Alternatywna historia odsieczy wiedeńskiej w operze „Wanda” Franza Dopplera (1850)
Ryszard Daniel Golianek
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3775-0732
Abstrakt
W dziedzinie twórczości operowej tematyka odsieczy wiedeńskiej (1683) prawie nie znalazła rezonansu, a wystawiona w 1850 roku w Peszcie opera Wanda wydaje się pod tym względem wyjątkiem. Jej autor, Franz Doppler (1821–83) był urodzonym we Lwowie kompozytorem, ale przede wszystkim słynnym flecistą pochodzenia polsko-niemieckiego. W Bibliotece Narodowej w Budapeszcie zachowała się bogata dokumentacja rękopiśmienna dotycząca tego dzieła, zawierająca obok dwóch kompletów partytury i wyciągu fortepianowego także głosy orkiestrowe i wokalne, a nawet zeszyt reżysera z uwagami scenicznymi. Kilka lat po prapremierze nastąpiły dalsze prezentacje utworu: m.in. w Wiedniu, Stuttgarcie, Dreźnie, Rydze, Darmstadt i wreszcie we Lwowie, rodzinnym mieście kompozytora (1874).
Treść opery, stanowiąca nawiązanie do istotnego w historii Polski i Europy wydarzenia historycznego, w rzeczywistości w sposób dość swobodny wiąże się z faktami siedemnastowiecznymi. Na atrakcyjny charakter akcji opery wpłynęło przedstawienie dwóch kręgów bohaterów zbiorowych – Polaków i Turków: wielokrotnie wykorzystane zostały stylizacje związane z Polską, w tym głównie nawiązania do polskich tańców narodowych, zaś w akcie drugim, który rozgrywa się w obozie tureckim pod Wiedniem, kompozytor wprowadził szereg muzycznych stylizacji orientalnych. W znacznej mierze Doppler nawiązał do stereotypowych i często wprowadzanych rozwiązań dźwiękowych, ale w dążeniu do wiarygodnego odwzorowania środowiska tureckiego sięgnął po bardziej wyrafinowane rozwiązania dźwiękowe, związane z doborem instrumentarium, rejestrów oraz efektów barwowych. Oprócz tych dwóch stylów ważną rolę pełni też styl muzyczny, wynikający z norm powszechnego języka muzycznego włoskiej opery bel canto. W owym języku muzycznym wypowiada się jedynie para głównych bohaterów, a w ich charakterystyce Doppler zaprezentował świetną znajomość norm i zasad tej dziewiętnastowiecznej konwencji stylistycznej.
Autorzy
Ryszard Daniel GolianekUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-3775-0732
Statystyki
Abstract views: 32PDF downloads: 16
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ryszard Daniel Golianek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ryszard Daniel Golianek, „Modlitwa dziewicy”. Kicz i seksizm dziewiętnastowiecznej muzyki salonowej , Muzyka: Tom 67 Nr 4 (2022)
- Ryszard Daniel Golianek, „Podróż zimowa” Franza Schuberta w reinterpretacji Barbary Kingi Majewskiej: estetyka i retoryka , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Ryszard Daniel Golianek, Problematyka polska w XX-wiecznych operetkach niemieckich , Muzyka: Tom 64 Nr 3 (2019)