Style wykonawcze w polskim śpiewie tradycyjnym – próba typologii subiektywnej

Weronika Grozdew-Kołacińska


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2162-4854

Abstrakt

Artykuł podnosi problem typologii wykonawczych stylów wokalnych w polskiej muzyce tradycyjnej. Jest to pierwsza tego typu próba na gruncie etnomuzykologii polskiej. Głównym kryterium zastosowanym w badaniach jest subiektywna percepcja wrażeniowa oparta na analizie audytywnej. Pozostałe kryteria odnoszą się do czynników formalnych, morfologicznych i strukturalnych śpiewu jako czynności muzycznej – zarazem zdarzeniowej i procesualnej, jego cech ontologicznych oraz uwzględniają determinanty zewnętrzne – jak czas i miejsce wykonania, sytuację nagrania (konteksty), warunki psycho-fizjologiczne. Wyodrębnienie i zdefiniowanie stylów zostało dokonane na podstawie prezentacji indywidualnych śpiewaków, których nagrania znajdują się w zasobach archiwalnych Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, a także w odniesieniu do własnych doświadczeń autorki w praktykowaniu śpiewu tradycyjnego. Wyłoniono pięć głównych stylów śpiewu: dawny, klasyczny, prosty, ornamentalny, sentymentalny. Jednym z najistotniejszych elementów badań było zastosowanie określeń nawiązujących do metody semantycznego opisu barwy głosu – wykorzystano określenia, którymi posługiwali się wcześniejsi badacze i zbieracze pieśni ludowych, a także te, które zostały zebrane w toku eksperymentu psychoakustycznego, dotyczącego badań nad barwą głosu śpiewaczek kurpiowskich, prowadzonego przez autorkę we współpracy z Katedrą Akustyki Muzycznej UMFC. W artykule podjęto również refleksję nad stylem wykonawczym jako kategorią poznawczą i kulturową, w odniesieniu do problematyki indywidualności i kanoniczności w tradycyjnej kulturze wokalnej, oraz zwrócono uwagę na kategorię naturalności i jej rolę w kształtowaniu różnych poziomów dyskursu o tradycyjnym wykonawstwie wokalnym.     


Słowa kluczowe:

polska muzyka tradycyjna, style śpiewu, styl dawny, styl klasyczny, styl prosty, styl ornamentalny, styl sentymentalny

Abraham, Otto, Erich M. von Hornbostel. „Suggested Methods for the Transcription of Exotic Music”. Ethnomusicology 38, nr 3 (1994): 425–456.
DOI: https://doi.org/10.2307/852110   Google Scholar

Abraham, Otto, Erich M. von Hornbostel. „Vorschläge für die Transkription exotischer Melodien”, przekł. George i Eve List. Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft 11, nr 1 (1909–1910): 1–25.
  Google Scholar

Adamowski, Jan. Śpiewanejki moje… Najwybitniejsi śpiewacy ludowi Lubelszczyzny i ich repertuar. Cz. 1. Lublin: Oficyna Wydawnica Wojewódzkiego Domu Kultury w Lublinie, 2003.
  Google Scholar

Ambrazevičius, Rytis. „Formant Technique in Traditional Singing”. W: Ritual and Music: Papers Presented at the International Ethnomusicologist Conference Held in Vilnius, Lithuania, December 11–12, 1997, red. Rimantas Astrauskas, http://ambrazevicius.lmta.lt/pdf/formant_technique.pdf, dostęp 20 VI 2021.
  Google Scholar

Arystoksenos z Tarentu. Harmonika, przekł., wstęp i komentarz Anna Maciejewska. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
  Google Scholar

Arystoteles. Zagadnienia przyrodnicze, przekł., wstęp i komentarz Leopold Regner. Warszawa: PWN, 1980.
  Google Scholar

Bartók, Béla. „Hungarian Peasant Music”. W: Béla Bartók Essays, red. Benjamin Suchoff, 304–315. London: Faber & Faber, 1976.
  Google Scholar

Bartók, Béla. „The Folklor of Instruments and their Music in Eastern Europe”. W: Béla Bartók Essays, red. Benjamin Suchoff, 239–284. London: Faber & Faber, 1976.
  Google Scholar

Bartók, Béla. „The Melodies of the Hungarian Soldiers’ Song”. W: Béla Bartók Essays, red. Benjamin Suchoff, 50–57. London: Faber & Faber, 1976.
  Google Scholar

