From Theatre Anthropology to Forest Anthropology: Approaching Teatr Węgajty as an Anthropological Theatre

peer-reviewed article

Magdalena Hasiuk

mahas@go2.pl
Institute of Arts, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-2736-5256

Abstract

The reference to the anthropological perspective in theatre research and the descriptions and definitions of the Węgajty Theatre as an anthropological theatre became the starting point for presenting one of the possible approaches to the company’s work. From the concepts of the social anthropologist Tim Ingold, who has studied the relationship between humans and the environment since the 1990s, three aspects were chosen: “environment,” “landscape,” and “education,” which are particularly important to Erdmute and Wacław Sobaszek. The article is organized around Ingold’s observations concerning “being along the paths,” development taking place “along the lines” of relationships, the environment as “a zone of entanglement,” and education which involves “leading novices out” into the world. Searching for a framework for the activity of the Węgajty Theatre, the author draws on the notion of modal anthropology, formulated by François Laplantine in 2005. The founders of the Węgajty Theatre are presented as creators of a new theatre tradition characterized by the perception of theatre as a bio-social process. And since their theatre-within-a-forest today encompasses a network of activities that can be presented as the image of a theatre-forest, it seems justified to turn from theatre anthropology to forest anthropology.


Keywords:

Węgajty Theatre, Other Theatre School, theatre anthropology, ecology

Barba, Eugenio. „Antropologia teatru: Krok dalej”. Tłumaczenie Piotr Szymanowski. Dialog, nr 4 (1982): 81–94.
  Google Scholar

Barba, Eugenio. „Antropologia teatru: Pierwsze hipotezy”. Tłumaczenie Maria Berwid-Osińska. Dialog, nr 1 (1981): 94–100.
  Google Scholar

Barba, Eugenio, „ISTA, International School of Theatre Anthropology”. W: Anatomie de l’acteur: Un dictionnaire d’anthropologie théâtrale. Traduit par Eliane Deschamps-Pria. Holstebro: International School of Theatre Anthropology, 1985.
  Google Scholar

Barba, Eugenio. „Traditions and the Founders of Tradition”. New Theatre Quarterly, no. 38 (1994): 197–198.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0266464X00008721   Google Scholar

Barba, Eugenio, i Nicola Savarese. „ISTA: Międzynarodowa Szkoła Antropologii Teatru”. Tłumaczenie Grzegorz Ziółkowski. W: Sekretna sztuka aktora: Słownik antropologii teatru, 5. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2005.
  Google Scholar

Biernat, Justyna. „The Landscape of Węgajty Theatre”. Theatre Research International 46, no. 3 (2021): 303–321. https://doi.org/10.1017/S0307883321000286.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0307883321000286   Google Scholar

Borowska, Magdalena. „Pro-wspólnotowy potencjał afektywnego działania sztuki”. W: Na styku: Performanse naturo-kulturowe w strefach kontaktu i konfliktu, redakcja Ewa Bal et al., 173–191. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2022.
  Google Scholar

Brzeziński, Daniel, i David Sypniewski. „Węgajty: Przewodnik antropologiczny”. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, nr 1/2 (2022): 377–385.
  Google Scholar

Buarque de Holanda, Sérgio. Racines du Brésil. Traduit par Marlyse Meyer. Paris: Gallimard, 2011.
  Google Scholar

Darwin, Karol. O powstawaniu gatunków. Tłumaczenie Szymon Dickstein i Józef Nusbaum, opracowanie Joanna Popiołek i Małgorzata Yamazaki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.
  Google Scholar

Descola, Philippe, et Tim Ingold. Être au monde: Quelle expérience commune? Traduit par Benjamin Fau. Lyon: Presses universitaires de Lyon, 2014.
  Google Scholar

Flaszen, Ludwik. „Kilka kluczy do laboratoriów, studiów i instytutów”. Dialog, nr 7 (1998): 108–117.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. „Antropologia teatralna”. W: Teksty zebrane, redakcja Agata Adamiecka- Sitek et al. 916–921. Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2012.
  Google Scholar

Haraway, Donna. „Manifest gatunków stowarzyszonych”. Tłumaczenie Joanna Bednarek. W: Teorie wywrotowe: Antologia przekładów, redakcja Agnieszka Gajewska, 241–260. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2012.
  Google Scholar

Haraway, Donna. „Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective”. Feminist Studies, no. 3 (1988): 575–599.
DOI: https://doi.org/10.2307/3178066   Google Scholar

Haraway, Donna. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q   Google Scholar

Hastrup, Kirsten. Droga do antropologii: Między doświadczeniem a teorią. Tłumaczenie Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
  Google Scholar

Ingold, Tim. „«Człowieczyć» to czasownik”. Tłumaczenie Ewa Klekot. W: Colloquia Anthropologica: Problemy współczesnej antropologii społecznej, redakcja Michał Buchowski i Arkadiusz Bentkowski, 527–544. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2014.
  Google Scholar

Ingold, Tim. „Ensembles of Biosocial Relations”. W: Biosocial Becomings: Integrating Social and Biological Anthropology, edited by Tim Ingold and Gísali Pálsson, 22–41. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139198394.003   Google Scholar

