Nowa historia gdańskiej tabulatury organowej
Marcin Szelest
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Penderckiego w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2858-9841
Abstrakt
W artykule przedstawiono nowe ustalenia dotyczące tzw. gdańskiej tabulatury organowej z końca XVI wieku. Obejmują one opis kodykologiczny i rozpoznanie zawartości rękopisu, w którym została utrwalona (Archiwum Państwowe w Gdańsku, sygn. 300,R/Vv,123), wyróżnienie rąk skryptorów, identyfikację właściciela księgi i skryptora zapisu muzycznego, historię jego powstania oraz analizę poszczególnych grup utworów, ich funkcji i specyfiki użytej do ich zapisania notacji. W części końcowej zaproponowano wstępne hipotezy dotyczące m.in. autorstwa kompozycji, które wyznaczają perspektywy dalszych badań.
Bibliografia
Anders, Stefan, Sabine Beckmann, Klaus Garber, eds. Handbuch des personalen Gelegenheitsschrifttums in europäischen Bibliotheken und Archiven. Vols. 23–26, Danzig: Danziger Bibliothek der Polnischen Akademie der Wissenschaften, Abteilung I: Gedanensia. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2009.
Google Scholar
Apel, Willi. ‘Die Celler Orgeltabulatur von 1601’. Die Musikforschung 19, no. 2 (1966): 142–151.
DOI: https://doi.org/10.52412/mf.1966.H2.2277
Google Scholar
Apel, Willi, ed. The Tablature of Celle, 1601. A Collection of Early German Organ Chorales. [Rome]: American Institute of Musicology, 1971 (= Corpus of Early Keyboard Music 17).
Google Scholar
Beckmann, Klaus. Die Norddeutsche Schule: Orgelmusik im protestantischen Norddeutschland zwischen 1517 und 1755. Vol. 1, Die Zeit der Gründerväter: 1517–1629. Mainz: Schott, 2005.
Google Scholar
Belotti, Michael. ‘Be-greifen, Er-greifen. Aufführungspraktische Hinweise in den Quellen norddeutscher Orgelmusik. Teil 1’. Organ 4, no. 2 (2001): 16–19.
Google Scholar
Bohn, Emil. Die musikalischen Handschriften des XVI. und XVII. Jahrhunderts in der Stadtbibliothek zu Breslau. Breslau: Julius Hainauer, 1890, reprint Hildesheim–New York: Georg Olms Verlag, 1970.
Google Scholar
Bolte, Johannes. Das Danziger Theater im 16. und 17. Jahrhundert. Hamburg–Leipzig: Leopold Voss, 1895.
Google Scholar
Bötticher, Eberhard. ‘Historisch Kirchen Register der grossen Pfarkirchen in der Rechten Stad Dantzig S. Marien oder von alters Unser Lieben Frawen genant, auß allen derselben Kirchen Büchern und anderen Chroniken und alten Schriften zusamen getragen’. In: Chronik der Marienkirche in Danzig: Das „Historische Kirchen Register“ von Eberhard Bötticher (1616). Transkription und Auswertung / Kronika kościoła Mariackiego w Gdańsku: „Historisches Kirchen Register” Eberharda Böttichera (1616). Transkrypcja i analiza, eds. Christofer Herrmann and Edmund Kizik, 341–714. Cologne: Böhlau Verlag, 2013.
DOI: https://doi.org/10.7788/boehlau.9783412211271.341
Google Scholar
Briquet, Charles M. Les filigranes: dictionnaire historique des marques du papier. Vol. 1. Genève: W. Kündig & fils, 1907.
Google Scholar
Dahlström, Fabian. ‘Stadtmusikanten, Organisten und Kantoren im Ostseeraum bis ca. 1850’. https://www.doria.fi/handle/10024/78703, accessed 23 December 2023.
