Rodzinna tradycja muzyczna – o synach Wacława Raszka

Recenzowany

Jolanta Bujas-Poniatowska


Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0133-645X

Abstrakt

Artykuł prezentuje zachowane szczątkowo informacje dotyczące dwóch synów kompozytora i muzyka Wacława Raszka (1764–1837). Starszy, Ludwik Wacław (1816–44), edukację muzyczną odbył prawdopodobnie w Warszawie. W latach trzydziestych XIX w. pracował jako chórzysta, pianista oraz napisał kilka tańców (druk jednego z nich się zachował). Jego rozpoczynającą się karierę przerwała choroba, w wyniku której zmarł w wieku zaledwie 28 lat. O związkach z muzyką młodszego syna, Adama (1824–43) wiadomo tylko, że reklamował swoje usługi jako stroiciel fortepianów. Te strzępki wiedzy pomagają nakreślić choć w zarysie kariery przedstawicieli młodszego pokolenia rodziny Raszków.



Słowa kluczowe:

Wacław Raszek, Ludwik Raszek, Adam Raszek, twórczość polonezowa, muzyka fortepianowa, życie muzyczne w Warszawie, muzycy warszawscy w XIX w.

Antoniewicz, Marcel. Przeszłość Żarek: Powstanie i rozwój miasta na przestrzeni sześciu wieków. Częstochowa: [Muzeum Okręgowe], 1982.
  Google Scholar

Bujas-Poniatowska, Jolanta, Andrzej Edward Godek, Kamil Poniatowski. „Życie i aktywność Wacława Raszka (1764–1837) w świetle źródeł”. Muzyka 66, nr 1 (2022): 21–37. doi.org/10.36744/m.1144.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1144   Google Scholar

Chechlińska, Zofia. „Listowski Andrzej”. W: Polska Biblioteka Muzyczna, https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/listowski-andrzej/, dostęp 28 IV 2025.
  Google Scholar

Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Zandmann, Jan”. W: Polska Biblioteka Muzyczna, https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/zandman-jan/, dostęp 28 IV 2025.
  Google Scholar

Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Szczurowski, Jan Nepomucen”. W: Polska Biblioteka Muzyczna, https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/szczurowski/, dostęp 28 IV 2025.
  Google Scholar

„Dobrzyńska-Millerówna Joanna”. W: Słownik Muzyków Polskich, red. Józef M. Chomiński. T. 1, 114. Kraków: PWM, 1964.
  Google Scholar

Fétis, François-Joseph. Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique, Deuxième Édition. T. 8. Paris: Firmin Didot frères, fils et cie, 1867.
  Google Scholar

„Jan Tomasz Seweryn Jasiński”. W: Encyklopedia teatru polskiego, https://encyklopediateatru.pl/osoby/77351/jan-tomasz-seweryn-jasinski, dostęp 28 IV 2025.
  Google Scholar

Mączyński, Ryszard. Muzyka i teatr. W kręgu kultury zakonnej Warszawy XVII–XIX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018.
  Google Scholar

Mell, Albert. „Pecháček, Franz Xaver”. W: Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21161, dostęp 28 IV 2025.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21161   Google Scholar

„Naimska-Orłowska Joanna”. W: Słownik Muzyków Polskich, red. Józef M. Chomiński. T. 2, 64. Kraków: PWM, 1965.
  Google Scholar

Smith, Richard Langham. „Thomas, (Charles Louis) Ambroise”. W: Grove Music Online, https://www-1oxfordmusiconline-1com-1fbiblk9j02a9.hps.bj.uj.edu.pl/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000027856, dostęp 28 IV 2025.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-10-07

Cited By / Share

Bujas-Poniatowska, J. (2025). Rodzinna tradycja muzyczna – o synach Wacława Raszka . Muzyka, 70(3), 167–177. https://doi.org/10.36744/m.4582

Autorzy

Jolanta Bujas-Poniatowska 

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-0133-645X

Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Jolanta Bujas-Poniatowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.