Ingold, Tim. Marcher avec les dragons. Traduit par Pierre Madelin. Bruxelles: Zones sensibles, 2013.
  Google Scholar

Ingold, Tim. The Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. New York: Routledge, 2002.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203466025   Google Scholar

Ingold, Tim. Splatać otwarty świat: Architektura, antropologia, design. Tłumaczenie Dorota Wąsik. Kraków: Instytut Architektury, 2018.
  Google Scholar

Jasińska, Magdalena. „Teatr Wiejski Węgajty jako teatr antropologiczny”. W: Polski teatr alternatywny po 1989 roku z perspektywy Akademickich/Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra, redakcja Artur Duda et al. 219–235. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.
  Google Scholar

Konczal, Agata Agnieszka. Antropologia lasu: Leśnicy a percepcja i kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, 2017.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.7477   Google Scholar

Kułakowska, Katarzyna, i Miłka Majczyno. „To jest dla mnie świecka modlitwa. Rozmowa z Miłką Majczyno”. W: Polifonia: Rzecz o pracy twórczej Teatru Węgajty, redakcja Katarzyna Kułakowska, 27–32. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2023.
  Google Scholar

Laplantine, François. Le social et le sensible: Introduction à une anthropologie modale. Paris: Téraèdre, 2018.
  Google Scholar

Lowenhaupt Tsing, Anna. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400873548   Google Scholar

Lowenhaupt Tsing, Anna. „Sztuki uważności”. Tłumaczenie Przemysław Czapliński. Teksty Drugie, nr 1 (2020): 204–214. https://doi.org/10.18318/td.2020.1.11.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2020.1.11   Google Scholar

Lussault, Michel. „Ouverture”. W: Descola et Ingold, Être au monde, 7–23.
  Google Scholar

Łubieński, Tomasz. „Wspólne ścieżki”. Więź, nr 1 (1995): 186–188.
  Google Scholar

Matusiak, Dariusz, i Erdmute Sobaszek. „Na ścieżkach tradycji: Z Erdmute Sobaszek rozmawia Dariusz Matusiak”. Dzikie Życie, nr 7/8 (2001): 12.
  Google Scholar

Paprocka, Kamila. „Piony i poziomy: Rozmowa z Erdmute Sobaszek”. Scena, nr 3 (2011): 8.
  Google Scholar

Pavis, Patrice. Dictionnaire de la performance et du théâtre contemporain. Paris: Armand Colin, 2018.
DOI: https://doi.org/10.3917/arco.pavis.2018.01   Google Scholar

Pavis, Patrice. Słownik terminów teatralnych. Tłumaczenie, opracowanie i uzupełnienia Sławomir Świontek. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1998.
  Google Scholar

Pradier, Jean-Marie. Ciało widowiskowe: Etnoscenologia sztuk widowiskowych. Tłumaczenie Kinga Bierwiaczonek. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2012.
  Google Scholar

Pradier, Jean-Marie. „Ethnoscénologie, manifeste”. Théâtre/Public, no. 123 (1995): 46–48.
  Google Scholar

Schechner, Richard. Between Theater and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1985.
DOI: https://doi.org/10.9783/9780812200928   Google Scholar

Sobaszek, Wacław. „Czy mógłby?”. Performer, nr 22 (2021). https://grotowski.net/performer/performer-22/czy-moglby.
  Google Scholar

Sobaszek, Wacław. „Przedsięwzięcie Ośrodka Teatralnego Węgajty”. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, nr 3/4 (1991): 69–70.
  Google Scholar

Sobaszek, Wacław. Spiski życiowe: Dziennik węgajcki 1982–2020. Węgajty: Stowarzyszenie Węgajty, 2020.
  Google Scholar

Turner, Victor. The Anthropology of Performance. New York: PAJ Publications, 1988.
  Google Scholar

Turner, Victor. Od rytuału do teatru: Powaga zabawy. Tłumaczenie Jacek Dziekan i Małgorzata Dziekan. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 2005.
  Google Scholar


Published
2024-06-20

Cited by

Hasiuk, M. (2024) “From Theatre Anthropology to Forest Anthropology: Approaching Teatr Węgajty as an Anthropological Theatre”, Pamiętnik Teatralny, 73(2), pp. 137–162. doi: 10.36744/pt.1552.

Authors

Magdalena Hasiuk 
mahas@go2.pl
Institute of Arts, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0003-2736-5256

Magdalena Hasiuk - Assistant Professor in the Department of Theatre History and Theory at the Art Institute of the Polish Academy of Sciences. From 2018 to 2024, she conducted collaborative research on the Węgajty Theatre. Her research interests include the history of drama and theatre in the perspective of cultural anthropology, socially engaged theatre (with a particular focus on theatre work carried out in prisons and the theatrical work of artists with disabilities) and theatre laboratories of the 20th century.



Statistics

Abstract views: 30
PDF downloads: 21


License

Copyright (c) 2024 Magdalena Hasiuk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.