Bartók, Béla. „Why and How Do We Collect Folk Music”. W: Béla Bartók Essays, red. Benjamin Suchoff, 9–24. London: Faber & Faber, 1976.
  Google Scholar

Bartók, Béla, Albert B. Lord. Serbo-Croatian Folk Songs. New York: Columbia University Press, 1951.
DOI: https://doi.org/10.7312/bart92758   Google Scholar

Bielawski, Ludwik. „Słowiańskie pieśni żniwne w kategoriach wrażeniowych”. W: Drogi i bezdroża muzykologii polskiej, red. Alicja Trojanowicz, 89–96. Wrocław etc.: Ossolineum, 1986.
  Google Scholar

Bielawski, Ludwik. Czas w muzyce i kulturze. Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 2015.
  Google Scholar

Blacking, John. „The Value of Music in Human Experience”. Yearbook of International Folk Music Council 1 (1969): 33–71.
DOI: https://doi.org/10.2307/767634   Google Scholar

Blacking, John. How Musical is Man? Seattle: University of Washington Press, 1973.
  Google Scholar

Blacking, John. „Some Problems of Theory and Method in the Study of Musical Change”. Yearbook of International Folk Music Council 9 (1977): 1–26.
DOI: https://doi.org/10.2307/767289   Google Scholar

Bystroń, Jan Stanisław. Pieśni ludu polskiego. Kraków: Księgarnia Geograficzna Orbis, 1924.
  Google Scholar

Czekanowska, Anna. „The Concept of Style and Folk Music: Guido Adler’s Approach and the Balkan Music”. W: Pathways of Ethnomusicology, red. Piotr Dahlig, 157–163. Warszawa: Instytut Muzykologii UW, Towarzystwo Naukowe Warszawskie, 2000.
  Google Scholar

Czekanowska, Anna. „Golos, «golos» i ritual. Principy struktury”. W: Pathways of Ethnomusicology, red. Piotr Dahlig, 25–29. Warszawa: Instytut Muzykologii UW, Towarzystwo Naukowe Warszawskie, 2000.
  Google Scholar

Czekanowska, Anna. „Kultura tradycyjna dziś: czynnik stymulacji czy wspomnienie przeszłości? Z badań nad kultura muzyczną Polski północno-wschodniej”. Muzyka 46, nr 3 (2001): 5–14.
  Google Scholar

Dadak-Kozicka, Katarzyna. „Z doświadczeń nad analizą i kształtowaniem programu badawczego słowiańskich pieśni żniwnych”. Muzyka 19, nr 3 (1974): 12–19.
  Google Scholar

Dadak-Kozicka, Katarzyna. Słowiańskie pieśni żniwne. Próba typologii muzycznej. Dysertacja doktorska, Instytut Sztuki PAN , 1978.
  Google Scholar

Dadak-Kozicka, Katarzyna. Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki. Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 1996.
  Google Scholar

Dahlig, Piotr. Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 1993.
  Google Scholar

Dahlig, Piotr. „Stanisław Brzozowy (1901–1983) jako klasyk wśród śpiewaków ludowych”. Przegląd Muzykologiczny 3 (2003): 5–22.
  Google Scholar

Dahlig, Piotr. „O wartościowaniu i prognozowaniu tradycji muzycznych”. W: Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła – wartości – ochrona, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, 173–179. Lublin–Warszawa: Wydawnictwo UMCS, 2013.
  Google Scholar

Dahlig, Piotr. „Czy żywą muzykę można oddać w druku? Zbiory muzyczne Oskara Kolberga”. Muzyka 59, nr 3 (2014): 7–22.
  Google Scholar

Dolar, Mladen. A Voice and Nothing More. Cambridge MA: The MIT Press, 2006.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7137.001.0001   Google Scholar

Feld, Steven, Aaron A. Fox, Thomas Porcello, David Samuels. „Vocal Anthropology: From the Music of Language to the Language of Song”. W: A Companion to Linguistic Anthropology, red. Alessandro Duranti, 321–345. Malden: Blackwell Publishing, 2004.
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470996522.ch14   Google Scholar

Getka, Joanna, „Znaczenie poczajowskich druków o charakterze religijnym dla poznania żywego języka ruskojęzycznej społeczności unickiej dawnej Rzeczypospolitej”. Zeszyty Cyrylo- Metodiańskie 8 (2019): 7–18.
DOI: https://doi.org/10.17951/zcm.2019.8.7-18   Google Scholar