Google Scholar
Deutsche Inschriften Online. ‘Die Inschriften der Stadt Greifswald, 6. Die Sprache der Inschriften’. https://www.inschriften.net/greifswald/einleitung/6-die-sprache-der-inschriften.html, accessed 28 December 2023.
Google Scholar
Eberlein, Alfred. ‘Papier, Papiermacher, Papiermühlen in Mecklenburg’. Wissenschaftliche Zeitschrift der Universität Rostock, Gesellschafts- und Sprachwissenschaftliche Reihe 7 (1957/58): 133–147.
Google Scholar
Eisenhart, August Ritter von. ‘Stephani, Joachim’. In: Allgemeine deutsche Biographie. Vol. 36, Steinmetz – Stürenburg, 93. Leipzig: Duncker & Humblot 1893.
Google Scholar
Erdman, Jerzy. ‘Gdańska tabulatura organowa’. In: Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś. Vol. 2, 93–98. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 1992 (= Kultura Muzyczna Północnych Ziem Polski 6).
Google Scholar
Erdman, Jerzy, ed. Gdańska Tabulatura Organowa / The Gdańsk Tablature 1591. Łódź: Polski Instytut Muzyczny, 1993.
Google Scholar
Erdman, Jerzy. ‘Nota redakcyjna / Note from the Editor’. In: Gdańska Tabulatura Organowa / The Gdańsk Tablature 1591, ed. Jerzy Erdman, III–XIII. Łódź: Polski Instytut Muzyczny, 1993.
Google Scholar
Erdman, Jerzy. ‘W kwestii autorstwa i niektórych cech charakterystycznych Gdańskiej Tabulatury Organowej’. In: Pisma teoretyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Vol. 2, 7–14. Warsaw: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, 1995.
Google Scholar
Erdman, Jerzy. ‘Wydanie utworów z tabulatury gdańskiej’. In: Staropolszczyzna muzyczna. Księga konferencji, Warszawa 18–20 października 1996, 117–120. Warsaw: Wydawnictwo Neriton, 1998.
Google Scholar
Erler, Georg, ed. Die Matrikel und die Promotionsverzeichnisse der Albertus-Universität zu Königsberg i. Pr. 1544–1829. Vol. 1, Die Immatrikulationen von 1544–1656. Leipzig: Duncker & Humblot, 1910.
Google Scholar
Genealogische Tafeln zu Familien aus Danzig sowie aus Westpreußen und Hinterpommern. https://danzigertafeln.vffow.org/index.php, accessed 3 February 2024.
Google Scholar
Gołos, Jerzy, Adam Sutkowski. ‘Preface’. In: Keyboard Music from Polish Manuscripts (17th c.). Vol. 3, Fantasias from Ms 300. R. Vv., 123, Archiwum Wojewódzkie, Gdánsk [sic], eds. Jerzy Gołos and Adam Sutkowski, VII–VIII. [Rome]: American Institute of Musicology, 1967 (= Corpus of Early Keyboard Music 10).
Google Scholar
Gołos, Jerzy. Polskie organy i muzyka organowa. Warsaw: Instytut Wydawniczy PAX, 1972.
Google Scholar
Grešová, Adriana, ed. David Thusis ex Comitatu Mansefeldico (16.–17. storočie / 16th–17th Century): Magnificat octavi toni (à 5). Bratislava: STIMUL, 2019 (= Musicalia Istropolitana 10).
Google Scholar
Gudel, Joachim. ‘Uposażenie członków kapeli kościoła Mariackiego w Gdańsku w pierwszej połowie XVII wieku’. In: Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś. Vol. 1, 83–98. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 1988 (= Kultura Muzyczna Północnych Ziem Polski 3).
Google Scholar
Haberkamp, Gertraut and Barbara Zuber. Die Musikhandschriften Herzog Wilhelms in Bayern, der Grafen zu Toerring-Jettenbach und der Fürsten Fugger von Babenhausen. Munich: G. Henle Verlag, 1988 (= Kataloge Bayerischen Musiksammlungen 13).
