Nowe źródła dotyczące muzykaliów w zbiorach magnackich II połowy XVIII wieku

Recenzowany

Irena Bieńkowska


Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7375-8715

Abstrakt

W zbiorach Archiwum Głównego Akt Dawnych w Warszawie zachowały się dwa dokumenty z końca lat siedemdziesiątych–początku osiemdziesiątych XVIII w.: wykaz muzykaliów z dworu Karola Stanisława Radziwiłła „Panie Kochanku” w Nieświeżu, który zakupił około 1778 r. kapelmistrz księcia – Johann Nicolaus Scholl, oraz spis nut przygotowanych dla dworu Izabeli i Ignacego Potockich w Kurowie, Klementowicach i Warszawie, zakupionych przez kompozytora i późniejszego królewskiego kapelmistrza Pietra Persichiniego.

Instytucje finansujące

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki w latach 2020–2025”, nr projektu 11 H 18 0039 87, kwota finansowania 1.016.462,50 zł


Baird, Olga. „«To Madame Zernitz, née Deeling, in Warsaw, with particular respect and friendship»”. The Musical Times 158 (spring 2017): 93–102.
  Google Scholar

Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. T. 1–2. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich, 1925.
  Google Scholar

Betlej, Andrzej. Pałac w Teofilpolu w świetle inwentarzy XIX-wiecznych. Kraków: Wydawnictwo Attyka, 2016.
  Google Scholar

Biegański, Krzysztof. Biblioteka muzyczna zamku w Łańcucie. Katalog. Łańcut: Muzeum-Zamek w Łańcucie, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968.
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Mecenat muzyczny Radziwiłłów w XVIII wieku – od Karola Stanisława do Karola Stanisława «Panie Kochanku» Radziwiłła”. Rocznik Lituanistyczny 1 (2015): 171–183.
DOI: https://doi.org/10.12775/RL.2016.06   Google Scholar

Bieńkowska, Irena. Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323521761   Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Libretta dzieł wokalnych w zbiorach biblioteki ordynackiej Radziwiłłów w Nieświeżu z połowy XVIII wieku”. Bibliotheca Nostra 9, nr 3 (2013): 38–50.
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Osiemnastowieczna twórczość instrumentalna z dawnej kolekcji muzykaliów w Podhorcach”. Barok. Historia–Literatura–Sztuka 26, nr 51 (2019): 165–184.
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Inwentarz muzykaliów sanguszkowskich z II połowy XVIII wieku”. Muzyka 62, nr 1 (2017): 47–87.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2892   Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Inwentarz muzykaliów kapeli nadwornej Roberta Brzostowskiego w Mosarzu z końca XVIII wieku”. W: Długi wiek XIX w muzyce, red. Małgorzata Sułek, Ewa Bogula, Grzegorz Zieziula. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2024 (w druku).
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena, red. Sonaty Francesca Marii Cattaneo (1697–1758) oraz finali i duetto z rękopisu tarnowskiego (PL-TA 23). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2018 (= Musica Revelata, M/1).
  Google Scholar

Brookshire, Bradley. „Chopin and the Legacy of Carl Philipp Emanuel Bach”. W: Bach and Chopin. Baroque Traditions in the Music of the Romantics, red. Szymon Paczkowski, 231–264. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2019.
  Google Scholar

Ciechanowiecki, Andrzej. Michał Kazimierz Ogiński und sein Musenhof zu Słonim. Köln–Graz: Böhlau Verlag, 1961.
  Google Scholar

Cucuel, Georges. Études sur un orchestre au XVIIIe siècle. L’instrumentation chez les symphonistes de la Pouplinière. Œuvres musicales de Gossec, Schenker et Gaspard Procksch, Paris: Librairie Fischbacher, 1913.
  Google Scholar

Kowalczyk, Małgorzata Ewa. Zagraniczne podróże Polek w epoce oświecenia. Łomianki: Wydawnictwo LTW, 2019.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Z przeszłości muzycznej Łowicza”. Muzyka 18, nr 3 (1973): 91–109.
  Google Scholar

Michalski, Jerzy. „Wokół powrotu Karola Radziwiłła z emigracji pobarskiej”. Kwartalnik Historyczny 106, nr 4 (1999): 21–72.
  Google Scholar

Nicolussi-Prohászka, Hermine, Allan Badley. „Hofman, Leopold”. W: Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13174, dostęp 20 VII 2024.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13174   Google Scholar

Nìkalaeŭ, Mikalaj. „Èkzemplary radzivilauskaj Biblii 1563 r. u pecârburgskih shoviščah”. W: Badania księgozbiorów Radziwiłłów, red. Zoja Jaroszewicz-Pieresławcew, 95–100. Warszawa: Wojciech Wójcicki, 1995.
  Google Scholar

Paczkowski, Szymon. „Z dziejów muzycznej biblioteki Jakuba Henryka Flemminga”, Barok. Historia–Literatura–Sztuka 21, nr 1 (2014): 117–131.
  Google Scholar

Rice, Albert R. The Clarinet in the Classical Period. Oxford: Oxford University Press, 2003.
  Google Scholar

Ryszka-Komarnicka, Anna. „Nowe źródła do badań nad włoskim repertuarem oratoryjnym II połowy XVIII wieku z Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Muzyka 46, nr 1 (2001): 85–102.
  Google Scholar

Vogel, Benjamin. „Do dziejów tradycji muzycznych w Podhorcach”. Polski Rocznik Muzykologiczny 13 (2015): 99–124.
  Google Scholar

Waliszewski, Kazimierz. Korespondencja Księcia K.St. Radziwiłła wojewody wileńskiego «PK» 1762–1790, ze zbiorów familijnych wydał Kazimierz Waliszewski. Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1888.
  Google Scholar

Żórawska-Witkowska, Alina. Muzyka na dworze i w teatrze Stanisława Augusta. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie, 1995.
  Google Scholar

Żórawska-Witkowska, Alina. „Kapela Antoniego Tyzenhauza w Grodnie”. Muzyka 22, nr 2 (1977): 3–35.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-30

Cited By / Share

Bieńkowska, I. (2024). Nowe źródła dotyczące muzykaliów w zbiorach magnackich II połowy XVIII wieku. Muzyka, 69(4), 105–135. https://doi.org/10.36744/m.3877

Autorzy

Irena Bieńkowska 

Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-7375-8715

Statystyki

Abstract views: 41
PDF downloads: 34


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Irena Bieńkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.