On the Supposed Link between an Anonymous Sixteenth-Century 'Duma' and the Liturgy of the Passion

Elżbieta Zwolińska


University of Warsaw (Poland)

Abstract

This article discusses an anonymous work titled ‘Duma’ originally included in a sixteenth-century handwritten choirbook from the Krasiński Library in Warsaw (shelf mark 4173 or 4713). That source, which comprised sacred polyphony in Latin, was lost during the Second World War. The ‘Duma’, however, survived, thanks to an edition published in 1930 (in the series Early Polish Music Edition – Éditions de Musique Polonaise Ancienne, fasc. 8). Entered in the manuscript source without a text, it was singled out for publication as an early example of instrumental ensemble music in Poland. After the war, it was also published in a vocal version as a secular battle chanson and supplemented with a period text selected at the editors’ discretion.

In this article, we examine what connection this enigmatic work might have to the liturgy, given that it was included in a volume of exclusively sacred material. Taking some stylistic features of the Duma as a point of departure, the author compared it to the (also textless) four-part Rumpelmette’ by Sixtus Dietrich, correlated with a hymn to be sung during the ‘matutinum tenebrarum’. The similarity between these works is evident in the area of composition technique, e.g. the use of ‘redictae’ figures and illustrative elements (‘imitatio tubarum’ and ‘timpanarum’). The differences concern the texture (for instance, the top part is prominent in the Duma). Despite these differences, it is possible that both pieces reflect a similar musical practice evidenced in sources of varying provenance. Hence the author supplements earlier opinions regarding the ‘Duma’ with a hypothesis concerning its links to the liturgy of Holy Week or some other Passiontide service (such as the ‘Horae de Sancta Cruce’).


Keywords:

Krasiński Library, Polish music, 16th-century music, Duma, Sixtus Dietrich, liturgy of Holy Week

(XVI wiek) – „Duma” na 4 instrumenty, wyd. Maria Szczepańska, Tadeusz Ochlewski. Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze Muzyki Polskiej, 1930, Kraków: PWM, 2/1964, 3/1978 (= Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej 8).
  Google Scholar

Apel, Willi. Die Notation der Polyphonen Musik. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1962.
  Google Scholar

Bańbuła, Marian, Bolesław Bartkowski. „Gorzkie żale”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 5, 1309–1311. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1989.
  Google Scholar

[Baranowski, Ignacy T.]. Wykaz inwentarzowy rękopisow biblioteki Ord. Hr. Krasińskich, nieobjętych Katalogiem Fr. Pułaskiego […]. Warszawa: [bez wyd.], 1915.
  Google Scholar

Bartkowski, Bolesław. „Improperia”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 7, 100–101. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1997.
  Google Scholar

Chomiński, Józef M., Krystyna Wilkowska-Chomińska. Pieśń. Kraków: PWM, 1974 (= Formy muzyczne 3).
  Google Scholar

Chomiński, Józef M., Zofia Lissa. Historia muzyki powszechnej. T. 1. Kraków: PWM, 1956.
  Google Scholar

Czepiel, Tomasz M.M. Music at the Royal Court and Chapel in Poland, c.1543–1600. New York‒London: Garland, 1996.
  Google Scholar

Danielski, Wojciech. „Ciemna jutrznia”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 3, 467–468. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1985.
  Google Scholar

Fidos, Marcin. „Motety pasyjne Jacobusa Gallusa (Handla) w Agendzie Hieronima Powodowskiego”. Przegląd Muzykologiczny 9 (2013): 35–74.
  Google Scholar

Hernas, Czesław. „Czahrowski Adam”. W: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, red. Czesław Hernas. T. 1, 157. Warszawa: PWN, 1986.
  Google Scholar

Hernas, Czesław. „Hejnał”. W: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, red. Czesław Hernas. T. 1, 341. Warszawa: PWN, 1986.
  Google Scholar

Jasiński, Tomasz. Polska barokowa retoryka muzyczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2006.
  Google Scholar

Konieczny, Mariusz. „Wielki Czwartek”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 20, 506–507. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2014.
  Google Scholar

Kopeć, Józef. „Droga krzyżowa”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 4, 215–221. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1985.
  Google Scholar

Kopeć, Józef. „Godzinki”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 5, 1238–1241. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1989.
  Google Scholar

Korolko, Mirosław. „Charakterystyka religijnych i literackich form staropolskiej pieśni pasyjnej”. W: Polskie pieśni pasyjne. Średniowiecze i wiek XVI, red. Juliusz Nowak-Dłużewski, opr. muz. Jan Węcowski, 19–41. Warszawa: Pax, 1977.
  Google Scholar