Google Scholar
Herrmann, Christofer. ‘Die Kirchenväter der Danziger Marienkirche. Stellung, Aufgaben und Wirken vom 14. bis zum Anfang des 17. Jahrhunderts’ / ‘Witrycy kościoła Mariackiego w Gdańsku. Pozycja, zadania i działalność od XIV do początku XVII w.’. In: Chronik der Marienkirche in Danzig: Das „Historische Kirchen Register“ von Eberhard Bötticher (1616). Transkription und Auswertung / Kronika kościoła Mariackiego w Gdańsku: „Historisches Kirchen Register” Eberharda Böttichera (1616). Transkrypcja i analiza, eds. Christofer Herrmann and Edmund Kizik, 115–204. Cologne: Böhlau Verlag, 2013.
DOI: https://doi.org/10.7788/boehlau.9783412211271.115
Google Scholar
Higgins, Dick. Pattern Poetry: Guide to an Unknown Literature. Albany: State University of New York Press, 1987.
Google Scholar
Huck, Oliver. ‘Die Musikalien des Hamburger Organisten Valentin Pralle († 1565)’. Die Musikforschung 76, no. 2 (2023): 156–162.
DOI: https://doi.org/10.52412/mf.2023.H2.3089
Google Scholar
Hulková, Marta. Levočská zbierka hudobnín. Vol. 1–2. PhD dissertation, Bratislava: Univerzita Komenského, 1985.
Google Scholar
Johnson, Cleveland. Vocal Compositions in German Organ Tablatures 1550–1650. New York: Garland Publishing, 1989.
Google Scholar
Kessler, Franz, ed. Danziger Orgel-Musik des 16. bis 18. Jahrhunderts. Neuhausen–Stuttgart: Hänssler Verlag, 1988.
Google Scholar
Kessler, Franz. ‘Die Danziger Tabulatur von 1591’. In: Musik des Ostens: Sammelbände für historische und vergleichende Forschung. Vol. 12, 87–93. Kassel–Basel: Bärenreiter, 1992.
Google Scholar
Kessler, Franz. ‘Die Danziger Tabulatur von 1591’. In: Organy i muzyka organowa. Vol. 7, 177–187. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 1988.
Google Scholar
Kessler, Franz. ‘Zur Geschichte und Praxis der Orgelmusik in Danzig’. In: Danziger Orgel-Musik des 16. bis 18. Jahrhunderts, ed. Franz Kessler, XIII–XXXII. Neuhausen–Stuttgart: Hänssler Verlag, 1988
Google Scholar
Kizik, Edmund. ‘Ratusze wielkich miast Prus Królewskich w publicznych świętach władzy w XVI–XVIII wieku. Uwagi na marginesie projektu badawczego’. Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych 74 (2014): 119–137.
DOI: https://doi.org/10.12775/RDSG.2014.06
Google Scholar
Kloss, Elżbieta. ‘Gdańskie księgi gruntowe’. Archeion 22 (1954): 196–212.
Google Scholar
Klotz, Hans. ‘Moors’. In: Grove Music Online, 2001, https://doi.org/10.1093/ gmo/9781561592630.article.19070, accessed 30 March 2024.
Google Scholar
Komsta, Katarzyna. ‘Danziger Amtsbücher aus den Jahren 1357–1794 und 1807–1814’. Archiv für Diplomatik 47–48 (2001–02): 285–334.
DOI: https://doi.org/10.7788/afd.2002.4748.jg.285
Google Scholar
Kongsted, Ole, ed. Ars Baltica Musicalis, Vol. 1. Copenhagen: Capella Hafniensis Editions, 2007 (= Monumenta Musica Regionis Balticae 8).
Google Scholar
Kongsted, Ole. ‘Die Musikalien im Archiv der Hansestadt Wismar’. In: Studia Musicologica Regionis Balticae I, ed. Ole Kongsted, 217–230. Copenhagen: Capella Hafniensis Editions, 2011.