Grochowska, Ewa. „Koło czasu – kilka uwag o pracy nad śpiewem tradycyjnym oraz przekazem kompetencji muzycznych i kulturowych”. W: Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie, red. Weronika Grozdew-Kołacińska, Bartłomiej Drozd, 65–74. Lublin: Warsztaty Kultury w Lublinie, 2017.
  Google Scholar

Grozdew-Kołacińska, Weronika. „Audytywna analiza brzmienia oraz «solfeż barwy» w badaniach etnomuzykologicznych nad polskim śpiewem tradycyjnym”. Muzyka 59, nr 3 (2014): 151–174.
  Google Scholar

Grozdew-Kołacińska, Weronika. „Barwa głosu jako kryterium konstruowania koncepcji stylu – do badań nad ludowym śpiewem tradycyjnym w Polsce”. W: Etnomuzykologia na przełomie tysiącleci: historia, teoria, metodologia / Etnomuzykolohiya na zlami tycyacholit’: istoriya, teoriya, metodolohiya, red. Zbigniew J. Przerembski, 31–44. Wrocław–Lwów: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015.
  Google Scholar

Grozdew-Kołacińska, Weronika. „Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych – tradycja i nowoczesność – cele, adresaci, formuła”. W: Festiwale, konkursy, przeglądy a ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego, red. Anna Weronika Brzezińska, Katarzyna Smyk, 235–243. Lublin–Wrocław–Warszawa: Wydawnictwo UMCS, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2019.
  Google Scholar

Grozdew-Kołacińska, Weronika. „Tożsamość głosu – współczesne interpretacje kategorii «klasyczności» w śpiewie tradycyjnym”. Polski Rocznik Muzykologiczny 17 (2019): 149–163.
  Google Scholar

Helman, Zofia. „Pojęcie stylu a muzyka XX wieku”. Polski Rocznik Muzykologiczny 5 (2006): 11–20.
  Google Scholar

Henrich, Nathalie, Mara Kiek, John Smith, Joe Wolfe. „Resonance Strategies Used in Bulgarian Women’s Singing Style: A Pilot Study”, Logopedics Phoniatrics Vocology 32, nr 4 (2007): 171–177, online https://www.researchgate.net/publication/5856866_Resonance_strategies_used_in_Bulgarian_women’s_singing_style_A_pilot_study, dostęp 20 VI 2021.
DOI: https://doi.org/10.1080/14015430600891504   Google Scholar

Henrich, Nathalie, Pascal Bezard, Robert Expert, Maëva Garnier, Christian Guerin, Claire Pillot, Sophie Quattrocchi, Bernard Roubeau, Boris Terk. „Towards a Common Terminology to Describe Voice Quality in Western Lyrical Singing: Contribution of a Multidisciplinary Research Group”. Journal of Interdisciplinary Music Studies 2 (2008): 71–93.
  Google Scholar

Ihde, Don. Listening and Voice: Phenomenologies of Sound. Albany: State University of New York Press, 2007.
  Google Scholar

Jackowski, Jacek. „Współczesne metody zabezpieczania, opracowania naukowego, udostępniania i rozwoju Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN ”, Muzyka 49, nr 3 (2014): 71–114.
  Google Scholar

Jackowski, Jacek. Zachować dawne nagrania. Zarys historii dokumentacji fonograficznej i filmowej polskich tradycji muzycznych i tanecznych. Cz. 1, Przełom XIX i XX w. – do drugiej wojny światowej.). Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 2014.
  Google Scholar

Jovanović, Jelena. „Żywy głos/vive voix/živi glas i polsko-serbska wymiana doświadczeń w praktykach śpiewaczych naszych czasów”. W: Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie, red. Weronika Grozdew-Kołacińska, Bartłomiej Drozd, 27–40. Lublin: Warsztaty Kultury w Lublinie, 2017.
  Google Scholar

Kamieński, Łucjan. Pieśni ludu pomorskiego. T. 1: Pieśni z Kaszub południowych. Toruń–Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Bałtyckiego, Kasa im. Mianowskiego – Instytut Popierania Nauki, 1936.
  Google Scholar

Kierkegaard, Soren. Stadia erotyki bezpośredniej, czyli erotyka muzyczna. W: Albo–albo, przekł. Antoni Buchner, opr. Jarosław Iwaszkiewicz. Warszawa: PWN, 1976.
  Google Scholar

