Paweł Gancarczyk, 'Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku', Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2021

Ryszard Lubieniecki


University of Wrocław (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-2855-8183

Abstract

Book Review of: Paweł Gancarczyk, Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2021.


Keywords:

late medieval music, Central Europe, Petrus Wilhelmi de Grudencz, mensural polyphony, early music performance, historically informed performance

Avenary, Hanoch. „Kompozycje muzyczne z zaginionego rękopisu z Biblioteki Miejskiej w Gdańsku (Ms. 2315)”. Muzyka 33, nr 3 (1989): 87–92.
  Google Scholar

Bernhard, Michael, Elżbieta Witkowska-Zaremba. „The Teaching Tradition of Johannes Hollandrinus”. W: Traditio Iohannis Hollandrini, red. Michael Bernhard, Elżbieta Witkowska-Zaremba, t. 1, Die Lehrtradition des Johannes Hollandrinus / The Teaching Tradition of Johannes Hollandrinus, 147–291. München: Bayerische Akademie der Wissenschaften, 2010 (= Veröffentlichungen der Musikhistorischen Kommission 20).
  Google Scholar

Černý, Jaromír. „Petrus Wilhelmi de Grudencz – neznámý skladatel doby Dufayovy v českých pramenech”. Hudebni věda 12, nr 3 (1975): 195–235.
  Google Scholar

Černý, Jaromír. Petrus Wilhelmi de Grudencz. Magister Cracoviensis. Opera musica. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1993.
  Google Scholar

Feldmann, Fritz. Musik und Musikpflege im mittelalterlichen Schlesien. Breslau: Trewendt & Granier, 1938.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. „Kultura muzyczna zakonu krzyżackiego w Prusach”. W: Fundacje artystyczne na terenie państwa krzyżackiego w Prusach. T. 2, Eseje, red. Barbara Pospieszna, 269–282. Malbork: Muzeum Zamkowe w Malborku, 2010.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. „Nieznane źródła polifonii chorałowej w Polsce XV wieku”. Muzyka 45, nr 2 (2000): 100–104.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. „Presulem ephebeatum by Petrus Wilhelmi de Grudencz and the Musical Indentity of Central Europe”. W: Musikalische Repertoires in Zentraleuropa (1420–1450). Prozesse & Praktiken, red. Alexander Rausch, Björn R. Tammen, 135–150. Wien: Böhlau Verlag, 2014 (= Wiener Musikwissenschaftliche Beiträge 26).
DOI: https://doi.org/10.7767/boehlau.9783205793328.135   Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. „Probitate eminentem / Ploditando exarare Petrusa Wilhelmiego de Grudencz – środkowoeuropejska inkarnacja motetu izorytmicznego”. W: Ars musica and its Contexts in Medieval and Early Modern Culture, red. Paweł Gancarczyk, 255–269. Warszawa: Liber Pro Arte, 2016.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. „The Memory of the Genre: The Polytextual Motet in Central Europe and its Two Traditions”. W: Sounding the Past: Music as History and Memory, red. Karl Kügle, 141–155. Turnhout: Brepols Publishers, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1484/M.EM-EB.5.122009   Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. „The Musical Culture of the Teutonic Order in Prussia Reflected in the Marienburger Tresslerbuch (1399–1409)”. W: The Musical Heritage of the Jagiellonian Era, red. Paweł Gancarczyk, Agnieszka Leszczyńska, 191–200. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2021.
  Google Scholar

Lubieniecki, Ryszard. „Epulemur in azimis from the Manuscript D-TRs 322/1994: An Attempted Reconstruction in the Form of a Circular Canon”. Muzyka 64, nr 3 (2019): 94–97.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.95   Google Scholar

Polk, Keith. German Instrumental Music of the Late Middle Ages. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
  Google Scholar

Reiss, Józef. „Pauli Paulirini de Praga Tractatus de musica (etwa 1460)”, Zeitschrift für Musikwissenschaft 7 (1924–1925): 261–264.
  Google Scholar

Rokseth, Yvonne. „Danses cléricales du XIIIe siècle”. W: Melanges 1945, t. 3: Etudes historiques, 93–126. Paris: Société d’édition Les Belles Lettres, 1947 (= Publications de la Faculté des Lettres de Strasbourg).
  Google Scholar

Salmen, Walter. „Über das Nachleben eines mittelalterlichen Kanonmodells”. Die Musikforschung 7, nr 1 (1954): 54–57.
DOI: https://doi.org/10.52412/mf.1954.H1.2682   Google Scholar

Witkowska-Zaremba, Elżbieta. „Traktaty muzyczne z rękopisu WaN BOZ 61. Edycja tekstu”. W: Notae musicae artis. Notacja muzyczna w źródłach polskich XI–XVI wieku, red. Elżbieta Witkowska-Zaremba, 487–538. Kraków: Musica Iagiellonica, 1999.
  Google Scholar

Wolf, Johannes. „Ein Breslauer Mensuraltraktat des 15. Jahrhunderts”. Archiv für Musikwissenschaft 1, nr 3 (1918–1919): 329–345.
DOI: https://doi.org/10.2307/929971   Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „XV-wieczne fragmenty utworów polifonicznych z klasztoru cystersów w Oliwie (Ms PL GdA 2153a)”. Przegląd Muzykologiczny 1 (2001): 127–133.
  Google Scholar


Published
2022-04-27

Cited by

Lubieniecki, R. (2022). Paweł Gancarczyk, ’Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku’, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2021. Muzyka, 67(1), 173–181. https://doi.org/10.36744/m.1187

Authors

Ryszard Lubieniecki 

University of Wrocław Poland
https://orcid.org/0000-0002-2855-8183

Statistics

Abstract views: 177
PDF downloads: 121


License

Copyright (c) 2022 Ryszard Lubieniecki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.