Leszczyńska, Agnieszka. „Dzieło Mikołaja Zieleńskiego i zaginiony rękopis 4713 z Biblioteki Ordynacji Krasińskich: spojrzenie na dwa staropolskie źródła z perspektywy liturgicznej”. Polski Rocznik Muzykologiczny 11 (2013): 37–52.
  Google Scholar

Marcin Kromer. Musicae elementa, wyd. Elżbieta Witkowska-Zaremba. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019 (= Monumenta Musicae in Polonia, seria C, Tractatus de Musica).
  Google Scholar

Morawska, Katarzyna. Renesans 1500–1600. Warszawa: Sutkowski Edition, [1994] (= Historia Muzyki Polskiej 2).
  Google Scholar

Music of the Polish Renaissance, red. Józef M. Chomiński, Zofia Lissa. Kraków: PWM, 1955.
  Google Scholar

Nizioł, Krystyna. „Duma”. W: Słownik polszczyzny XVI wieku. T. 6, 174. Wrocław–Warszawa– –Kraków–Gdańsk: PAN, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1972.
  Google Scholar

Piekarski, Michał. Przerwany kontrapunkt. Adolf Chybiński i początki polskiej muzykologii we Lwowie 1912–1944. Warszawa: Instytut Historii Nauki PAN, 2017.
  Google Scholar

Polskie pieśni pasyjne. Średniowiecze i wiek XVI, red. Juliusz Nowak-Dłużewski, opr. muz. Jan Węcowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1977.
  Google Scholar

Renesans, red. Piotr Poźniak. Kraków: PWM, 1994 (= Musica Antiqua Polonica 6).
  Google Scholar

Sachs, Kurt. Handbuch der Instrumentenkunde. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 21930.
  Google Scholar

Sierotwiński, Stanisław. Słownik terminow literackich. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk– –Łódź: Ossolineum, 1986.
  Google Scholar

Staehelin, Martin. „Zur Rumpelmette von Sixt Dietrich”. W: Festschrift Christoph-Hellmut Mahling zum 65. Geburtstag, red. Axel Beer, Kristine Pfarr, Wolfgang Ruff, 1303–1313. Tutzing: Hans Schneider, 1997.
  Google Scholar

Straszewicz, Marzenna. „Kołatka kościelna”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 9, 410–411. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2002.
  Google Scholar

Surzyński, Józef. Polskie pieśni kościoła katolickiego od najdawniejszych czasow do końca XVI stulecia. Poznań: J. Leitgeber, 1891.
  Google Scholar

Szweykowski, Zygmunt M. „Rozkwit wielogłosowości w XVI wieku”. W: Z dziejow polskiej kultury muzycznej. T. 1, 79–156. Kraków: PWM, 1958.
  Google Scholar

Ślęk, Ludwika, Ireneusz Opacki. „Duma”. W: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, red. Czesław Hernas. T. 1, 215–216. Warszawa: PWN, 1986.
  Google Scholar

Wieczorek, Ryszard J., Michał Wysocki. „Lamentationes Wacława z Szamotuł: fragmenty brakujących głosów odnalezione w Gnieźnie”. Muzyka 62, nr 2 (2017): 3–20.
  Google Scholar

Wydra, Wiesław. „Wielkoczwartkowa ciemna jutrznia z Płocka (1520) i średniowieczna grupa tropowa Chwała Tobie Chryste, jenżeś cierpiał”. W: Wiesław Wydra, Polskie pieśni średniowieczne. Studia o tekstach, 53–68. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2003.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „Sonum campanarum imitando? Zur Krakauer Motettenrepertoire in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts”. W: Musikgeschiche zwischen Ost- und Westeuropa. Kirchenmusik – geistliche Musik – religiose Musik, red. Helmut Loos, Klaus-Peter Koch, 687–694. Sinzig: Studio, 2002.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „Pytania o muzykę w kościele Mariackim w Krakowie w pierwszej połowie XVI stulecia i o postać Jana z Lublina”. Muzyka 63, nr 3 (2018): 3–41.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.509   Google Scholar


Published
2021-10-17

Cited by

Zwolińska, E. (2021). On the Supposed Link between an Anonymous Sixteenth-Century ’Duma’ and the Liturgy of the Passion. Muzyka, 66(3), 3–25. https://doi.org/10.36744/m.969

Authors

Elżbieta Zwolińska 

University of Warsaw Poland

Statistics

Abstract views: 168
PDF downloads: 171


License

Copyright (c) 2021 Elżbieta Zwolińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.