Kirkov Bożena, Tomasz P. Zieliński. „Formant Analysis of Traditional Bulgarian Singing from Rhodope Region”. W: SPA 2019 Signal Processing: Algorithms, Architectures, Arrangements, and Applications: Conference Proceedings, Poznań, 18th–20st September 2019, 148–152. Poznań: Instytut Inżynierów Elektryków i Elektroników, 2019.
DOI: https://doi.org/10.23919/SPA.2019.8936714   Google Scholar

Kodály, Zoltán. A magyar népzene. Budapest: Kiralyi Magyar Egyetemi Nyomda, 1937.
  Google Scholar

Kolberg, Oskar. „O głosie, instrumentach i wykonywaniu muzyki”. W: Pisma muzyczne, red. Elżbieta Miller, Danuta Pawlak. Wrocław–Poznań–Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1975 (= DWOK 61, cz. I).
  Google Scholar

Kolberg, Oskar. Pieśni ludu polskiego, red. Józef Gajek, Marian Sobieski. Wrocław–Poznań– –Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1961 (= DWOK 1).
  Google Scholar

Kolberg, Oskar. Tatry i Pogórze II, red. Elżbieta Miller. Wrocław–Poznań–Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1968 (= DWOK 45).
  Google Scholar

Kotoński, Włodzimierz. Góralski i zbójnicki: tańce górali podhalańskich. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1956.
  Google Scholar

Krupowies, Maria. Polskie pieśni ludowe na Litwie. Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 2000.
  Google Scholar

Linklater, Kristin. Freeing the Natural Voice. Imagery and Art in the Practice of Voice and Language. Hollywood: Drama Publishers/Quite Specific Media, 2006.
  Google Scholar

Lipczak, Aleksandra. Lajla znaczy noc. Kraków: Karakter, 2020.
  Google Scholar

Lomax, Alan. „Folk Song Style”, American Anthropologist 61, nr 6 (1959): 927–954.
DOI: https://doi.org/10.1525/aa.1959.61.6.02a00030   Google Scholar

Lomax, Alan. Folk Song Style and Culture. Washington: American Association for the Advancement of Science 1968.
  Google Scholar

Mamińska-Domagalska, Monika. „Wybrane elementy z analizy zjawiska kultury tradycyjnej i folkloryzmu w dzisiejszej Polsce”. W: Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie, red. Weronika Grozdew-Kołacińska, Bartłomiej Drozd, 75–78. Lublin: Warsztaty Kultury w Lublinie, 2017.
  Google Scholar

Metfessel, Milton. Phonophotography in Folk Music: American Negro Songs in New Notation. Chapel Hill: University of North Carolina, 1928.
  Google Scholar

Meyer, Leonard B. Style and Music: Theory, History, and Ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1997.
  Google Scholar

Michalik, Joanna. Filozofia i głos. Kraków: Nomos, 2010.
  Google Scholar

Miśkiewicz, Andrzej. Solfeż barwy II: program przedmiotu oraz szczegółowy opis ćwiczeń przeznaczonych dla studentów II roku Wydziału Reżyserii Dźwięku. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, 1991.
  Google Scholar

Moszyński, Kazimierz. Kultura ludowa Słowian. Cz. 2, Kultura duchowa. T. 2. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1939.
  Google Scholar

Muszkalska, Bożena. Tradycyjna wielogłosowość wokalna w kulturach basenu Morza Śródziemnego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM , 1999.
  Google Scholar

Nettl, Bruno. „Nigdy nie słyszałem, żeby koń śpiewał”, Muzyka 46, nr 3 (2001): 81–94.
  Google Scholar

Przerembski, Zbigniew J. Style i formy melodyczne polskich pieśni ludowych. Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 1994.
  Google Scholar

Przerembski, Zbigniew J. „Problematyka transkrypcji muzyki ludowej w polskich badaniach etnomuzykologicznych”. Etnomuzyka 25, nr 6 (2010): 32–68.
  Google Scholar

Rajeczky, Benjamin. „Old and New Singing Styles in Hungarian Folk Song”. Journal of the International Folk Music Council 12 (1960): 56–61.
DOI: https://doi.org/10.2307/835433   Google Scholar

Ranković, Sanja. „Pedagogika śpiewu tradycyjnego w Serbii: przykłady z osobistego doświadczenia w edukacji formalnej”. W: Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie, red. Weronika Grozdew-Kołacińska, Bartłomiej Drozd, 14–26. Lublin: Warsztaty Kultury w Lublinie, 2017.
  Google Scholar