Google Scholar
Kotarski, Edmund. Gdańsk literacki (do końca XVIII wieku). Gdańsk: Wydawnictwo Mestwin, 1997 (= Księga Pisarzy Gdańskich 1).
Google Scholar
Kotarski, Edmund. Gdańska poezja okolicznościowa XVII wieku. Gdańsk: Instytut Bałtycki, 1993 (= Wydawnictwa Instytutu Bałtyckiego w Gdańsku 16).
Google Scholar
Kraus, Eberhard, ed. Orgelmusik in Benediktinerklöstern III: Irsee, Mailand, Neresheim. Regensburg: Verlag Friedrich Pustet, 1962 (= Cantantibus Organis 9).
Google Scholar
Küster, Konrad. ‘Caj Schmedeke: Ein Dithmarscher Organist des 16. Jahrhunderts zwischen Husum, Helsingør und Danzig’. Beiträge zur Husumer Stadtgeschichte 12 (2010): 27–40.
Google Scholar
Küster, Konrad, ed. Tabulatur Lüdingworth. Norddeutsche Orgelmusik des 16. Jahrhunderts. Kassel–Basel: Bärenreiter, 2007.
Google Scholar
Laucevičius, Edmundas. Popierius Lietuvoje XV–XVIII a. Vilnius: Mintis, 1967.
Google Scholar
Leichsenring, Hugo. Hamburgische Kirchenmusik im Reformationszeitalter, ed. Jeffery T. Kite-Powell. Hamburg: Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner, 1982 (= Hamburger Beiträge zur Musikwissenschaft 20).
Google Scholar
Leszczyńska, Agnieszka. ‘Co mogli śpiewać renesansowi gimnazjaliści: kilka uwag o rękopisie vok. mus. i hs. 76g z Biblioteki Uniwersyteckiej w Uppsali’. Polski Rocznik Muzykologiczny 9 (2011): 43–58.
Google Scholar
Leszczyńska, Agnieszka. ‘Różne oblicza Zuzanny. O nadbałtyckich losach Orlandowej chanson’. In: Ars musica and its Contexts in Medieval and Early Modern Culture, ed. Paweł Gancarczyk, 283–296. Warsaw: Liber Pro Arte, 2016.
Google Scholar
Leszczyńska, Agnieszka. ‘The Beginnings of Musical Italianità in Gdańsk and Elbląg in the Renaissance Era’. Musicology Today 10 (2013): 1–11.
DOI: https://doi.org/10.2478/muso-2014-0001
Google Scholar
Lihačev, Nikolaj Petrovič. Paleografičeskoe značenie bumažnyh vodânyh znakov. Vol. 2, Predmetnyj i hronologičeskij ukazatel’i. Vol. 3, Al’bom snimkov. Saint Petersburg: V.S. Balašev i Kompania, 1899.
Google Scholar
Łopuszańska, Grażyna. ‘Sprachlichkeit Danzigs’. In: Kontakty językowe i kulturowe w Europie, ed. Andrzej Kątny, 221–229. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008 (= Studia Germanica Gedanensia 17).
Google Scholar
Methner, Arthur. ‘Die Danziger Stadtschreiber bis 1650’. In: Danziger familiengeschichtliche Beiträge. Vol. 1, 27–39. Danzig: Kafemann, 1929.
Google Scholar
Morawska, Katarzyna. Renesans: 1500–1600. Warsaw: Sutkowski Edition Warsaw, 1994 (= Historia Muzyki Polskiej 2).
Google Scholar
Müller-Blattau, Joseph. Geschichte der Musik in Ost- und Westpreussen. Königsberg: Gräfe und Unzer, 1931.
