Historia dwudziestowiecznych dopisków w zaginionej tabulaturze klawiszowej z klasztoru Świętego Ducha w Krakowie i chronologia jej fotokopii
Marcin Szelest
Krzysztof Penderecki Music Academy in Kraków (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2858-9841
Abstrakt
Komunikat odnosi się do zagadnień poruszonych przez Grzegorza Joachimiaka, który ogłosił odkrycie nieznanej fotokopii zaginionej tabulatury klawiszowej z klasztoru Świętego Ducha w Krakowie (Muzyka 69 (2024) nr 2). Zaprezentowano dowody na to, że reprodukcja wykonana dla Uniwersytetu Harvarda powstała w roku 1938, a ołówkowe inskrypcje, wprowadzone przez Aleksandra Polińskiego prawdopodobnie ok. roku 1913, były wówczas obecne w rękopisie. Niektóre wyblakłe dopiski poprawiono następnie w związku z wykonaniem zdjęć zamówionych przez Staatliches Institut für Musikforschung w Berlinie, które powstały w późniejszym czasie.
Bibliografia
Apel, Willi. ‘Orgelmusik in Ost-Europa im 15. und 16. Jahrhundert’. In: Musica antiqua. Acta scientifica. Vol. 4, 391–404. Bydgoszcz: Filharmonia Pomorska, 1975.
Google Scholar
Apel, Willi. ‘The Collection of Photographic Reproductions at the Isham Memorial Library, Harvard University’. Journal of Renaissance and Baroque Music 1, no. 1 (1946): 68–73.
Google Scholar
Binental, Leopold. ‘Biblioteka Sztuki’. Tygodnik Ilustrowany 63, no. 46 (1922): 740–741.
Google Scholar
Early Office Museum. ‘Antique Copying Machines’. https://www.earlyofficemuseum.com/ copy_machines.htm, accessed 21 July 2024.
Google Scholar
Gliński, Mateusz. ed. Muzyka polska. Monografia zbiorowa. Warsaw: ‘Muzyka’, 1927.
Google Scholar
Jachimecki, Zdzisław. ‘Muzyka polska w epoce Piastów i Jagiellonów’. In: Polska, jej dzieje i kultura od czasów najdawniejszych do chwili obecnej. Vol. 1, 531–555. Warsaw: Nakładem księgarni Trzaski, Everta i Michalskiego, 1929.
Google Scholar
Jachimecki, Zdzisław. Tabulatura organowa z biblioteki klasztoru św. Ducha w Krakowie z r. 1548. Kraków: Akademia Umiejętności, 1913.
Google Scholar
Joachimiak, Grzegorz. ‘A Newly Discovered Photocopy of the Lost Keyboard Tablature Manuscript from the Holy Spirit Monastery in Kraków and the Aleksander Poliński Collection’. Muzyka 69, no. 2 (2024): 39–60.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2698
Google Scholar
Poliński, Aleksander. Dzieje muzyki polskiej w zarysie. Lviv–Warsaw: księgarnia H. Altenberga & E. Wende i Spółka, 1907.
Google Scholar
Autorzy
Marcin SzelestKrzysztof Penderecki Music Academy in Kraków Polska
https://orcid.org/0000-0003-2858-9841
Statystyki
Abstract views: 18PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marcin Szelest
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Szelest, Przyczynki do działalności i twórczości muzyków związanych z dworem królewskim Rzeczpospolitej w drugiej połowie XVI wieku , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Marcin Szelest, „Psalm Dawida” i inne intawolacje kontrafaktur wokalnych w rękopisach organowych z przełomu XVI i XVII wieku powstałych na terenach Rzeczpospolitej , Muzyka: Tom 68 Nr 1 (2023)
- Marcin Szelest, „Sancte Simon magno mundi”: nowo zidentyfikowany motet Giovanniego Battisty Coccioli , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Marcin Szelest, Nowo odkryte fragmenty „Lamentationes” Wacława z Szamotuł: przyczynek do odczytania źródła , Muzyka: Tom 63 Nr 1 (2018)
- Marcin Szelest, W obronie „Praeludium” Podbielskiego , Muzyka: Tom 62 Nr 1 (2017)
- Marcin Szelest, Nowa historia gdańskiej tabulatury organowej , Muzyka: Tom 69 Nr 4 (2024)