Nowe źródła dotyczące muzykaliów w zbiorach magnackich II połowy XVIII wieku
Abstrakt
W zbiorach Archiwum Głównego Akt Dawnych w Warszawie zachowały się dwa dokumenty z końca lat siedemdziesiątych–początku osiemdziesiątych XVIII w.: wykaz muzykaliów z dworu Karola Stanisława Radziwiłła „Panie Kochanku” w Nieświeżu, który zakupił około 1778 r. kapelmistrz księcia – Johann Nicolaus Scholl, oraz spis nut przygotowanych dla dworu Izabeli i Ignacego Potockich w Kurowie, Klementowicach i Warszawie, zakupionych przez kompozytora i późniejszego królewskiego kapelmistrza Pietra Persichiniego.
Instytucje finansujące
Bibliografia
Baird, Olga. „«To Madame Zernitz, née Deeling, in Warsaw, with particular respect and friendship»”. The Musical Times 158 (spring 2017): 93–102.
Google Scholar
Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. T. 1–2. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich, 1925.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. Pałac w Teofilpolu w świetle inwentarzy XIX-wiecznych. Kraków: Wydawnictwo Attyka, 2016.
Google Scholar
Biegański, Krzysztof. Biblioteka muzyczna zamku w Łańcucie. Katalog. Łańcut: Muzeum-Zamek w Łańcucie, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968.
Google Scholar
Bieńkowska, Irena. „Mecenat muzyczny Radziwiłłów w XVIII wieku – od Karola Stanisława do Karola Stanisława «Panie Kochanku» Radziwiłła”. Rocznik Lituanistyczny 1 (2015): 171–183.
DOI: https://doi.org/10.12775/RL.2016.06
Google Scholar
Bieńkowska, Irena. Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323521761
Google Scholar
Bieńkowska, Irena. „Libretta dzieł wokalnych w zbiorach biblioteki ordynackiej Radziwiłłów w Nieświeżu z połowy XVIII wieku”. Bibliotheca Nostra 9, nr 3 (2013): 38–50.
Google Scholar
Bieńkowska, Irena. „Osiemnastowieczna twórczość instrumentalna z dawnej kolekcji muzykaliów w Podhorcach”. Barok. Historia–Literatura–Sztuka 26, nr 51 (2019): 165–184.
Google Scholar
Bieńkowska, Irena. „Inwentarz muzykaliów sanguszkowskich z II połowy XVIII wieku”. Muzyka 62, nr 1 (2017): 47–87.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2892
Google Scholar
Bieńkowska, Irena. „Inwentarz muzykaliów kapeli nadwornej Roberta Brzostowskiego w Mosarzu z końca XVIII wieku”. W: Długi wiek XIX w muzyce, red. Małgorzata Sułek, Ewa Bogula, Grzegorz Zieziula. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2024 (w druku).
Google Scholar
Bieńkowska, Irena, red. Sonaty Francesca Marii Cattaneo (1697–1758) oraz finali i duetto z rękopisu tarnowskiego (PL-TA 23). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2018 (= Musica Revelata, M/1).
Google Scholar
Brookshire, Bradley. „Chopin and the Legacy of Carl Philipp Emanuel Bach”. W: Bach and Chopin. Baroque Traditions in the Music of the Romantics, red. Szymon Paczkowski, 231–264. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2019.
Google Scholar
Ciechanowiecki, Andrzej. Michał Kazimierz Ogiński und sein Musenhof zu Słonim. Köln–Graz: Böhlau Verlag, 1961.
Google Scholar
Cucuel, Georges. Études sur un orchestre au XVIIIe siècle. L’instrumentation chez les symphonistes de la Pouplinière. Œuvres musicales de Gossec, Schenker et Gaspard Procksch, Paris: Librairie Fischbacher, 1913.
Google Scholar
Kowalczyk, Małgorzata Ewa. Zagraniczne podróże Polek w epoce oświecenia. Łomianki: Wydawnictwo LTW, 2019.
Google Scholar
Maciejewski, Tadeusz. „Z przeszłości muzycznej Łowicza”. Muzyka 18, nr 3 (1973): 91–109.
Google Scholar
Michalski, Jerzy. „Wokół powrotu Karola Radziwiłła z emigracji pobarskiej”. Kwartalnik Historyczny 106, nr 4 (1999): 21–72.
Google Scholar
Nicolussi-Prohászka, Hermine, Allan Badley. „Hofman, Leopold”. W: Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13174, dostęp 20 VII 2024.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13174
Google Scholar
Nìkalaeŭ, Mikalaj. „Èkzemplary radzivilauskaj Biblii 1563 r. u pecârburgskih shoviščah”. W: Badania księgozbiorów Radziwiłłów, red. Zoja Jaroszewicz-Pieresławcew, 95–100. Warszawa: Wojciech Wójcicki, 1995.
Google Scholar
Paczkowski, Szymon. „Z dziejów muzycznej biblioteki Jakuba Henryka Flemminga”, Barok. Historia–Literatura–Sztuka 21, nr 1 (2014): 117–131.
Google Scholar
Rice, Albert R. The Clarinet in the Classical Period. Oxford: Oxford University Press, 2003.
Google Scholar
Ryszka-Komarnicka, Anna. „Nowe źródła do badań nad włoskim repertuarem oratoryjnym II połowy XVIII wieku z Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Muzyka 46, nr 1 (2001): 85–102.
Google Scholar
Vogel, Benjamin. „Do dziejów tradycji muzycznych w Podhorcach”. Polski Rocznik Muzykologiczny 13 (2015): 99–124.
Google Scholar
Waliszewski, Kazimierz. Korespondencja Księcia K.St. Radziwiłła wojewody wileńskiego «PK» 1762–1790, ze zbiorów familijnych wydał Kazimierz Waliszewski. Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1888.
Google Scholar
Żórawska-Witkowska, Alina. Muzyka na dworze i w teatrze Stanisława Augusta. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie, 1995.
Google Scholar
Żórawska-Witkowska, Alina. „Kapela Antoniego Tyzenhauza w Grodnie”. Muzyka 22, nr 2 (1977): 3–35.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 41PDF downloads: 34
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Irena Bieńkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Irena Bieńkowska, „Talenta przyjemne” Izabeli Marii z Lubomirskich Sanguszkowej (1808–1890) , Muzyka: Tom 67 Nr 1 (2022)
- Irena Bieńkowska, Opera „Filozof zmieniony” Michała Kazimierza Ogińskiego w świetle nowych badań , Muzyka: Tom 68 Nr 2 (2023)
- Irena Bieńkowska, „Żądny wieńca Apollona”. Michał Kazimierz Ogiński jako muzyk w latach 1748–1761 , Muzyka: Tom 68 Nr 3 (2023)
- Irena Bieńkowska, Nieznane przekazy sonat fletowych Johanna Philippa Kirnbergera w kolekcji muzykaliów z Podhorców , Muzyka: Tom 66 Nr 3 (2021)
- Irena Bieńkowska, Inwentarz muzykaliów sanguszkowskich z II połowy XVIII wieku , Muzyka: Tom 62 Nr 1 (2017)