Google Scholar
Nowak, Zbigniew and Przemysław Szafran, eds. Księga wpisów uczniów Gimnazjum Gdańskiego 1580–1614. Warsaw–Poznań: PWN, 1974 (= Seria Źródeł Historycznych Biblioteki Gdańskiej PAN 6).
Google Scholar
Pernye, András and Dániel Benkő. ‘Daniel Croner… Tabulatura… 1681… Wratislavia’. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 19, no. 1 (1977): 297–324.
DOI: https://doi.org/10.2307/901803
Google Scholar
Popinigis, Danuta. Muzyka Andrzeja Hakenbergera. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 1997 (= Kultura Muzyczna Północnych Ziem Polski 7).
Google Scholar
Rampe, Siegbert. ‘Abendmusik oder Gottesdienst? Zur Funktion norddeutscher Orgelkompositionen des 17. und frühen 18. Jahrhunderts (Schluss)’. Schütz-Jahrbuch 27 (2005): 53–127.
DOI: https://doi.org/10.13141/sjb.v2005613
Google Scholar
Rauschning, Hermann. Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig: von den Anfängen bis zur Auflösung der Kirchenkapellen. Danzig: Paul Rosenberg, 1931 (= Quellen und Darstellungen zur Geschichte Westpreussens 15).
Google Scholar
Rhesa, Ludwig. Kurzgefaßte Nachrichten von allen seit der Reformation an den evangelischen Kirchen in Westpreuszen angestellten Predigern. Königsberg: Paschke, 1834.
Google Scholar
Ruhnke, Martin. Beiträge zu einer Geschichte der deutschen Hofmusikkollegien im 16. Jahrhundert. Berlin: Verlag Merseburger, 1963.
Google Scholar
Rypson, Piotr. ‘Seventeenth-century Visual Poetry from Danzig’. Gutenberg-Jahrbuch 66 (1991): 269–304.
Google Scholar
Schnorr von Carolsfeld, Franz. ‘Bilov, Bartholomäus’. In: Allgemeine Deutsche Biographie. Vol. 2, Balde – Bode, 641–642. Leipzig: Duncker & Humblot, 1875.
Google Scholar
Schwindt, Nicole. ‘Ein studentisches Vademecum um 1600: die wenig bekannte Wittenberger Claviertabulatur S-Uu, Vok. mus. hs. 132’. In: Im Dienst der Quellen zur Musik. Festschrift Gertraut Haberkamp zum 65. Geburtstag, ed. Paul Mai, 229–247. Tutzing: Hans Schneider, 2002.
Google Scholar
Sehling, Emil. Die Evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts. Vol. 4, Das Herzogthum Preussen – Polen – Die ehemals polnischen Landestheile des Königreichs Preussen – Das Herzogthum Pommern. Leipzig: O.R. Reisland, 1911.
Google Scholar
Siewert, Friedrich Gotthold. Das Pfennigzins- und Strohwischrecht. Ein Beitrag zum deutschen Privatrechte aus den Statuten der Stadt Danzig. Halle: Rengersche Buchhandlung, 1802.
Google Scholar
Simson, Paul. Danziger Inventar 1531–1591. Munich–Leipzig: Duncker & Humblot, 1913 (= Inventare Hansischer Archive des sechzehnten Jahrhunderts 3).
Google Scholar
Simson, Paul. Geschichte der Danziger Willkür. Danzig: L. Saunier, 1904 (= Quellen und Darstellungen zur Geschichte Westpreussens 3).
Google Scholar
Sławoszewska, Maria. ‘Gdańska Bibliotheca Archivi’. Archeion 50 (1964): 131–151.
Google Scholar
Stieda, Wilhelm. ‘Mecklenburgische Papiermühlen’. Jahrbücher des Vereins für Mecklenburgische Geschichte und Altertumskunde 80 (1915): 115–184.
Google Scholar
Sutkowski, Adam. ‘Gdańska tabulatura z końca XVI wieku – mało znany zabytek muzyki klawesynowej późnego renesansu’. Ruch Muzyczny 8, no. 3 (1964): 5–6.