Rogala, Tomira, Tomasz Łętowski. „Określanie barwy dźwięku przez różne grupy zawodowe muzyków i niemuzyków”. W: Pulchritudo delectans. Korespondencja na styku sztuk, red. Krzysztof Klauza, Joanna Cieślik-Klauza, 331–348. Białystok: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 2017.
  Google Scholar

Rokosz, Tomasz. Od folkloru do folku. Metamorfozy pieśni tradycyjnych we współczesnej kulturze. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, 2009.
  Google Scholar

Sachs, Curt. The Wellsprings of Music, red. Jaap Kunst. The Hague: Springer, 1962.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-015-1059-2   Google Scholar

Sadolin, Cathrine. Complete Vocal Technique. Kobenhavn: Shout Publishing, 2000.
  Google Scholar

Schaeffer, Pierre. „Akuzmatyka”. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Christoph Cox, Daniel Warner, 106–122. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010.
  Google Scholar

Schäfers, Marlene. „Voice”. W: The Cambridge Encyclopedia of Anthropology, red. Felix Stein, Sian Lazar, Matei Candea, Hildegard Diemberger, Joel Robbins, Andrew Sanchez, Rupert Stasch, https://www.anthroencyclopedia.com/entry/voice, dostęp 20 VI 2021.
  Google Scholar

Seeger, Charles. „Singing Style”. Western Folklore 17, nr 1 (1958): 3–11.
DOI: https://doi.org/10.2307/1497248   Google Scholar

Skierkowski, Władysław. Puszcza kurpiowska w pieśni. T. 2, red. Henryk Gadomski. Ostrołęka: Związek Kurpiów, 2000.
  Google Scholar

Sobieska, Jadwiga. Polski folklor muzyczny, red. Piotr Dahlig, wyd. III rozszerzone. Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej, 2006.
  Google Scholar

Sobiescy, Jadwiga i Marian. „Instrukcja w sprawie zbierania polskiej pieśni i muzyki ludowej”. Muzyka 1, nr 2 (1950): 30–49.
  Google Scholar

Stark, James. Bel canto: A History of Vocal Pedagogy. Toronto: University of Toronto Press, 2003.
  Google Scholar

Stęszewski, Jan. Problematyka historyczna pieśni kurpiowskich. Dysertacja doktorska, Instytut Sztuki PAN , 1965.
  Google Scholar

Stęszewski, Jan. „Z zagadnień teorii i metod polskich badań folkloru (sytuacje i tendencje w okresie po 1945 r.)”. Muzyka 15, nr 2 (1970): 11–26.
  Google Scholar

Szadura, Joanna. „Przyśpiewka ludowa – cechy konstytutywne gatunku”. Język a Kultura 23 (2012): 383–395.
  Google Scholar

Szymańska, Janina. „Wykonawcy ludowi. Postawy wobec folkloru”. W: Słowo śpiewane. Interpretacja tekstów folklorystycznych, red. Krystyna Lesień-Płachecka, 138–153. Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2001.
  Google Scholar

Tarasiewicz, Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków: Universitas, 2006.
  Google Scholar

The Sound Studies Reader, Red. Jonathan Sterne. New York: Routledge, 2012.
  Google Scholar

Wallmark, Zachary, Roger A. Kendall. „Describing Sound: The Cognitive Linguistics of Timbre”. W: The Oxford Handbook of Timbre, red. Emily Dolan, Alexander Rehding. New York: Oxford University Press, 2018, https://www.researchgate.net/publication/326901589_Describing_sound_The_cognitive_linguistics_of_timbre, dostęp 20 VI 2021.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190637224.013.14   Google Scholar

Welsch, Wolfgang. „Na drodze do kultury słyszenia?”. W: Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”, red. Eugeniusz Wilk, 56–74. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-01-12

Cited By / Share

Grozdew-Kołacińska, W. (2022). Style wykonawcze w polskim śpiewie tradycyjnym – próba typologii subiektywnej. Muzyka, 66(4), 3–36. https://doi.org/10.36744/m.1066

Autorzy

Weronika Grozdew-Kołacińska 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2162-4854

Statystyki

Abstract views: 930
PDF downloads: 451


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Weronika Grozdew-Kołacińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Do zeszytu 3/2022 włącznie artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.