1913 (= Inventare Hansischer Archive des sechzehnten Jahrhunderts 3).
Google Scholar
Smith, David J. ‘The Interconnection of Religious, Social and Musical Networks: Creating a Context for the Keyboard Music of Peter Philips and its Dissemination.’ In: Networks of Music and Culture in the Late Sixteenth and Early Seventeenth Centuries: A Collection of Essays in Celebration of Peter Philips’s 450th Anniversary, eds. David J. Smith and Rachelle Taylor, 11–30. London–New York: Routledge, 2013.
Google Scholar
Steinheuer, Joachim. Chamäleon und Salamander: Neue Wege der Textvertonung bei Tarquinio Merula. Kassel–Basel: Bärenreiter, 1999.
Google Scholar
Szelest, Marcin. ‘A New History of the Gdańsk/Danzig Organ Tablature.’ Muzyka 69, no. 4 (2024): 3–80. doi.org/10.36744/m.3875.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.3875
Google Scholar
Tabulaturae Braunsbergenses-Olivenses, ed. Marcin Szelest. 3 vols. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2021 (= Fontes Musicae in Polonia C/XXV).
Google Scholar
Urbaniak, Krzysztof. ‘Orgeln aus der Hummel-Nitrowski-Brandtner-Schule mit ungesicherter Zuschreibung / Organy o niejasnej atrybucji powstałe w kręgu Hummel–Nitrowscy–Brandtnerowie.’ In: Die Orgel der Pfarrkirche in Olkusz: Hans Hummel und seine Schule / Organy fary olkuskiej: Hans Hummel i jego szkoła, ed. Krzysztof Urbaniak, 475–524. Beeskow: Ortus Musikverlag, 2024 (= Ortus Studien 24).
Google Scholar
Vienna, Minoritenkonvent, Klosterbibliothek und Archiv, MS. XIV.714, introduction by Robert Hill. New York–London: Garland, 1988 (= 17th Century Keyboard Music: Sources Central to the Keyboard Art of the Baroque 24).
Google Scholar
Werner, Arno. ‘Samuel und Gottfried Scheidt: Neue Beiträge zu ihrer Biographie.’ Sammelbände der internationalen Musik-Gesellschaft 1 (1899–1900): 401–445.
Google Scholar
Žáčková-Rossi, Michaela. The Musicians at the Court of Rudolf II: The Musical Entourage of Rudolf II (1576–1612) Reconstructed from the Imperial Accounting Ledgers. Prague: Koniasch Latin Press, 2017 (= Clavis Monumentorum Musicorum Regni Bohemiae, series S 6).
Google Scholar
Autorzy
Marcin SzelestAkademia Muzyczna im. Krzysztofa Penderckiego w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-2858-9841
Statystyki
Abstract views: 5PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Marcin Szelest

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Szelest, Przyczynki do działalności i twórczości muzyków związanych z dworem królewskim Rzeczpospolitej w drugiej połowie XVI wieku , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Marcin Szelest, „Psalm Dawida” i inne intawolacje kontrafaktur wokalnych w rękopisach organowych z przełomu XVI i XVII wieku powstałych na terenach Rzeczpospolitej , Muzyka: Tom 68 Nr 1 (2023)
- Marcin Szelest, „Sancte Simon magno mundi”: nowo zidentyfikowany motet Giovanniego Battisty Coccioli , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Marcin Szelest, Nowa historia gdańskiej tabulatury organowej , Muzyka: Tom 69 Nr 4 (2024)
- Marcin Szelest, Nowo odkryte fragmenty „Lamentationes” Wacława z Szamotuł: przyczynek do odczytania źródła , Muzyka: Tom 63 Nr 1 (2018)
- Marcin Szelest, W obronie „Praeludium” Podbielskiego , Muzyka: Tom 62 Nr 1 (2017)
- Marcin Szelest, Historia dwudziestowiecznych dopisków w zaginionej tabulaturze klawiszowej z klasztoru Świętego Ducha w Krakowie i chronologia jej fotokopii , Muzyka: Tom 69 Nr 4 (2024)