Google Scholar
Szelest, Marcin. ‘Psalm Dawida i inne intawolacje kontrafaktur wokalnych w rękopisach organowych z przełomu XVI i XVII wieku powstałych na terenach Rzeczpospolitej’. Muzyka 68, no. 1 (2023): 93–154.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1685
Google Scholar
Szelest, Marcin. ‘Wstęp / Introduction’. In: Tabulaturae Braunsbergenses-Olivenses, ed. Marcin Szelest. Vol. 1, 5–57. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2021 (= Fontes Musicae in Polonia C/XXV/1).
Google Scholar
Szlagowska, Danuta. Repertuar muzyczny z siedemnastowiecznych rękopisów gdańskich. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 2005 (= Kultura Muzyczna Północnych Ziem Polski 10).
Google Scholar
Szlagowska, Danuta and Danuta Popinigis, eds. Thobias von Düren: Ach du herzliebstes Jesulein, Christus meins Herzen Freud und Trost, Freu dich du liebe Christenheit. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, 2017 (= Thesaurus Musicae Gedanensis 2).
Google Scholar
Tscheuschner, Eckart. Die Neresheimer Orgeltabulaturen der Fürstlich Thurn und Taxisschen Hofbibliothek zu Regensburg. PhD dissertation, Friedrich-Alexander-Universität zu Erlangen-Nürnberg, 1963. Offsetdruck – Fotodruck Josef Hogl, Erlangen s.a.
Google Scholar
Walther, Rolf. ‘Die Danziger Burgerschaft im 18. Jahrhundert nach Herkunft und Beruf’. Zeitschrift des Westpreußischen Gechichtsvereins 73 (1937): 67–170.
Google Scholar
Wasserzeichen des Mittelalters. https://www.wzma.at/, accessed 25 February 2024.
Google Scholar
Witczak, Tadeusz. Teatr i dramat staropolski w Gdańsku. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe, 1959.
Google Scholar
Wutstrack, Christian Friedrich. Nachtrag zu der Kurzen historisch-, geographisch-, statistischen Beschreibung des königlich-preussischen Herzogthums Vor- und Hinter-Pommern. Stettin: Johann Samuel Leich, 1795.
Google Scholar
Zimmermann, Paul, ed. Album Academiae Helmstadiensis. Vol. 1, Album Academiae Juliae. Part 1, Studenten, Professoren etc. der Universität Helmstedt von 1574–1636. Hannover: Selbstverlag der Historischen Komission, 1926
Google Scholar
Autorzy
Marcin SzelestAkademia Muzyczna im. Krzysztofa Penderckiego w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-2858-9841
Statystyki
Abstract views: 29PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marcin Szelest
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Szelest, Przyczynki do działalności i twórczości muzyków związanych z dworem królewskim Rzeczpospolitej w drugiej połowie XVI wieku , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Marcin Szelest, „Psalm Dawida” i inne intawolacje kontrafaktur wokalnych w rękopisach organowych z przełomu XVI i XVII wieku powstałych na terenach Rzeczpospolitej , Muzyka: Tom 68 Nr 1 (2023)
- Marcin Szelest, „Sancte Simon magno mundi”: nowo zidentyfikowany motet Giovanniego Battisty Coccioli , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Marcin Szelest, Nowo odkryte fragmenty „Lamentationes” Wacława z Szamotuł: przyczynek do odczytania źródła , Muzyka: Tom 63 Nr 1 (2018)
- Marcin Szelest, W obronie „Praeludium” Podbielskiego , Muzyka: Tom 62 Nr 1 (2017)
- Marcin Szelest, Historia dwudziestowiecznych dopisków w zaginionej tabulaturze klawiszowej z klasztoru Świętego Ducha w Krakowie i chronologia jej fotokopii , Muzyka: Tom 69 Nr 4 (2024)